Jak uzupełniać niedobory jodu?

W których produktach spożywczych znajduje się najwięcej jodu? Jak uzupełniać niedobory tego pierwiastka?

Jak uzupełniać niedobory jodu? fot. Fotolia

Jod to pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jego niedobór wiąże się z niedoczynnością tarczycy (jej objawy to: nadmierna senność, zwiększona masa ciała, obniżenie wydolności intelektualnej), opóźnieniem rozwoju psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży oraz zaburzeniami kobiecej płodności. Jak uzupełniać swoją dietę w jod i jakie są objawy tego niedoboru?

Objawy niedoboru jodu

  • Brak energii, znużenie, spowolnienie ruchów,
  • przyspieszone tętno,
  • drżenie kończyn,
  • kołatanie serca,
  • odczuwanie zimna w ciepłe dni,
  • łamliwe, suche włosy,
  • pojawienie się woli.

Gdzie znajdziemy jod?

Jeśli chcemy przyjmować jod, mamy do wyboru dwie drogi: dietę albo… powietrze. Jod bowiem można uzyskiwać przez błony śluzowe i skórę.

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na jod wynosi 150 µg. Trudno jest jednak w Polsce – tylko poprzez dietę – zapewnić odpowiednią podaż tego składnika. Większość produktów spożywczych zawiera bowiem niewystarczającą ilość tego pierwiastka – eksperci zalecają więc pobyty nad morzem i uzupełnianie w ten sposób niedoborów jodu.

Polska jest krajem, w którym zasoby jodu w środowisku naturalnym są ograniczone. Na obszarach, gdzie występują niedobory tego pierwiastka, pojawia się konieczność uzupełnienia diety w jod – mówi dr inż. Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ).

Najwięcej jodu znajdziemy w:

  • morskich rybach (100 g dorsza dostarcza 110 µg jodu, mintaja – ok. 100 µg, a łososia lub makreli – ok. 40 µg),
  • niektórych serach żółtych i pleśniowych (mogą zawierać 40 µg jodu w 100 g produktu pod warunkiem, że pochodzą z mleka od krów żywionych paszą bogatą w jod),
  • wodach mineralnych,
  • suplementach diety i lekach.

Warto wiedzieć, że w Polsce – ze względu na niedobory jodu – wprowadzono obowiązek jodowania soli  kuchennej. Należy jednak pamiętać, by nie spożywać za dużo soli, gdyż grozi to m.in. nadciśnieniem tętniczym i zaburzeniami pracy serca.

Wobec upowszechniania w Polsce zaleceń do obniżania spożycia soli kuchennej z powodu znacznego zagrożenia populacji chorobą nadciśnieniową i niektórymi nowotworami, przyjęto, iż poziom jodowania soli winien być na tyle wysoki, aby – przy niskim jej spożyciu – zapotrzebowanie na jod mogło być w pełni pokrywane. Przepisy nakazują również, aby preparaty do początkowego i dalszego żywienia niemowląt zawierały odpowiednie ilości jodu – podkreśla dr inż. Katarzyna Stoś, prof. nadzw. IŻŻ.

Chcesz uniknąć niedoborów jodu? Pij wodę!

Jak uchronić się przed niedoborem jodu?

  1. Jedz owoce morza, w tym ryby morskie, np. 100 g dorsza atlantyckiego dostarcza aż 110 µg jodu (dzienne zapotrzebowanie na jod to 150 µg).
  2. Biegaj lub spaceruj brzegiem morza. Aktywność fizyczna w połączeniu z wdychaniem powietrza bogatego w jod niosą wiele korzyści dla organizmu.
  3. Zbadaj poziom hormonów tarczycy, np. TSH, aby sprawdzić, czy twoja tarczyca funkcjonuje prawidłowo. Na wizycie u endokrynologa otrzymasz wszystkie potrzebne informacje.
  4. W razie potrzeby stosuj suplementy diety, ale pamiętaj o wcześniejszej konsultacji z lekarzem.
  5. Czytaj etykiety, by sprawdzić ilość soli w produktach. Pamiętaj, że sól kuchenna jest źródłem jodu, w odróżnieniu od soli stosowanej w przetwórstwie spożywczym.

Po co nam jod?

Na podstawie materiałów Instytutu Żywności i Żywienia. 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/rok temu
Ja mam od kilku lat problemy z tarczyca, niewielkie co prawda, ale jednak sa. Kiedy udalo mi sie zajsc w ciaze, niedobor jodu zwiekszyl sie jeszcze bardziej i musialam to jakos uregulowac. Endokrynolod zalecil stosowanie pregny plus, takiego suplementu dla kobiet w ciazy, ktory zawiera nie tylko kwas foliowy, witamine D czy kwasy dha, ale wlasnie tez jod. Jadlam tez wiecej ryb mimo ze sa podzielone opinie na temat jedzenia ryb w ciazy. Najwazniejsze jednak, ze maluszek urodzil sie zdrowiutki i ja czuje sie dobrze :)