OKLEJANKA
Na wydmuszce wykleja się miniatury wycinanek z kolorowego papieru. To metoda ozdabiania spotykana tylko w okolicach Łowicza.
PISANKA jednobarwna
Na skorupce rysuje się specjalnymi piórkami woskowy wzór i wkłada jajko do farby. Po ufarbowaniu wosk trzeba zdjąć, odkrywając nie zabarwiony rysunek. Na zdjęciu pisanka opoczyńska, ale podobnie ozdabia się jajka na Kurpiach,
Białostocczyźnie i Lubelszczyźnie.
PISANKA wielobarwna
Metoda podobna do poprzedniej. Wosk zdejmuje się stopniowo, farbując jajko kilkakrotnie, na różne kolory. Kreski podobne do przecinka (kropla przechodzi w coraz cieńszą linię) rysuje się pisakiem; jest to maleńki lejek z blaszki, osadzony na patyku. Ten sposób zdobienia wywodzi się z Białostocczyzny.
WYTRAWIANA kwasem
Skorupkę farbuje się na jeden kolor, potem wytrawia wzór kwasem. Dawniej uzyskiwanym z kiszonej kapusty, dziś kwasem solnym. To jajko pochodzi z Kurpiów, co sugeruje rysunek regionalnej wycinanki, ale metoda nie jest ściśle związana z żadnym regionem Polski.
Zobacz, jak przygotować kartki wielkanocne reazem z dzieckiem >>
OWIJANKA
Na skorupkę nakleja się wzory z rdzenia sitowia i z wełny. Służy do tego specjalny klej sporządzony z mąki. Tak zdobią wielkanocne jajka na Kurpiach.
KROSZONKA
Jajka farbuje się, a następnie specjalne przygotowanym nożykiem wyskrobuje wzory. Ta technika zdobienia pochodzi z Opolszczyzny.
Technika MIESZANA
Skorupkę maluje się farbami, rysuje woskiem, wykleja wzory z tkanin lub papieru. Co komu w duszy gra. Takie pisanki powstawały wszędzie, a wzór zależał od fantazji ludowego artysty.
DRUTOWANA
Pochodzi ze Słowacji. Wydmuszkę owija się bardzo cienkim miedzianym drucikiem. Ten wzór jest najprostszy - zwykła siateczka. Sploty jednak bywają bardziej skomplikowane, często tworzą wzorzysty rysunek.
Wzory naklejane z TAŚM OZDOBNYCH
To również metoda Słowaków. Na skorupkę w kolorze naturalnym lub zabarwioną nakleja się ozdobne pasmanterie i sznurki.
Zobacz, jak przygotować kartki wielkanocne reazem z dzieckiem >>
Wybór i opracowanie Marta Suchodolska