Wybierając się do restauracji warto wziąć sobie do serca, że kelner to też człowiek, a my nie jesteśmy pępkiem świata, aby zachowywać się wobec niego nieuprzejmie. Aroganckie zachowanie wobec obsługi w restauracji dowodzi tylko naszej małości. Jak zatem należy zachowywać się w stosunku do kelnera?
Po pierwsze kiedy podejdzie do Twojego stolika, nie rzucaj od razu „piwo butelkowe i żeberka miodzie”, ale najpierw odpowiedz kelnerowi na jego powitanie zwyczajnym „dzień dobry”, „dobry wieczór”. W trakcie zamawiania nie szperaj w torebce, nie wykręcaj się plecami, ale powoli i wyraźnie, utrzymując co jakiś czas kontakt wzrokowy, zamów potrawę. Nie zapominaj przy tym o słowie „proszę”.
Kiedy kelner opisuje nam jakąś potrawę, za którą nie przepadamy, nie krzywimy się i nie demonstrujemy swojego kaprysu. Dziękujemy mu za pomoc. Warto zanim wezwiemy kelnera do naszego stolika, zorientować się, że wszyscy podjęli już decyzję dotyczącą swojego zamówienia. Szanujmy czas obsługi, która w godzinach szczytu dwoi się i troi, aby dobrze obsłużyć wszystkich gości.
Jeśli chcesz, aby kelner zabrał Twój talerz, to po zakończeniu jedzenia połóż sztućce równolegle, trzonkami skierowanymi w prawą stronę tak, aby tworzyły z krawędzią stołu kąt 45 stopni. Chcąc zawałować kelnera, nie krzyczymy na całe gardło przez połowę sali, ale dajemy mu sygnał wzrokowy. Możemy ewentualnie podnieść jedną dłoń na wysokość brody i unieść palec wskazujący. Jeśli kelner przechodzi blisko lub obsługuje gości z sąsiedniego stolika, możemy powiedzieć cicho: „Przepraszam”, „Czy można Pana/Panią prosić”.