POLECAMY

Witaminy dla dzieci – tabela

Wczesne lata życia to rozwój całego organizmu, dlatego duża ilość białka, witamin i składników mineralnych jest taka cenna. Choć z wiekiem potrzebujemy mniejszej ilości kalorii, to zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne wciąż jest na tym samym poziomie, co w okresie dzieciństwa.

Witaminki, witaminki…

Witaminy nie dostarczają energii ani nie są materiałem budulcowym tkanek, lecz ułatwiają przebieg procesów biochemicznych. Często nazywa się witaminy mikroskładnikami pokarmowymi. Do czego potrzebujemy witamin i co powoduje ich niedobór, dobrze opisać na przykładach.

Zobacz też: Witamina B6 – ważna w ciąży?

Tabela witamin - gdzie je znaleźć?

Nazwa witaminy
Na co wpływa?
Czym grozi niedobór?
Gdzie ją znaleźć?
Witamina B1
  • Wytwarzanie energii w mięśniach.
  • Wspiera kondycje układu nerwowego.
  • Wspiera proces zapamiętywania.
  •  Pomaga w zwalczeniu depresji.
  • Może również chronić przed zapaleniem stawów.
  • Jest szczególnie istotna w okresie wzrostu.
Niedobory witaminy B1 prowadzą do drażliwości, osłabienia pamięci oraz nadmierne zmęczenie.
Witaminę B1 możemy znaleźć w: ziarnach zbóż, produktach pełnoziarnistych, wieprzowinie, owocach morza i fasoli.
  • Wytwarzanie kolagenu, białka budulcowego, który łączy elementy ciała człowieka i jest nieoceniony w procesie gojenia ran.
  • Zdrowie skóry i opóźnia powstawanie zmarszczek.
  • Układ odpornościowy – pobudza go do działania.
  • Łagodzenie alergii.
Niedobory witaminy C prowadzą do: wrażliwości na infekcje, gorszego gojenia ran, niedokrwistości, astmy oskrzelowej, chorób serca i problemów psychicznych – lęki i depresja.
Witaminę C możemy znaleźć w świeżych owocach i warzywach, a nasz organizm nie potrafi jej wytwarzać, ani gromadzić. Dlatego spożywanie jej codziennie jest tak istotne.
Witamina A
  • Prawidłowy stan nabłonka skóry.
  • Prawidłowy stan dróg oddechowych.
  • Prawidłowy stan dróg moczowych i pokarmowych.
Niedobór witaminy A przyczynia się do suchości i łuszczenia skóry oraz sprzyja infekcjom.
 
Witaminę A możemy znaleźć między innymi w wątróbce, tłustych rybach, mleku, marchewce, żółtku jaja, sałacie i szpinaku.
 
Witamina B2
  • Wspomaga komórki w użytkowaniu tlenu.
  • Niezbędna podczas szybkiego wzrostu.
  • Pozytywnie wpływa na skórę, włosy, paznokcie i wzrok.
 
Niedobór witaminy B2 powoduje bolesność, łzawienie i zmęczenie oczu, pieczenie stóp, wypadanie włosów, pękanie kącików ust, zapalenie języka.
Witamina B2 znajduje się w wątrobie, serach, jajkach, migdałach i zielonych warzywach liściastych. Gotowanie nie powoduje utraty tej witaminy, lecz jest ona rozkładana pod wpływem światła. Chcąc zachować witaminę B2 w produktach żywnościowych, należy je przechowywać w ciemności.
 
Witamina B12
  • Pobudza apetyt.
  • Sprzyja prawidłowemu wzrostowi.
  • Uwalnia energię zawartą w pożywieniu.
Niedobory tej witaminy przyczyniają się do anemii złośliwej – zbyt mała ilość czerwonych krwinek w krwiobiegu i trwałemu uszkodzeniu ulega rdzeń kręgowy oraz nerwy obwodowe.
Na witaminę B12 jest bardzo małe zapotrzebowanie, organizm potrafi ją magazynować w wątrobie, zatem jej niedobory, najczęściej, są spowodowane zaburzeniami wchłaniania.
Witamina B12 zawarta jest w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli wątróbce, tłustych rybach i żółtku jaj.

Polecamy: Rozszerzanie diety niemowlęcia – tabela