POLECAMY

Cierpisz na duszności? Złap oddech. Poznaj 2 najskuteczniejsze techniki oddechowe, dzięki którym natychmiast poczujesz ulgę

Jeśli masz trudności z oddychaniem, duszności, nie czekaj na diagnozę. Możesz sobie pomóc tu i teraz.
/ 8 miesięcy temu
Cierpisz na duszności? Złap oddech. Poznaj 2 najskuteczniejsze techniki oddechowe, dzięki którym natychmiast poczujesz ulgę fot. Fotolia

To szokujące! Ale większość z nas nie potrafi oddychać. Tę naturalną umiejętność, w jaką wyposaża nas natura, tracimy jeszcze przed ukończeniem 4. roku życia. Skutki są dramatyczne.

Skutki kłopotów z oddychaniem

W trakcie oddechu do naszego organizmu powinno dostać się około 3-4 litry powietrza. Sporo. Ale taka właśnie ilość potrzebna jest, by dostarczyć mu odpowiedniej dawki tlenu.

Dzięki niemu:

  • w komórkach następuje spalanie substancji odżywczych i wytwarzana jest energia niezbędna do życia
  • prawidłowo dotleniony organizm dobrze oczyszcza się z produktów przemiany materii  – lepiej więc pracuje i dłużej zachowuje sprawność
  • zwiększa się wydajność poszczególnych jego układów, w tym także odporności i oddechowego
  • zależność między oddychaniem a pracą systemu nerwowego można odczuć zwłaszcza w stresujących sytuacjach. Pod wpływem silnych emocji nasz oddech staje się płytki, urywany, czasem nawet nas "zatyka".

Jeśli więc źle oddychasz, upośledzone są wszystkie funkcje życiowe:

  • stopniowo, ale nieubłaganie maleje nam objętość płuc, bo do ich dolnych partii dociera za mało tlenu
  • zbyt mała ilość tlenu podnosi z kolei ciśnienie krwi 
  • ale za to obniża koncentrację
  • niedotlenienie prowadzi też do obniżenia sprawności intelektualnej, bólów głowy, rozdrażnienia. Powoduje kłopoty ze snem.

A gdy dochodzi do tego choroba, trudności z oddychaniem pogłębiają się jeszcze bardziej.

Sprawdź, czy umiesz oddychać?

Na początek warto więc zrobić test.

Jedną rękę połóż nad piersiami, drugą na brzuchu, tuż poniżej mostka (tam, gdzie jest przepona) i oddychaj jak zwykle. Jeśli w trakcie testu porusza się tylko ręka położona na górze, to znak, że nie używasz przepony.

Jak pokonać trudności z oddychaniem?

Kilka głębokich, spokojnych oddechów w znaczący sposób może wtedy poprawić samopoczucie. Ale to doraźne działanie. Chcąc usprawnić dostawy tlenu, warto nauczyć się prawidłowo oddychać.

Na początku trzeba to robić świadomie, potem będzie to już odruchowe.

Dobrze więc przynajmniej trzy razy dziennie, w przewietrzonym pomieszczeniu lub na dworze zrobić po 10 głębokich oddechów. Chodzi o to, by w trakcie wdechu przepona obniżyła się i zrobiła miejsce dla płuc, które powiększają się wtedy dostatecznie i w całości wypełniają tlenem. Z kolei przy wdechu ta sama przepona podnosi się i ułatwia wypychanie dwutlenku węgla z płuc. Naturalnie przychodzi to w trakcie ćwiczeń, kiedy np. biegnąc czy wchodząc po schodach oddychamy głębiej. Podobnie jest podczas śmiechu czy śpiewu.

Pokonaj trudności z oddychaniem

Wiele technik ułatwiających oddychanie stosuje się je w jodze, tai-chi czy medytacji. Zobacz 2 najprostsze warianty:

Wariant 1

Usiądź wygodnie, rozluźnij się, przymknij oczy. W trakcie wdechu wypchaj okolice brzucha używając jego mięśni i przepony. Wciągaj powietrze nosem, wolno wyobrażając sobie, jakbyś wciągała do płuc życiodajne substancje i następnie kierowała energię do różnych części ciała. Następnie zatrzymaj oddech i policz do pięciu. Potem wolno wypuść powietrze ustami.

Wariant 2

Teraz odwrotnie. Podczas wdechu wciągaj mocno brzuch, a podczas wydechu wypychaj. To służy gromadzeniu energii i zwiększaniu wydolności organizmu.

Zobacz podstawowe techniki medytacyjneSprawdź, czy duszności są groźneJak wykonać prawidłowo oddech przeponowy

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/8 miesięcy temu
Polecam w stosowanie profilaktycznie jak i w chorobach cywilizacyjnych b ekstraktu konopnego CBD+ CBDA 6 % regularne spożywanie ekstraktów powoduje pozytywne skutki dla naszego układu nerwowego, pomaga się zrelaksować, wyciszyć i zasnąć Olej konopny CBD stosuje się w przypadku: 1. Padaczki. Wg. wyników badania w Filadelfii, które obejmowało dzieci z epilepsją z całych Stanów Zjednoczonych, średni spadek napadów padaczki wyniósł 45,1%. 2. Stwardnienia rozsianego. Kannabinoidy z konopi "uspokajają" system immunologiczny, który nie atakuje ponownie centralnego układu nerwowego. 3. Depresji, stanów lękowych i zaburzeń nastroju. W przeciwieństwie do leków antydepresyjnych, nie wywołuje skutków ubocznych dla zdrowia. 4. Może zmniejszać ból (migrenowy, menstruacyjny). Kannabinoidy mogą zmniejszać ból, poprzez selektywne blokowanie sygnałów, które są odpowiedzialne za jego odczuwanie, w mózgu i rdzeniu kręgowym. Poza tym działają rozkurczowo. 5. Nudności i wymiotów. Kannabinoidy konopi wchodząc w interakcję z kluczowymi receptorami w mózgu, pomagają kontrolować nudności i wymioty. 6. W celu pobudzenia apetytu. CBD podobnie jak THC zwiększa zdolność odczuwania zapachu i smaku, przy spożywaniu jedzenia. Dlatego może być stosowany przy anoreksji, nowotworach i chorobach paliatywnych. 7. Udaru mózgu. Wg. badań naukowców z Uniwersytetu Fudan w Chinach, kannabidiol zapobiega wtórnym uszkodzeniom mózgu, jak i leczy istniejące już szkody. 8. Nowotworów. CBD można stosować wspomagająco np. przy raku skóry, szyjki macicy, piersi, okrężnicy, pęcherza, płuc czy glejaku. 9. W przypadku pozostałych dolegliwości. M.in. przy napięciu mięśniowym, problemach skórnych, cukrzycy, miażdżycy, astmie, reumatyzmie czy boreliozie. Więcej informacji na konopiafarmacja pl