POLECAMY

Wysoki cholesterol - czyli jaki?

Sprawdź, jakie wyniki można poprawić dietą, a kiedy nadmiar cholesterolu trzeba już zbijać lekami.

/ 2 tygodnie temu
Wysoki cholesterol - czyli jaki? fot. Fotolia
Jeśli zrobisz badania krwi i  okaże się, ze cholesterol całkowity przekracza u ciebie nieznacznie 190 mg/dl (to górna granica ogólnie przyjętej normy) lekarz zaleci ci zapewne zmianę trybu życia:
  • dietę z ograniczeniem tłuszczów zwierzęcych a dużą dawką warzyw i  dodatkiem tłuszczów roślinnych
  • ograniczenie alkoholu (do maksymalnie jednego dziennie drinka/kieliszka wina)
  • rzucenie palenia
  • zwiększenie aktywności fizycznej
  • stosowanie technik relaksacyjnych (stres bowiem także podnosi poziom cholesterolu!)
 
Po trzech miesiącach powinnaś powtórzyć wtedy wyniki - najlepiej robiąc przy okazji pełny lipidogram. To pozwoli  sprawdzić nie tylko, czy spadł cholesterol całkowity, ale też jakie masz proporcje między złym cholesterolem LDL i  dobrym HDL test ze zmianą trybu życia warto przeprowadzić także, gdy cholesterol oscyluje wokół 240 mg/dl krwi. Ale jeżeli modyfikacja nawyków nie przynosi wyraźnych rezultatów - a także od razu - jeśli cholesterol całkowity znacznie przekracza 240 mg/dl trzeba włączyć leki (zwykle statyny).
To konieczne także wtedy, gdy - mimo nienajgorszego cholesterolu całkowitego - mamy słabe wyniki:
  • trójglicerydów (górna granica normy to 150 mg/dl)
  • znaczną nadwyżkę złego cholesterolu LDL (u zdrowych osób nie powinno być więcej niż 115 mg/dl).
 
Ważne! Niektóre osoby mają genetyczną skłonność do hipercholesterolemii (czyli wysokiego poziomu cholesterolu). Mogą się z tym problemem borykać nawet prowadząc naprawdę zdrowy tryb życia. Dlaczego? Bo nawet w naturalnych warunkach ok. 80 procent cholesterolu produkuje nasz organizm, a jedynie resztę przyswajamy z jedzeniem. U osób z hipercholesterolemią produkcja cholesterolu idzie zś pełną parą i przyhamować ją są w stanie jedynie leki.
Zdrowa dieta i aktywność fizyczna będą zaś tym, co poprawi skuteczność terapii i wpłynie korzystnie na ogólną kondycję organizmu.

Tu przeczytasz więcej na temat badań

 
 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 tygodnie temu
;d;d;d