Na czym polega szybka nauka?

Szybka nauka, to przede wszystkim pełne wykorzystanie możliwości Twojego mózgu. Większość osób nie ma zielonego pojęcia, na co ich stać i jak się uczyć. Nie mówią o tym w szkołach, choć powinni. Kluczem do szybkiej nauki, jest jednoczesne korzystanie z obu półkul mózgowych: prawej i lewej. Dzięki temu, łączysz ich predyspozycje i wyzwalasz efekt synergii.

Wiele osób powtarza, że ma słabą pamięć. To nie prawda. Problemem nie jest nigdy słaba pamięć, ale problem z odnalezieniem ścieżki dostępu do zapamiętanej wiedzy.

Pamięć jest jak szafa. Wielka, ogromna szafa, niemal bez dna! W szafie tej albo możesz mieć porządek, albo bałagan. Większość ludzi ma to drugie. To dlatego nie mogą znaleźć potrzebnych informacji. Gdy jednak masz porządek, wszystko poukładanie i porozwieszane na wieszakach (czyli hakach pamięci), z łatwością wszystko odnajdujesz!

Jak pomagać dziecku w nauce?

W praktyce skuteczne zapamiętywanie, polega na wykorzystaniu mechanizmu tworzenia obrazów i łączenia ich, za pomocą skojarzeń. Ponieważ mózg myśli obrazami, najłatwiej też zapamiętuje obrazy! Natomiast skojarzenia, to mentalny klej, który je łączy.

Klej też może być słaby, lub mocny. Jeśli robisz skojarzenie, w którym nie ma akcji, jest nudne, zwyczajne – taki klej jest bardzo słaby. Jeśli natomiast w skojarzeniu jest mnóstwo efektów specjalnych, ruch, dźwięk, anormalność, wyolbrzymienia – taki klej jest skuteczny.

Zobacz też : Poznaj strategie uczenia się

Jak tworzyć dobre obrazy i skojarzenia, aby szybko i trwale zapamiętywać?

Pamiętaj o następujących regułach:

  • Maksymalne wykorzystanie zmysłów: obrazy powinny być żywe, jaskrawe, barwne, tak realne, jak prawdziwe. Do obrazu dokładaj dźwięk, zapach, smak, dotyk.
  • Przesada: skojarzenia powinny być wyolbrzymione, przerysowane, przejaskrawione, groźniejsze lub zabawniejsze, niż w rzeczywistości.
  • Akcja: Brak ruchu to pasywne skojarzenie lub obraz. Jest słabe. Twórz aktywne skojarzenia, czyli pełne ruchu, biegania, skakania, rozbijania, wirowania. Najlepszą akcją jest zawsze to, co absurdalne, zabawne, zwariowane.
  • Ożywianie: wykorzystuj wyobraźnię, aby ożywiać martwe obiekty. Niech długopisy skaczą, biegają, nożyczki ganiają kogoś, dom ucieka przed domownikiem, itd.
  • Jeśli coś jest zwyczajne, nudne, nieciekawe, nie nadaje się na „mentalny klej”. Wybierz coś innego.
  • Dobre, lepsze, najlepsze. Korzystaj z tej reguły przy wybieraniu obrazów i skojarzeń. Wybierz to, co najlepsze, w miarę możliwości.
  • Asocjacja. Pamiętaj, abyś to Ty był aktorem w filmie, a nie tylko widzem. Jeśli sam odgrywasz scenki w umyśle, znacznie silniej zapamiętujesz.
  • Szczegóły. Im więcej szczegółów widzisz w obrazie, tym lepiej. Tworząc haki pamięciowe warto, abyś w każdym z nich zobaczył 3 cechy szczególne, które zapamiętasz.

Pamiętaj o powyższych regułach i przypominaj je sobie od czasu do czasu. Połączone z praktyką, wejdą Ci w krew. Początkowo, możesz mieć wiele pytań i problemów. Kiepski obraz, brak innych zmysłów, problem z dobraniem skojarzenia, itd.

Na szczęście, wszystkiego możesz się nauczyć! Z czasem wykonując ćwiczenia, nabierzesz wprawy i niejasności rozpłyną się jak mgła.

Jak wspomniałem wyżej, skuteczne zapamiętywanie polega na wykorzystaniu obrazu i kleju. Aby szybko zapamiętać jakąś informację, musisz pamiętać o trzech elementach, tworzących całość:

  • Miejsce, gdzie chcesz umieścić nową informację (hak pamięciowy) w postaci żywego obrazu
  • Nowa informacja, którą chcesz zapamiętać, w postaci żywego obrazu
  • Mentalny klej, dzięki któremu informacja dobrze trzyma się haka (skojarzenie).

Poznałeś już składniki, teraz wystarczy je w odpowiedni sposób połączyć.

Zobacz też : Dlaczego w procesie nauki należy używać kilku zmysłów?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)