Badanie rynku
Na początek trzeba rozeznać swój rynek ślubny. Sprawdzić, czy w danym mieście działają agencje zajmujące się organizacją wesel, czy takich firm jest sporo, czy może tylko garstka. Oczywiście dane trzeba realnie odnieść do liczby mieszkańców, popularności danego miasta za granicą - to będzie miało znaczenie przy pozyskiwaniu zagranicznych klientów. Należy zastanowić się, czy wśród mieszkańców konsultant ślubny może zdobyć nowe zlecenia, czy raczej każdy jest przyzwyczajony do organizacji ślubu własnymi siłami. Jak dużo ślubów organizuje się w danym mieście itp.
Baza kontaktów
Baza kontaktów to podstawa, bez której nie obędzie się żaden konsultant. Ważne, aby firmy podwykonawcze, z którymi będzie się współpracować były wiarygodne, miały dobrą renomę. Dobrym miejscem na poznanie takich firm są targi ślubne.
Szkolenia
Kilka firm organizuje szkolenia na konsultantów ślubnych – jeśli czujecie się bardzo niepewnie i nie wiecie od czego zacząć, jest to dobry punkt wyjścia. Na szkoleniach dowiecie się jak pozyskiwać klientów, jak prowadzić rozmowy z parą młodą, a jak z podwykonawcami. Co to jest koordynacja i jakie są jej najważniejsze elementy oraz wiele innych bardzo przydatnych rzeczy.
Wiele osób aspirujących do bycia wedding plannerem próbuje swoich sił również na darmowych praktykach w innych firmach. Nie wszystkie firmy oczywiście przyjmują praktykantów, nie chcą zdradzać „know how” firmy.
Trzeba pamiętać, że żadna z agencji już działających nie poda na tacy swojego biznesplanu, wzoru umowy, cennika itp. Nad takimi materiałami trzeba popracować. Warto natomiast skorzystać z propozycji Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych „Młoda Firma”.
Oczywiście można również zostać konsultantem bez takiego szkolenia, będzie to na pewno troszkę bardziej pracochłonne, ale może przynieść nieporównanie większą satysfakcję.
Koszty
Początkowe koszty nie są bardzo wysokie. Wystarczy mieć samochód, laptopa, telefon komórkowy i miejsce do pracy. Wielu konsultantów zaczyna pracę w domu, spotykając się z klientami w kawiarniach lub w ich mieszkaniach. Choć wiadomo, że agencja posiadająca biuro, będzie bardziej wiarygodna.
Rejestracja firmy również nie jest trudna, ani kosztowna. Nie należy o tym zapominać. Zdarza się, że klienci proszą o okazanie wpisu do ewidencji i innych dokumentów rejestrowych.
Największe koszty związane są reklamą. Najdroższe są reklamy prasowe. Najłatwiej jest umieścić swoje ogłoszenia na branżowych portalach internetowych. Oczywiście wcześniej należy zainwestować w stronę www oraz pomyśleć nad sensowną nazwą.
Cechy osobowości i inne uzdolnienia
Konsultant powinien być dobrze zorganizowany, obowiązkowy, cierpliwy i pracowity, ale jednocześnie kreatywny i twórczy. Bardzo ważna jest znajomość języków obcych.
Otwarcie agencji organizującej śluby nie jest trudne, natomiast pierwszy rok może być ciężki. Bardzo mało zleceń w stosunku do ilości wykonanej pracy, tym samym mało pieniędzy. Trzeba wykazać się dużą cierpliwością.
Trudne jest przede wszystkim znalezienie pomysłu na swoją firmą, tak, aby z ogromu konkurencji mogła się wyróżniać. A czy pomysł był dobry można będzie ocenić po skończonym sezonie ślubnym, ilości zorganizowanych wesel i rekomendacji zadowolonych par młodych.
Kinga Nowakowska
Raz w życiu – Konsultanci ślubni