Sprawdź, jak przeżyć urlop bez stresu!

Teoretycznie trudno o lepszą okazję do odpoczynku niż urlop. Są jednak osoby, u których wakacje powodują niespokojne myśli. Jak to zmienić?
Sprawdź, jak przeżyć urlop bez stresu! fot. Fotolia
Bywa, że podczas urlopu, zamiast odpoczywać, jesteśmy atakowane przez myśli lub nieadekwatne emocje. Jak to zmienić? Zamiast próbować o nich zapomnieć, przyjrzyjmy się im.

Dlaczego stresujemy się na urlopie?


Być może to sprawy domagające się rozwiązania, którymi warto się zająć, żeby w ogóle żyło nam się lepiej. Jeśli stresuje nas nadmiar obowiązków, bo właśnie wyjechaliśmy na urlop z małymi dziećmi i trzeba troszczyć się o wiele spraw, to być może to dobry moment na rozmowę z partnerem o podziale obowiązków. Jeśli nasze myśli krążą wokół pracy, to warto sprawdzić, czy nie możemy w prosty sposób rozwiązać stresującej sytuacji. Jeśli na przykład zapomnieliśmy przekazać wpółpracownikowi ważną wiadomość, prawdopodobnie odzyskamy spokój po prostu to robiąc.

Możliwe też, że nasze niepokoje nie mają nic wspólnego z naszym urlopem – wtedy warto przywołać przykład zebry i jej sposobu na stres . To ciekawe, że zebra potrafi stresować się tylko w obecności lwa, który jej rzeczywiście zagraża (stres motywuje ją do ucieczki, ratującej życie). Gdy lwa nie ma – zebra nie odczuwa niepokoju. Można się na niej wzorować i nauczyć stresować wtedy, kiedy rzeczywiście jest ku temu powód.

Urlop bez stresu - znajdź sposób na swój relaks


Jeśli zrobiłaś przegląd tego, co cię stresuje i okazuje się, że po prostu trudno ci się odprężyć, to skorzystaj z technik relaksacyjnych. Być może nie nauczyłaś się jeszcze odpoczywać. A na taką naukę zawsze jest dobry czas.  Znany amerykański psycholog, Arnold Lazarus, proponuje ciekawą metodę osiągania relaksacji, polegającą na naprzemiennym napinaniu i odprężaniu. Jak z niej skorzystać?
  • połóż się wygodnie, zrób kilka wdechów i wydechów i poczuj, jak ciało jest swobodne i przyjemnie ociężałe,
  • teraz przyszedł czas na to, aby napiąć wszystkie mięśnie,
  • teraz rozluźnij je i poczuj, jak napięcie odchodzi.
Ten schemat powinno się kilka razy powtórzyć, pamiętając o głębokich wdechach i wydechach. Przy okazji można wyobrazić sobie, jak przy wydechach napięcie opuszcza nasze ciało. Później przychodzi czas na napinanie poszczególnych partii ciała, przy utrzymywaniu odprężenia w innych. Można zacząć od szczęk i powiek, kilkakrotnie i naprzemiennie je napinać i rozluźniać. Później można skoncentrować się na napięciu karku, ramion i górnej części pleców, zachowując się analogicznie, jak powyżej.

Dobrze jest analizować dokładnie różnicę pomiędzy napiętymi częściami ciała, a tymi, które pozostają rozluźnione. Następnie można skupić się na napinaniu brzucha i pięści, znów sprawdzając napięcie i odprężenie. Kolejne do napinania i odprężania są : uda, pośladki i łydki. Po zakończeniu całej serii należy odprężyć się i pozwolić, aby przyjemne poczucie rozluźnienia rozprzestrzeniło się po całym ciele. Teraz twoim jedynym zadaniem jest uważne wdychanie i wydychanie powietrza oraz pozwolenie sobie na czerpanie przyjemności i swobody z uzyskanego stanu relaksacji.

Czytaj także:

Agata Seweryn – psycholog,przyjmuje w ośrodku Pomoc Psychologiczna "Swoją Drogą" (www.swoja-droga.pl). Prowadzi prowadzi konsultacje psychologiczne i terapię.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/2 lata temu
U mnie stres zaczyna się przed wyjazdem urlopowym :) Latam jak szalona, robie listy zakupów i rzeczy do spakowania, ile nocy nie przespanych to już nie wspomnę ;) W tym roku kupiłam ziołowy nervomix control żeby spokojnie się zrelaksować i uspokoić. Obyło się bez paniki ;) W każdym razie urlop był bardzo udany.