Geniusz w brzuchu mamy

Oczami wyobraźni widzisz piątki w jego zeszycie? Już dziś możesz pomóc dziecku w ich zdobywaniu. Ono na pewno będzie mądre, bo...

Jeszcze nie wytłumaczysz mu różnicy między podmiotem i orzeczeniem, ani nie wprowadzisz w tajniki języków programowania. Na razie w prosty sposób możesz sprawić, by w przyszłości twoje dziecko nie miało problemów z przyswojeniem sobie takiej wiedzy.

…Jesz ryby, orzechy i siemię lniane
Zawierają kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Japończycy nazywają je „brain food”, czyli żywność dla mózgu, bo zapewniają jego prawidłowy rozwój, podobnie jak układu nerwowego i siatkówki oka. Najbogatszym źródłem omega-3 są tłuste ryby morskie – makrela, śledź, łosoś, halibut, sardynka. Ale ze względu na ryzyko ich zanieczyszczenia, jedz je dwa razy w tygodniu (porcje po 100 g). Do potraw bogatych w omega-3 bez obaw dodawaj oleje – rzepakowy, sojowy, lniany. Kwasy omega-6 są w oleju kukurydzianym, sezamowym, słonecznikowym i z wiesiołka.

…Spacerujesz i ćwiczysz
Gdy jesteś w ruchu, krew krąży szybciej i więcej jej dociera do dziecka. Otrzymuje ono wtedy więcej składników potrzebnych do rozwoju, a także tlen, który krążąc po ciele maleństwa, poprawia jego przemianę materii. Dzięki temu organizm, jak również mózg dziecka lepiej funkcjonują. Badania przeprowadzone w USA dowodzą, że ćwiczenia podczas ciąży wpływają na tempo nauki mówienia! Maluchy osiągają też lepsze wyniki w testach umiejętności jako przedszkolaki! Ale nie szarżuj zbytnio: ciąża nie lubi wstrząsów. Zamiast podskakiwać, spaceruj, pływaj lub zafunduj dziecku taniec brzucha. To uciszy je i... uśpi!

…Słuchasz muzyki
Ale nie tylko Mozarta. Może to być Czajkowski, Urbaniak czy Pink Floyd. Ważne, by słuchanie sprawiało ci przyjemność. Unikaj ostrych brzmień, które działają przygnębiająco. Już od 16. tygodnia ciąży maluch odpowiada zmianą zachowania na dźwięki. Przy głośnych – bicie jego serca przyspiesza, a zwalnia, gdy są łagodne. Dzieci, które słuchają muzyki w życiu płodowym, jako niemowlęta szybciej siadają, stają i zaczynają chodzić.

…Łykasz kwas foliowy
Kwas foliowy to bardzo ważny składnik w twojej diecie – chroni przed wadą cewy nerwowej, zapobiega anemii, ma wpływ na wagę urodzeniową dziecka i zabezpiecza przed przedwczesnym porodem. W naturalnej postaci występuje w zielonych warzywach: brokułach, brukselce, szpinaku, sałacie, natce pietruszki, warzywach strączkowych, papryce, pestkach dyni i słonecznika oraz w migdałach. Możesz przyjmować też preparat z kwasem foliowym, ale sposób i czas jego dawkowania ustal z lekarzem.

…Nie przejadasz się
Nadmiar kilogramów, podobnie jak zbyt mała waga w ciąży, może mieć wpływ na zdrowie i inteligencję dziecka. Jeśli przytyjesz zbyt wiele, maluch może się urodzić bardzo duży, mieć problemy z przyjściem na świat, co z kolei wpłynie na jego układ nerwowy. Doświadczenia lekarzy potwierdzają też inną zależność – jeśli mama ma niedowagę, dziecko ma nieco mniejszy obwód główki i mózg, co może się wiązać z poziomem IQ. Lekarze zalecają, by w czasie ciąży przytyć ok. 20 proc. swojej normalnej wagi. Zazwyczaj jest to 10–14 kg.
Katarzyna Bosacka opowiada o ciąży i zachciankach!
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
Gość/3 lata temu
Tu lekarz nie jest potrzebny, wiadomo jakie właściwości ma folik i musimy zrobić wszystko aby nie narażać dziecka na wady.
Gość/4 lata temu
Ja zaczęłam brać folik na kilka miesięcy przed zajściem w ciążę i przyjmowałam aż do12 tygodnia ciąży, ale bez porozumienia z lekarzem, poszłam do apteki i sama kupiłam.
Gość/4 lata temu
Najbezpieczniejsza dawka to 0,4 mg folika dziennie, bo w produktach poddanych obróbce termicznej większość folianów ulega utracie, więc tabletki są jak najbardziej wskazane.