Gimnastyka – trzy rodzaje pozycji do ćwiczeń

Gimnastyka – trzy rodzaje pozycji do ćwiczeń
Pozycje izolowane, pozycje zmniejszające płaszczyznę, na której opiera się ciało i pozycje utrudniające wykonanie ćwiczeń przez zwiększenie działania siły ciężkości to trzy rodzaje pozycji do ćwiczeń w gimnastyce. Czym się charakteryzują? Co je wyróżnia?
/ 13.10.2011 10:29
Gimnastyka – trzy rodzaje pozycji do ćwiczeń

Terminologia gimnastyczna

Bez poprawnej terminologii profesjonalnej nie można upowszechniać doświadczeń praktycznego nauczania gimnastyki, jak również związanej z tym specjalistycznej literatury. Nie można także zapisać ćwiczenia przez brak dokład­nych oznaczeń określających formę, specyfikę i sens stosowanych ćwiczeń.

W celu posłużenia się ustalonym nazewnictwem oraz dokładnym opisem ćwiczenia nie­zbędne jest określenie elementów ruchu na podstawie poprawnej terminologii. Wymagania te sprowadzają się do pewnych zasad zapisywania każdego ruchu, które obejmują:

  • pozycję wyjściową, z której zaczyna się ruch, jak postawa zasadnicza, opar­cie na ramionach, leżenie tyłem i inne;
  • nazwę ruchu, np. skłon, wymach, wypad, wspieranie;
  • kierunek ruchu, np. w lewo, w prawo, w przód, w tył;
  • sposób wykonania ruchu, np. siłą, zamachem, szybko, powoli, rzutem;
  • pozycję wyjściową przyjętą przez ciało i oddzielenie jego części w rezultacie wykonania ruchu (postawa zasadnicza, wykroczna, zakroczna itp.).

Zobacz też: Sport i ruch - vademecum

Przyrządy i skoki

Przy nazewnictwie oraz zapisywaniu ćwiczeń gimnastycznych na przyrządach i skokach powinno się stosować ustalone zasady, tak aby określić sposób wykona­nia i formę ruchu.

Zgodnie z tym należy:

  • drogę przebytą kończynami i tułowiem wykazywać tylko wtedy, gdy ruch nie przebiega najkrótszą drogą;
  • przy opisie wykonania ruchu należy dodać określenie pracy, znając formę ruchu.
  • Szybkość ruchu i stopień napięcia mięśniowego (zamachem, siłą, rzutem itp.) podawać tylko wówczas, gdy różnią się one od zwykłych ruchów.

Ćwiczenia złożone

Opisując ćwiczenie złożone, należy wymienić składające się na nie ruchy w kolejności ich wykonania. Przy wykonywaniu dwóch elementów połączenia złożonego łączy się je spójnikiem „i”. Jeżeli zaś jeden z nich jest podstawowy, a drugi łączy się z pierwszym, używamy przyimka „z”. Pozycję końcową ciała i kończyn określa się tylko wtedy, gdy nie jest ona przewidziana nazwą ruchu.

W praktyce nauczycielskiej zazwyczaj nie ma potrzeby szczegółowego przestrzega­nia zasad zapisywania ruchu. Przy skróconym opisie wskazuje się i określa tylko te właściwości konkretnego ćwiczenia, które odróżniają go od innych z danej grupy. Do takich właściwości w ćwiczeniach wolnych należą: kierunek, amplituda i spe­cyfika ruchu.

Zobacz też: Jak poradzić sobie z zakwasami?

Pozycje do ćwiczeń

Rozróżniamy trzy rodzaje pozycji do ćwiczeń:

1. Pozycje izolowane – pozwalają na umiejscowienie ruchu w poszczególnych odcinkach ciała i unieruchamiają te części, które nie powinny uczestniczyć w wykonywaniu danego ćwiczenia, np. siad skrzyżny, klęk jednonóż, leże­nie tyłem itp. Pozycje izolowane stosuje się przede wszystkim na zajęciach z dziewczętami, przy ćwiczeniach korekcyjnych i rehabilitacyjnych wyma­gających wyłączenia z pracy pewnych partii mięśniowych.

2. Pozycje zmniejszające płaszczyznę, na której opiera się ciało, jak stanie jed­nonóż, waga przodem na jednej nodze, wspięcie na palcach. Pozycje takie utrudniają wykonanie ćwiczeń, ponieważ wymagają dodatkowej pracy mięśni związanej z utrzymaniem równowagi.

3. Pozycje utrudniające wykonanie ćwiczeń przez zwiększenie działania siły ciężkości, np. przy wspięciu na palcach wznos ramion w przód. Są one trudne i wobec tego wykonywane z młodzieżą starszą i sprawniejszą rucho­wo. Stosując różnorodne pozycje wyjściowe, należy się kierować dwiema ogólnymi zasadami:

  • im pozycja jest niższa, a płaszczyzna, na której opiera się ciało, szersza, tym bardziej będzie ona izolowana;
  • im położenie ciała wyższe, tym wykonanie ćwiczenia trudniejsze.

Fragment pochodzi z książki "Ćwiczenia zwinnościowo-akrobatyczne, dwójkowe i piramidy" autorstwa Zbigniewa Szota, Małgorzaty Tomczak, Agnieszki Proczek i Joanny Paterek (Impuls, 2010).

Redakcja poleca

REKLAMA