Wedding planner

Wedding planner

Wedding planner, po polsku nazywany konsultantem ślubnym, to pojęcie znane do tej pory głównie z amerykańskich filmów.
/ 17.02.2009 09:32
Wedding planner

Fani Jennifer Lopez znają zapewne jej kreację z obrazu pt. „Powiedz tak”, gdzie tylko zimna krew głównej bohaterki wraz z zestawem narzędzi, jakiego mógłby pozazdrościć jej sam James Bond, ratują z opresji nawet zmierzające prostą drogą ku katastrofie wesela. Wbrew pozorom, konsultanci ślubni także na polskim rynku usług weselnych obecni są już od kilku lat.

Żyjemy w epoce, w której oszczędność czasu stała się koniecznością, a jednocześnie głównym czynnikiem sukcesu. Zakupy robimy nie wychodząc z domu, żywimy się daniami typu instant, niejednokrotnie także decyzję o założeniu rodziny odkładamy w nieokreśloną przyszłość ze względu na brak czasu. Tym niemniej, liczba zawieranych małżeństw nie zmniejsza się. Wystarczy odwiedzić organizowane we wszystkich większych miastach targi ślubne, by przekonać się, że młodzi ludzie chcą się pobierać i chcą także, aby ich najważniejszy wspólny dzień był piękny i niezapomniany.

Obowiązki konsultanta ślubnego

Konsultant ślubny może pomóc narzeczonym w dwóch podstawowych kwestiach. Przede wszystkim, jego rozeznanie na rynku pozwala polecać młodym parom tylko sprawdzonych i zaufanych podwykonawców. Nie ma nic gorszego, niż drobiazgowo zaplanowane wesele, podczas którego muzycy upijają się alkoholem, kuchnia wydaje chłodne posiłki, a fotograf robi kilka zdjęć, po czym się żegna. W dniu ślubu para młoda, jak i ich rodzice czy świadkowie, niewiele mogą już zrobić, jeśli tak się zdarzy. Przede wszystkim jednak, tego dnia najważniejsi uczestnicy wesela nie powinni już troszczyć się o jego prawidłowy przebieg. Po to ileś miesięcy poświęconych było na dopracowywanie szczegółów, by teraz móc tylko cieszyć się, bawić, chłonąć każdą chwilę, a jeśli płakać – to tylko ze wzruszenia.

Po drugie, powierzenie konsultantowi ślubnemu organizacji choćby niektórych elementów wesela, oznacza, że to on ma przed sobą szereg spotkań z usługodawcami. Przygotowywanie ślubu czy przyjęcia na pewno może być przyjemnością, ale obejmuje też dokonywanie wielu ustaleń, dopilnowanie szczegółów, o których czasem nawet się wcześniej nie myśli (nakrycie stołu, oświetlenie sali i wiele innych). Jeśli napięty harmonogram wynikający z pracy zawodowej czy innych obowiązków sprawia, że para młoda nie może poświęcić się w pełni dopracowywaniu detali, lepiej wspomóc się kimś, dzięki komu będzie można mieć pewność, że ten jeden niezwykły dzień nie zostanie w żaden sposób nieprzyjemnie zakłócony.

Szczególną usługą oferowaną przez firmy zajmujące się konsultingiem ślubnym jest koordynacja podczas samego ślubu i wesela. Niestety nie wystarczą miesiące przygotowań, by w dniu uroczystości nie było już żadnych spraw do załatwienia. Ktoś musi przywieźć kwiaty, czasem także samochód, zająć się przyjezdnymi gośćmi, odebrać tort, pokierować przed kościołem sypaniem pieniędzy na szczęście, przetransportować kwiaty i prezenty na salę weselną lub do domu. Podczas wesela odbywają się niektóre rozliczenia (choćby z zespołem muzycznym czy DJem), a czasami pojawiają się nieprzewidziane wypadki, wymagające szybkiej reakcji. Zwyczajowo tymi wszystkimi czynnościami zajmowali się rodzice lub świadkowie, ale przecież i dla nich jest to dzień pełen wzruszeń, niezapomnianych chwil. I oni chcą mieć tego dnia czas dla siebie – na makijaż, fryzurę, na uczestnictwo w sesji zdjęciowej czy wreszcie na zadumę i skupienie. Konsultant ślubny nie uczestniczy bezpośrednio w weselu, może więc z powodzeniem zająć się podobnymi sprawami dbając tym samy o płynny i bezproblemowy przebieg całego dnia.

Kiedy warto skorzystać z usług konsultanta

  • Jeśli nie mamy czasu na samodzielną organizację wszystkich szczegółów wesela.
  • Jeśli chcielibyśmy zorganizować ślub w miejscu szczególnie dla nas ważnym (np. miasto, gdzie się poznaliśmy), ale mieszkamy zbyt daleko, by móc zrealizować to na własną rękę.
  • Jeśli mieszkamy za granicą, a całością przygotowań nie chcemy obciążać bliskich w kraju.
  • Jeśli chcemy tylko decydować o wyborze podwykonawców, ale bieżącą współpracę i negocjacje z nimi zlecić komuś innemu.
  • Jeśli chcemy mieć pewność, że w organizacji naszego wesela wezmą udział tylko sprawdzone firmy z branży ślubnej.
  • Jeśli mamy na tyle dużo ograniczeń (krótki czas na organizację uroczystości, niewielki budżet, bardzo wielu gości), że przygotowanie ślubu i wesela w zgodzie z nimi wymaga szczególnie dobrej znajomości lokalnego rynku usług.

Po czym poznać dobrego konsultanta

  • Na każdym etapie prac kieruje się oczekiwaniami narzeczonych. Wsłuchuje się w ich potrzeby, dostosowuje swoje propozycje do wizji, jaką mają odnośnie swojego wielkiego dnia.
  • Indywidualnie podchodzi do każdego projektu – lepiej uważać zwłaszcza na te firmy, które forsują tylko pojedyncze sale weselne czy zespoły. Nie każdy usługodawca jest dobry, ale z pewnością jest ich wielu. Zależnie od koncepcji wesela (dworskie, wiejskie, góralskie..) inny styl pracy będzie adekwatny.
  • Pomaga zharmonizować zgłaszane oczekiwania. Dzięki temu wesele będzie niepowtarzalną całością, a nie tylko zbiorem niepowiązanych elementów.
  • Może pochwalić się dotychczasowymi realizacjami – za pomocą zdjęć czy filmów pokazać wesela, które zorganizował do tej pory. Każda uroczystość jest inna, bo różne są oczekiwania klientów, ale jeśli przebiega sprawnie i odbywa się bez „wpadek”, to przemawia na korzyść konsultanta.
  • Proponując klientom usługi podwykonawcy ilustruje je próbkami jego pracy. Tym samym, zamiast kilku spotkań z fotografami, kilku spotkań z kamerzystami itd. umożliwia wybór usługodawców podczas jednego spotkania, nawet w domu u klienta.
  • Pilnuje formalnej strony współpracy – podpisuje umowy z narzeczonymi, ale także z podwykonawcami. Dokumentuje przepływ pieniędzy – na życzenie wystawia rachunek, fakturę. Dostosowuje się do potrzeb klientów umożliwiając im np. dogodną formę płatności. Pamiętajmy, że długa umowa na pierwszy rzut oka odstrasza, jednak jest jednocześnie podstawowym zabezpieczeniem na wypadek trudności we współpracy po którejkolwiek ze stron.

Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych

Od 2008 roku funkcjonuje Polskie Stowarzyszenie Konsultantów Ślubnych, przynależność firmy do tej organizacji stanowi szczególną rękojmię jakości jej usług. Stowarzyszenie weryfikuje liczbę zorganizowanych przez kandydatów imprez, dzięki czemu członkami zostają tylko firmy z odpowiednim doświadczeniem. Młode firmy, które chcą trzymać się wypracowanych standardów branżowych i kierować się kodeksem etyki zawodowej, obowiązującym członków Stowarzyszenia, mogą poddać się procedurze weryfikacji, zdać egzamin i wówczas też mają prawo posługiwać się logo stowarzyszenia. Innymi słowy, godło PSKŚ przy nazwie firmy to dobry znak.

Obalanie mitu

Wbrew częstym obawom, współpraca z konsultantem ślubnym nie musi wiązać się z ogromnymi kosztami. Dobry konsultant najpierw dowie się, jakim budżetem dysponuje młoda para, a następnie zaproponuje taki kosztorys wybranych elementów uroczystości, aby sprostać zadanym kryteriom. Nie jest prawdą, jakoby poniżej pewnej kwoty organizacja wesela była niemożliwa. Jest ona trudna dla osób nie znających rynku, ale nie powinien to być problem dla profesjonalnej firmy obeznanej w branży.

Wynagrodzenie konsultanta najczęściej obliczane jest jako ustalony procent od kosztu usług podwykonawców przez niego rekomendowanych. Czasami kwota ta ulega zmniejszeniu, gdyż konsultant ze względu na stałą współpracę z wybranymi firmami otrzymuje od nich prowizje lub preferencyjne ceny, dzięki czemu para młoda nie musi być obciążona dodatkowym kosztem pośrednictwa konsultanta.

Większość firm zajmujących się konsultingiem ślubnym oferuje możliwość niezobowiązującego spotkania się i porozmawiania na temat kształtu ewentualnej współpracy. Warto skorzystać z takiej okazji, choćby po to, aby upewnić się, że decyzja o skorzystaniu z usług konsultanta lub też o rezygnacji z tego, będzie słuszna.

Autorką tekstu jest Katarzyna Wachułka - konsultant ślubny, psychologi i menadżer. Autorka prowadzi profesjonalną agencję „Raz w życiu - Konsultanci ślubni”, lidera małopolskiego rynku w branży kompleksowej organizacji ślubów i wesel. Więcej na temat działalności tej agencji możesz znaleźć pod adresem  http://www.razwzyciu.pl/.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/06.07.2011 09:52
No to chyba też zależy od charakteru imprezy i jej wielkości. Jeśli jest dużo do załatwienia a nie ma się czasu taka pomoc jest nieodzowna. Ślubu sobie jeszcze nie organizowałam, ale organizowałam wieczór panieński przy 30, 20 osobach i pomoc takiej organizatorki była niesamowita, a i tak przygotowan mialam mase zwlaszcza logistycznych i kreatywnych, ale za to nie musialam nigdzie latac tylko bylam tzw. centrum dowodzenia wszestkiego. zaoszczedzilam duzo czasu, pieniedzy byc moze tez, bo orgaznizatorzy maja rozne znizki, no i nerwow. choc rozne nerwy tez byly. nie wyobrazam sobie bez tego sama wszystko organizowac. to nie an moje siły. totalnie.
/29.06.2011 16:58
Nie wiem czy ja sama potrafiłabym tak zorganizować nasz ślub tak jak zrobiła to wynajęta przez nas osoba. Zdecydowaliśmy się na wynajęcie Moniki Bałacińskiej. Praktycznie od początku wiedzieliśmy, że bez wedding plannera się nie obędzie.