Nadmiar witamin może szkodzić

Leczenie samemu, zwłaszcza przy pomocy witamin w ostatnich latach stało się codziennością. Ale nie wolno zapominać, że autoterapia może w sobie zawierać wiele niebezpieczeństw. Według specjalistów do spraw żywienia, niekontrolowane przez fachowców spożycie witamin może doprowadzić do przedawkowania, co nieraz może skutkować nawet tragedią!

Leczenie samemu, zwłaszcza przy pomocy witamin w ostatnich latach stało się codziennością. Ale nie wolno zapominać, że autoterapia może w sobie zawierać wiele niebezpieczeństw. Według specjalistów do spraw żywienia, niekontrolowane przez fachowców spożycie witamin może doprowadzić do przedawkowania, co nieraz może skutkować nawet tragedią!

Witamina A rozpuszcza się w tłuszczu więc nie wydzieli się z moczem. Niepotrzebna ilość magazynuje się w organizmie i może być trująca dla człowieka, jeżeli przedawkowanie osiągnie 10-20-krotność. Proponowana dzienna ilość tej witaminy nie przekracza ok. jednego mg.

Nadmiar witamin może szkodzić

Beta-caroten (Jest to wariant witaminy A.) Dzienna dawka 2,4 mg, natomiast przy zwiększeniu tej ilości do organizmu może spowodować żółknięcie skóry.

Witamina B6. Jeśli podwyższamy dzienną dawkę nad 1,8 mg, może nastąpić "awaria" w funkcjach systemu nerwowego.

Witamina C Ilość zalecana nie przekracza 75 mg dziennie. Przedawkowanie może spowodować biegunkę i sprzyja stworzeniu się kamienia nerkowego.

Witamina D Dozwolona dzienna dawka nie większa niż 5 mikrogram (uwaga: nie mg!) W przypadku przedawkowania podwyższa się poziom wapnia we krwi i może nastąpić deformacja kości.

Witamina E Dzienne zapotrzebowanie maksymalnie 5 mg. W następstwie przedawkowania występują bóle mięśni oraz zaburzenia w systemie trawienia.

Kwas nikotynowy. Też należy do witamin. 50-krotne przedawkowanie obciąża krążenie krwi, występuje zaczerwienienie skóry, co jest wysoce niewskazane.

Gdy spożywamy preparaty witaminowe, niezbędna jest kalkulacja dziennych dawek nie tylko witamin w tabletkach i tym podobnych produktach „fabrycznych” ale również witamin zawartych w... naszych naturalnych produktach. A o nich zdajemy się zapominać, faszerując organizm pigułkami „na wszystko”.

Oto przegląd naturalnych witamin
Witamina A
Masło, marchewka, szpinak, wątroba

Witamina B6

Wątroba, drożdże, mięsa, otręby i kiełki pszenne

Witamina C
Pomarańcze, brukselka, kalafior, pietruszka, owoce, zieleniny, wątróbka, nerki

Witamina D
Śledzie, żółtko jaja, sardynki

Witamina E
Kiełki pszeniczne, orzechy, soja, chmiel, sałata

mwmedia

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Jak odmłodzić uśmiech?
SKOMENTUJ (26)
KOMENTARZE (26)
Gość We-Dwoje.pl/rok temu
Co za id... to pisał witamina b6 1.8 mg? NOAEL wynosi 200 mg/dziennie zalecany margines bezpieczeństwa wynosi 25 mg a nie 1.8. Witamina D kolejne brednie 15 mcg wynosi RDA a zalecany bezpieczny limit 100 mcg.
Gość We-Dwoje.pl/rok temu
a bo ja wiem?
OLOking/3 lata temu
nigdy nie było przypadku w medycynie przedawkowania witaminy c !! to raz dwa dawka 75 mg dla mnie faceta30 lat trenującego (kulturystyka +aeroby,rower) 90 kg mięśnia to naprawdę zostałaby spalona po jednym treningu prosze cie co za bzdury i na koniec przyklad Wiadomo, że biochemik Linus Pauling, dwukrotny laureat nagrody Nobla przyjmował ok. 18 tysięcy mg (tj.18 gram !!!) witaminy C dziennie przez ponad 30 lat. Wiemy już, że umarł w wieku 94 i to nie z powodu przedawkowania witaminy C. (mial w genach raka ale zyl prawie 95 lat twierdzil ze wlasnie dzięki witaminie c przezył z rakiem 25 lat)
POKAŻ KOMENTARZE (26)