Kontuzje kolan podczas ćwiczeń - rady jak je uchronić fot. Fotolia

Kontuzje kolan podczas ćwiczeń - rady jak je uchronić

To największa zmowa osób uprawiających sport. Dowiedz się, jak uniknąć takiej kontuzji!
Agata Bernaciak / 03.06.2016 05:17
Kontuzje kolan podczas ćwiczeń - rady jak je uchronić fot. Fotolia

Ból kolan to najczęstsza dolegliwość, która spotyka sportowców. Dotyczy ona zarówno tych, którzy uprawiają jogging, jak i osób trenujących na siłowni z obciążeniem. Jak uniknąć kłopotów związanych z nadwyrężeniem tego stawu? Podpowiadamy!

Zadbaj o odpowiednią technikę ćwiczeń

Jeśli nie wiesz, jak wykonywać poszczególne ćwiczenia, koniecznie poproś o pomoc trenera na siłowni. To właśnie on - a nie twoja koleżanka - jest zobligowany do wytłumaczenia tobie, jak powinnaś ćwiczyć. Tak naprawdę najlepiej będzie, jeśli od razu rozpisze ci trening dostosowany do twojej aktualnej formy. Wtedy będziesz mieć pewność, że nie nadwyrężasz swojego zdrowia.

Kup dobre buty sportowe

Dobre buty to absolutna podstawa! Niech nawet nie przychodzi ci do głowy pomysł, żeby pojawić się na treningu w zwykłych trampkach czy - co gorsze -  w "sportowych" balerinach, które mają totalnie płaską i śliską podeszwę. Tylko porządne obuwie zapewni ci maksymalny komfort ćwiczeń, nie spowoduje obtarć i odcisków oraz - co najważniejsze - poprzez specjalnie zaprojektowaną podeszwę będzie amortyzować wstrząsy oraz uchroni cię przed poślizgnięciem.

Nie przeceniaj swoich możliwości

To właśnie przesadna pewność siebie jest powodem największej ilości kontuzji! Jeśli ćwiczysz siłowo, najpierw opanuj technikę wykonywania poszczególnych ćwiczeń, a dopiero później sięgnij po ciężary (zaczynaj od najmniejszych!). W przeciwnym razie narazisz się na zakończenie zabawy ze sportem, zanim na dobre zaczniesz go uprawiać...

Zapamiętaj najważniejsze zasady!

  1. Podczas klasycznych przysiadów wychylaj pośladki do tyłu tak, jakbyś chciała usiąść na krześle. Kolana powinny przez cały czas znajdować się nad piętą.
  2. Podczas przysiadów plie odchylaj kolana do zewnętrznej strony  - nigdy do środka lub przed siebie. Kolana w tym przypadku również powinny znajdować się nad piętą.
  3. Podczas wypadów w przód lub tył pamiętaj, by kolana w obu nogach znajdowały się pod kątem prostym.
  4. Jeśli wykonujesz martwy ciąg pilnuj, by kolana nie uciekały w kierunku palców stóp - muszą znajdować się tuż pod piętą.
  5. Podczas rozciągania, gdy stoisz na jednej nodze przyciągając drugą nogę stopą do pośladka pamiętaj, by kolano w tej nodze, na której stoisz, było lekko ugięte.

Dowiedz się więcej:

Jak prawidłowo wykonać wiosłowanie sztangą? 7 błędów, przez które nie przybywa ci masy mięśniowej 6 rad, dzięki którym nie zrezygnujesz z treningów