Czy trening siłowy szkodzi kobiecej sylwetce?

Panuje powszechne przekonanie, że trening siłowy nie jest odpowiedni dla kobiet. Wiele pań obawia się nadmiernego rozrostu tkanki mięśniowej i zniekształcenia kobiecej sylwetki. Okazuje się, że zupełnie niesłusznie. Trening siłowy może być pomocny w wyrzeźbieniu pięknej figury. Jakie ćwiczenia wykonywać, by osiągnąć najlepsze rezultaty?
/ 26.06.2013 14:46

Kobiety nie muszą obawiać się uzyskania sylwetki „pakera”. Za rozrost masy mięśniowej odpowiadają hormony, a konkretnie testosteron. Mężczyźni, którzy syntezują dziennie ok. 50 mg testosteronu, nie są w stanie szybko nadbudować tkanki mięśniowej, tym bardziej nie będzie to możliwe u kobiety, która syntezuje niewielką ilość tego hormonu. W przypadku kobiet, o ile nie zdecydują się na doping, trening siłowy nie wpłynie znacznie na rozbudowę mięśni.

Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia siłowe?

 Trening siłowy pozwala na równomierne i wszechstronne rozbudowanie tkanki mięśniowej kosztem zmniejszania się ilości tkanki tłuszczowej. Mięśnie są bardziej aktywne metabolicznie – oznacza to, że umożliwiają spalenie dodatkowej porcji kalorii i zwiększają utlenianie komórek tłuszczowych.

Zapotrzebowanie kaloryczne naszej muskulatury wynosi ok. 70-100 kcal na każdy kilogram masy mięśniowej, zaś kilogram tkanki tłuszczowej potrzebuje jedynie 3 kcal. Bardziej rozbudowana tkanka mięśniowa to szybsza spoczynkowa przemiana materii – nasz organizm spala więcej kalorii.

Trening siłowy lepszy niż aerobowy

Kobiety, których celem jest głównie utrata tkanki tłuszczowej i poprawa wyglądu, zazwyczaj decydują się jedynie na trening aerobowy. Paradoksalnie, często są na takie ćwiczenia namawiane przez trenerów. Do tego dołączają niskokaloryczną dietę, która negatywnie wpływa na samopoczucie i spowalnia przemianę materii. Podczas treningu aerobowego bardzo łatwo o kontuzję i przetrenowanie.Ograniczając się jedynie do ćwiczeń aerobowych, nie przyspieszymy spoczynkowej przemiany materii, nie zredukujemy trwale tkanki tłuszczowej ani nie osiągniemy spektakularnych efektów.

Trening siłowy jest niezbędny w wyrzeźbieniu pięknej sylwetki. Kształtuje ciało, rozbudowuje włókna mięśniowe, które zaczynają spalać więcej energii, więc nasz metabolizm przyspiesza się. Jest to szczególnie istotne dla kobiet w średnim wieku, ponieważ pozwala uniknąć typowego dla tego wielu spowolnienia przemiany materii i tycia. Badania przeprowadzone na kobietach w średnim wieku, które regularnie wykonywały ćwiczenia oporowe, wykazały, że w ciągu 2 miesięcy uzyskały prawie kg beztłuszczowej tkanki mięśniowej, tracąc przy tym 1,5 kg tłuszczu.

Ćwiczenia siłowe polecane są także w profilaktyce osteoporozy, gdyż wpływają na gęstość mineralną kości i rozbudowują tkankę mięśniową, która minimalizuje ryzyko upadków i złamań.

Zobacz także: Jak ujędrnić i wzmocnić ciało na siłowni?

Ćwiczenia siłowe a samopoczucie

Kobiety, które wykonują ćwiczenia siłowe, zwykle cieszą się lepszym samopoczuciem niż kobiety podejmujące jedynie trening aerobowy. Piękna sylwetka powoduje wzrost pewności siebie i przekonanie o własnej atrakcyjności. Ponadto daje poczucie posiadania wewnętrznej siły – jest to ważne szczególnie dla tych kobiet, które w przeszłości doświadczyły przemocy fizycznej. Trening siłowy łagodzi wahania nastrojów oraz eliminuje problemy ze snem, który staje się głębszy i spokojniejszy.

Jakie ćwiczenia wybrać?

Najlepszymi istniejącymi ćwiczeniami pozwalającymi na kształtowanie tych partii ciała, z którymi kobiety często mają problem, czyli z udami, pośladkami, biodrami i plecami są: martwy ciąg, przysiady ze sztangą, wiosłowania, podciąganie na drążku, wyciskanie leżąc, wykroki i pompki.      

– Trening musi angażować cały układ nerwowy, tylko wtedy mięśnie mają szansę na wykonanie pracy, która przyniesie zamierzone efekty. Dlatego zachęcam wszystkie Panie do zmierzenia się z wszelkimi ciężarami, sztangami i wszelkimi obciążeniami. Efekt gwarantowany – podsumowuje Sebastian Obirek, ekspert firmy Twój Fitness Sp. z o.o i trener personalny w SOHO Body Spirit w Brwinowie.

Źródło: materiały prasowe MORE PR

Polecamy: Trening siłowy