POLECAMY

6 najlepszych sposobów na relaks przed porodem!

Nie wiesz, jak osiągnąć wewnętrzny spokój przed porodem? Oto kilka przydatnych podpowiedzi. Sprawdź!

6 najlepszych sposobów na relaks przed porodem! fot. Fotolia

1. Wsłuchaj się w siebie

Bolą cię nogi? Nie krępuj się poprosić o ustąpienie miejsca. Chce ci się spać? Zamiast gotować obiad, lepiej się zdrzemnij. Kiedy dbasz o siebie, dbasz jednocześnie o zdrowie swojego dziecka. Spokój matki pozytywnie wpływa na rozwój płodu. Nie udowadniaj nikomu, że ciąża niczego nie zmieniła.

2. Przepędź czarne myśli

Wiadomo, powodów do zmartwień nigdy nie brakuje. Najpewniej, tak jak większość przyszłych mam boisz się, jak zniesiesz poród i czy potem poradzisz sobie z dzieckiem. Trudno powstrzymać ciążowe lęki, ale z drugiej strony martwiąc się, na pewno sobie nie pomożesz. Kiedy nadchodzą czarne myśli, pomyśl, że z macierzyństwem radzi sobie wiele kobiet.

3. Rozluźnij się

Spięte ciało jest oznaką stresu. Gdy się złościsz, szybciej bije ci serce, którego rytm dziecko dobrze przecież słyszy. Aby się uspokoić, połóż się i włącz muzykę, która pozwala ci się odprężyć. Możesz też po prostu poleżeć w ciszy. Dobrą formą odprężenia jest też czytanie książek. Lektura wpływa na stan umysłu podobnie jak medytacja.

4. Ćwicz, jeśli nie ma przeciwwskazań

Dzięki dobrej formie łatwiej będzie dźwigać dodatkowe kilogramy i zmierzyć się z wysiłkiem podczas porodu. Ale uwaga: w ciąży jesteś bardziej narażona na urazy torebek stawowych w nogach, dlatego wybierz trening, który opracowano specjalnie dla przyszłych mam:
  • Joga – pomoże wczuć się w przemiany, jakie zachodzą w twoim ciele i przygotować się do macierzyństwa. Uczy prawidłowego oddechu i uelastycznia mięśnie.
  • Gimnastyka – np. ćwiczenia z dużymi piłkami lub na macie. Poćwiczysz prawidłowy oddech (przeponą) i nauczysz się relaksować. Trening musi być dostosowany do trymestru ciąży, w którym jesteś, i prowadzony pod okiem trenera.
  • Aquafitness – to nie pływanie, ale ćwiczenia, które wykonuje się w wodzie. Pomagają odciążyć stawy i kręgosłup. Ze względu na większe ryzyko infekcji intymnych, wybierz basen z dobrze oczyszczaną wodą.
  • Tai-chi – oferuje łagodne i powolne formy ruchu. Oprócz ćwiczeń oddechowych poznasz tu pozycje, które pomagają rozluźnić plecy.
  • Taniec brzucha – czyli coś dla mam, które nie przepadają za klasyczną gimnastyką. To dobry sposób na rozruszanie miednicy i gimnastykę kręgosłupa. Na zajęciach unikaj długotrwałych i?gwałtownych ruchów, które mogą spowodować utratę równowagi.

5. Pracuj, jeżeli chcesz

Jeśli dobrze się czujesz i pracujesz w warunkach dobrych dla zdrowia, chodź do pracy tak długo, jak chcesz. Ogranicz jednak korzystanie z komputera do 20 godzin tygodniowo. Chociaż nowoczesne komputery nie emitują już szkodliwego promieniowania, to dłuższa praca przed monitorem może powodować obrzęk nóg, ból kręgosłupa, nadwyrężenia nadgarstków czy szyi.

6. Pozwól się przytulić

Czuły kontakt fizyczny z bliską osobą to nie tylko sama przyjemność – to także samo zdrowie. Naukowcy zmierzyli, że krótkie przytulanie, trwające zaledwie 20 sekund, zmniejsza stres i uruchamia w organizmie produkcję endorfin, nazywanych hormonami szczęścia.

napisane na podstawie artykułu Anny Rajko opublikowanego w magazynie Będę mamą
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)