Jak przetrwać rozwód - 4 sprawdzone rady

Sprawdź, co zrobić, żeby przetrwać ten trudny czas i nie popaść w depresję!
/ 26.08.2016 16:08

fot. Fotolia

Rozwód to jedna z najbardziej stresujących sytuacji w życiu. Pewien etap właśnie dobiega końca, pojawia się lęk o przyszłość oraz cała paleta negatywnych odczuć i emocji – gniew, poczucie winy, żal, wstyd, ból. Trudno znieść odrzucenie, poradzić sobie ze zranionymi uczuciami i zawiedzionym zaufaniem. Jak nie załamać się i przetrwać rozwód?

1. Spójrz na rozwód jak na nowy początek

Powodów rozstania jest wiele – zdrada, alkoholizm partnera, przemoc domowa, ekonomiczna, niedopasowanie seksualne, różnica charakterów czy rozbieżne plany życiowe. Zdarza się, że rozwód jest konsekwencją życia w przemocy lub wieloletniej kłótni. Innym razem spada jak grom z jasnego nieba i nie możemy się z nim wewnętrznie pogodzić. Bez względu na powód rozwodu nie zadręczaj się zaistniałą sytuacją.

Pamiętaj, że wiele par się rozstaje i nie ma powodu do wstydu. Chociaż to trudne, postaraj się nie postrzegać rozwodu w kategoriach porażki, tzn. z perspektywy zmarnowanych lat, złamanego serca, zawiedzionych nadziei.

2. Nie daj się wyprowadzić z równowagi

Kiedy rozwód zapada bez orzekania o winie, za porozumieniem stron, zazwyczaj przebiega sprawniej i bez publicznego „prania brudów”. Czasami jednak konieczne jest, żeby ustalić winę, zabezpieczyć majątek, określić zasady opieki nad dziećmi. Wtedy ciężko uniknąć kłótni i wzajemnego przerzucania win.

Zbyt emocjonalne podejście do rozstrzyganych kwestii może zaburzyć trzeźwy osąd sytuacji. W trakcie rozwodu lepiej zaś nie działać chaotycznie. Nie od dziś wiadomo, że w emocjach ciężko jest myśleć racjonalnie i podejmować przemyślane decyzje.

Nie poddawaj się więc lękowi i złości. Skup się na poszukiwaniu praktycznych rozwiązań, na nazywaniu tego, co czujesz, a w razie wątpliwości czy poczucia bezradności skorzystaj z pomocy specjalistów – prawników, ekspertów z fundacji i ośrodków pomocy, psychologa.

3. Nie zamykaj się na ludzi

Ponieważ rozwód traktujemy jako problem do rozwiązania, cała uwaga skupia się wokół spraw z nim związanych. To obciąża psychikę niemal 24 godziny na dobę. Tymczasem będziesz w stanie działać bardziej skutecznie, kiedy nabierzesz dystansu. Jak to osiągnąć? Przede wszystkim nie pozwól, żeby rozwód pochłonął cię całkowicie.

Daj sobie czas na wypłakanie się, wykrzyczenie bólu, przepracowanie negatywnych emocji, ale nie zamykaj się w czterech ścianach, żeby ciągle zalewać się łzami po kryjomu. Nie rezygnuj ze spotykań z przyjaciółmi, z imprez, z siłowni, ze spacerów, wyjść do kina czy teatru! W ten sposób nabierzesz sił i pozwolisz odpocząć swojej psychice.

4. Uwierz w swoją kobiecość/ męskość

Nie zaniedbuj swojego wyglądu ani aktywności fizycznej. Dbaj o siebie i rozpieszczaj się drobnymi przyjemnościami – aromatyczną kąpielą, wizytą u fryzjera, nowym ubraniem. Pamiętaj, to, że twoje małżeństwo zostaje rozwiązane, nie oznacza, że nie zasługujesz na miłość.

Zobacz także

Konflikty w związku: jak mądrze je rozwiązywać?
Chcesz uratować związek? Przyjrzyj się temu, jak ze sobą rozmawiacie
Kryzys w związku - po ilu latach?