POLECAMY

Jak ćwiczyć zimą by nie zachorować na grypę?

Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu to samo zdrowie - zimą trzeba jednak pamiętać o odpowiednio ciepłym ubraniu. Jak ćwiczyć zimą, by nie dać się grypie? Oto krótki poradnik jak nie rozchorować się zimą prowadząc aktywny tryb życia.

Jak ćwiczyć zimą

Fot. Fotolia

Aktywność fizyczna w zimie - chroń się przed niskimi temperaturami

O ile polskie powiedzenie „sport to zdrowie” powtarzane jest jak mantra, należy zachować umiar. Trzeba pamiętać, że jedynie regularny ruch na świeżym powietrzu skutecznie dotlenia organizm oraz wzmacnia jego odporność. Dlatego nie ograniczajmy aktywności jedynie do śnieżnych atrakcji, ale starajmy się o niej pamiętać przez cały rok.

"Do niskich temperatur trzeba przyzwyczajać organizm stopniowo, tak aby układ naczyniowy, oddechowy i hormonalny dostosowały się nowych warunków. Uzyskujemy to przez sukcesywne wydłużanie czasu spędzonego na świeżym powietrzu, a także racjonalne obciążenie organizmu poprzez wysiłek fizyczny" – radzi dr Paweł Grzesiowski.

Ponadto należy ze szczególną starannością dbać o odsłonięte części ciała, aby uniknąć wychłodzenia lub odmrożenia. Do takiej sytuacji dochodzi, kiedy tkanki ulegają uszkodzeniu pod wpływem zimna – gdy temperatura spada poniżej 0 stopni C. Szczególnie narażone są tu nos, uszy, palce dłoni i stóp. Aby ogrzać zmarznięte części ciała należy założyć ciepłe rękawiczki, nosić obuwie z grubą podeszwą oraz czapkę szczelnie zakrywającą uszy. Wskazane jest również picie ciepłych płynów, które rozgrzeją nas od środka. Warto jest także na pewien czas zejść z mrozu i dać ciału odpocząć od niskiej temperatury.

Zobacz także: Objawy grypy - jakie leki można stosować?

Co robić, gdy dopadnie grypa?

Wirus grypy atakuje nagle – pojawia się wysoka gorączka (powyżej 38 stopni C), dreszcze, bóle mięśniowo-stawowe czy bóle głowy oraz suchy kaszel. Dodatkowo, następuje znaczące osłabienie i obniżenie apetytu. Katar czy ból gardła występują stosunkowo rzadko – to raczej objawy przeziębienia, które ma znacznie łagodniejszy i stopniowy przebieg. Kaszel towarzyszący przeziębieniu jest zazwyczaj mokry, a temperatura ciała jedynie nieznacznie podwyższona (stan podgorączkowy). 

Samo wychłodzenie lub przegrzanie organizmu nie wystarczy, aby wywołać infekcję, ale jest to pierwszy krok do zwiększonej podatności na wirusy. Aby tego uniknąć, należy wspierać układ odpornościowy, dobierając ubranie do warunków pogodowych.

3 zasady prawidłowej ochrony ciała w czasie zimowych aktywności:

  1. Ubierz się „na cebulkę” – można wtedy łatwiej regulować temperaturę ciała i w razie potrzeby pozbyć się zbędnego okrycia. Rozgrzane ciało i przeszywający je zimny wiatr to pierwszy krok do przeziębienia czy grypy.
  2. Zwróć uwagę na warstwy ubrań – dla higieny i komfortu zalecana jest bielizna termoaktywna. Jej zadaniem jest odprowadzanie potu i zachowanie ciepła tuż przy skórze. Zewnętrzna warstwa ubrań powinna natomiast chronić przed wiatrem, deszczem czy śniegiem. Należy zawsze pamiętać o czapce i szaliku oraz nieprzemakalnych butach.
  3. Nie dopuść do przemoczenia ubrania i obuwia – ciepło szybciej ucieka na zewnątrz przez mokrą odzież oraz źle dobrane obuwie – przemakające i z cienką podeszwą. Taka sytuacja może doprowadzić do wychłodzenia całego ciała w krótkim czasie.

"Wyziębienie ciała powoduje spadek ciśnienia krwi, zwiększenie jej gęstości oraz prowadzi do spowolnienia krążenia. Utrudnia to dotarcie krwi do odległych części ciała oraz zmniejsza  aktywność tkanki odpornościowej – tłumaczy dr Paweł Grzesiowski, niezależny ekspert z Instytutu Profilaktyki Zakażeń. Gdy jest nam zbyt ciepło, uruchamiają się procesy wyrównawcze – organizm traci więcej wody i jest osłabiony. W obu przypadkach zwiększa się podatność na choroby wirusowe. Przegrzany czy wyziębiony organizm należy jak najszybciej doprowadzić do właściwej temperatury, podać płyny oraz zapewnić komfort odpoczynku" – dodaje dr Grzesiowski.

Gdy zaobserwujemy pierwsze objawy przeziębienia i grypy, warto jest zastosować leki o szybkim działaniu, np. te dostępne w saszetce. Rozpuszczony w wodzie lek w formie płynnej wchłania się szybciej niż tabletka, co może podnosić szybkość i skuteczność jego działania na pierwsze objawy obu infekcji wirusowych.

Zimowy wyjazd - nie daj się grypie!

Jeśli planujemy zimowe wyjazdy, warto sprawdzić, które regiony są najbardziej narażone na atak grypy.  Na stronie www.zwalczmygrype.pl znajduje się interaktywna mapa zachorowań, dzięki której można dowiedzieć się, gdzie wirus grypy zagraża najbardziej.

Źródło: Materiały prasowe Multi Communications/ bj

Zobacz także: Dlaczego grypa jest niebezpieczna?

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)