Skala stresu

Dzięki skali stresu możesz sprawdzić, jak stresujące wydarzenia w Twoim życiu wpływają na ogólny poziom Twojego samopoczucia i wytrzymałości psychicznej. Sprawdź, jak wygląda lista najczęstszych i najważniejszych wydarzeń życiowych powodujących stres.
/ 01.08.2008 11:56
Skala stresu

Czym jest skala stresu?

Siła stresu jest zależna od siły działającego bodźca, naszej interpretacji zaistniałej sytuacji oraz naszej indywidualnej wrażliwości. Dla wielu ludzi konieczność nawiązania nowej znajomości jest wystarczającym powodem do odczucia paraliżującej tremy, dla innych zaś jest to czysta przyjemność. Niemniej istnieją wydarzenia, które są stresorami obiektywnymi, tzn. powodują charakterystyczne objawy we wszystkich lub prawie wszystkich ludziach.

Jak powstała skala stresu? Dwóch amerykańskich psychiatrów na podstawie prowadzonych przez siebie badań skonstruowało listę najczęstszych i najważniejszych wydarzeń życiowych powodujących stres. Na szczycie tej listy umieścili śmierć współmałżonka jako wydarzenie najbardziej traumatyczne przypisując mu największą, stupunktową wartość stresu. Brak stresu mógłby być w tej skali oznaczony wartością zerową. Trudno jednak wyobrazić sobie takie zdarzenie, które nie spowoduje nawet najmniejszego stresu – wszak może się on zdarzyć nawet w trakcie snu.

Badania te zostały w późniejszym okresie skrytykowane. Warto jednak pamiętać, że autorzy skali stresu zauważyli istotną zależność pomiędzy siłą stresu a zdrowiem. Wyliczyli oni mianowicie, że

przeżycie wydarzeń o łącznej sumie od 155 do 199 punktów stwarza 37% ryzyka na zapadnięcie na poważną chorobę w ciągu dwóch następnych lat.
Jeśli suma ta wynosi od 200 do 299 punktów, ryzyko wzrasta do 51%, zaś powyżej 300 punktów do 79%.

Skala stresu - tabela

Oto lista Holmesa i Rahe’a:

Zdarzenie

Punkty

1.

Śmierć współmałżonka

100

2.

Rozwód

73

3.

Separacja małżeńska

65

4.

Pobyt w więzieniu

63

5.

Śmierć bliskiego członka rodziny

63

6.

Zranienie ciała lub choroba

53

7.

Zawarcie małżeństwa

50

8.

Zwolnienie z pracy

47

9.

Pogodzenie się ze skłóconym małżonkiem

45

10.

Przejście na rentę lub emeryturę

45

11.

Choroba w rodzinie

44

12.

Ciąża

40

13.

Kłopoty w pożyciu seksualnym

39

14.

Powiększenie rodziny

39

15.

Rozpoczynanie nowej pracy zawodowej

39

16.

Zmiany w dochodach finansowych

38

17.

Śmierć bliskiego przyjaciela

37

18.

Zmiana zawodu

36

19.

Wzrost konfliktów małżeńskich

35

20.

Hipoteka ponad 10.000 dolarów

31

21.

Wiadomość o konieczności zwrotu większego długu lub pożyczki

30

22.

Zmiana stopnia odpowiedzialności w życiu zawodowym

29

23.

Opuszczenie przez dzieci domu rodzinnego

29

24.

Kłótnie i starcia z krewnymi współmałżonka

29

25.

Wzmożenie wysiłku dla wykonania jakiegoś zadania

28

26.

Początek lub zakończenie pracy zawodowej współmałżonka

26

27.

Rozpoczęcie lub zakończenie nauki szkolnej

26

28.

Zmiany standardu, poziomu życia

25

29.

Zmiany osobistych nawyków i przyzwyczajeń

24

30.

Starcia z szefem

23

31.

Zmiany warunków pracy lub najbliższego otoczenia

20

32.

Zmiana mieszkania

20

33.

Zmiana szkoły

20

34.

Zmiana w spędzaniu wolnego czasu

19

35.

Zmiany w praktykach religijnych

19

36.

Zmiany w nawykach życia towarzyskiego

18

37.

Hipoteka lub zaciąganie długu poniżej 10.000 dolarów

17

38.

Zmiana nawyków snu

16

39.

Zmiana częstości spotkań rodzinnych

15

40.

Zmiana nawyków żywieniowych

15

41.

Urlop

13

42.

Święta Bożego Narodzenia

12

43.

Małe naruszenie przepisów prawnych

11


Autor: Bartłomiej Perczak

Jak odzyskać spokój?

Mimo że wiele osób zapewne przekracza pułap, za którym ludzka wytrzymałość na stresujące, życiowe sytuacje po prostu się kończy, nie pozostaje nam nic innego, jak każdego dnia walczyć o spokojne i radosne życie. Takiego Państwu gorąco życzymy.

Polecamy nasze psychologiczne poradniki na temat walki ze stresem - lista poniżej. Miłej lektury! Redakcja Zdrowie.wieszjak.polki.pl

Jak pokonać stres?

Pierwszy siwy włos – jak zapobiegać stresowi w życiu?

Naturalne metody relaksacji - poradnik

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (4)
/21.03.2019 07:41
Mam 590 punktów przez 2 lata, ale chyba jeszcze nie jestem chory umysłowo. Może tylko na depresje.
/03.02.2014 17:55
... Mysle ze raczej smierc dziecka i gwalt powinny byc na 100
/31.07.2013 23:06
konkluzja- nie przejmować się głupotami, i problemami. które w obliczu dużych kłopotów są żadne- a przede wszystkim nie brać do siebie durnych opinii durnych ludzi- którym zalezy na naszym niepowodzeniu- być sobą- i damy radę! stres jest obecny= ale trzeba go ujarzmiać jak się da...
POKAŻ KOMENTARZE (1)