Savoir vivre w sklepie

Savoir vivre w sklepie
Sklep to miejsce, w który z reguły bywa się codziennie. Dzieje się w nim, wbrew pozorom, wiele. Pojawiają się liczne sytuacje wymagające kultury osobistej, problemy, które rozwiązuje się w najlepszy sposób postępując według wskazań etykiety.
/ 28.07.2010 15:12
Savoir vivre w sklepie

Zasada sprawiedliwości

Podstawową zasadą obowiązująca w każdym cywilizowanym społeczeństwie jest zasada sprawiedliwości. Drastyczne jej naruszenie (np. kradzież) kończy się aresztowaniem, sądem i więzieniem. Gdy ktoś narusza ją w mniejszym stopniu aresztowanie mu nie grozi. Jego postępek stanowi jednak naruszenie porządku społecznego i złamanie norm savoir - vivre.

A to przykład takiego postępku w sklepie

Zdarza się tam, że jest kolejka po koszyki i wtedy często pojawiają się osoby, które kolejkę pomijają i wchodzą do środka bez koszyka. Zjawisko takie nazywa się cwaniactwem. Reprezentują je osoby egocentryczne, aspołeczne i o niskiej kulturze społecznej.

Pominięcie kolejki w taki sposób niczym nie różni się od wzięcia koszyka poza kolejnością. Jest niegrzeczne, małostkowe, lekceważące dla innych. Ktoś może tak postąpić bezmyślnie, bez złych intencji, ale i tak wystawia sobie w ten sposób jak najgorsze świadectwo.

Kolejność w kolejce

Polecamy: Brak taktu i nietakt

Pojawia się też w sklepach takie zjawisko.

Do pierwszej kasy stoi kolejka. Druga kasa jest zamknięta. Gdy kolejka robi się długa obsługa sklepu uruchamia drugą kasę. W tym momencie rozpoczyna się wyścig między klientami: kto pierwszy się przy niej znajdzie.

Z reguły jest to ktoś z końca kolejki do pierwszej kasy lub ktoś kto właśnie do kas dochodzi. Takie zachowania to złamanie zasady sprawiedliwości – oznaka niskiej kultury, drastyczne pogwałcenie savoir - vivre. W takiej sytuacji osoba, która dochodzi powinna poczekać na reakcję kolejki.
Osoby stojące w końcu kolejki powinny zwrócić uwagę osobom stojącym w środku kolejki, że druga kasa została uruchomiona i przepuścić je, by swobodnie (i spokojnie) do niej mogły dojść.

Czytaj także: Savoir-vivre w hipermarkecie

Redakcja poleca

REKLAMA