Jak zakończyć list fot. Adobe Stock

Jak zakończyć list - oficjalny, urzędowy, motywacyjny

Jak zakończyć ładnie list, by zabłysnąć znajomością etykiety oraz jakie zwroty grzecznościowe są pożądane? Najczęściej stosuje się zwroty: „Z poważaniem” lub „Z wyrazami szacunku”, ale warto też pamiętać o tym, jak się podpisać.
/ 25.05.2020 13:04
Jak zakończyć list fot. Adobe Stock

Dobrze wiedzieć, jak zakończyć list, by brzmiał profesjonalnie lub grzecznie. Nie warto ograniczać się do szablonów, utartych zwrotów, których użycie nie sprawia większych problemów - można pokusić się o osobiste formy zakończeń listów - warto zajrzeć do korespondencji pisarzy i poetów.

Spis treści:

  1. Jak zakończyć list oficjalny
  2. Jak zakończyć list do przyjaciół lub rodziny
  3. Jak zakończyć list z podziękowaniem
  4. Jak zakończyć list urzędowy lub biznesowy
  5. Jak zakończyć list motywacyjny
  6. Jak podpisać się pod listem

Jak zakończyć list oficjalny

List oficjalny, zgodnie z przyjętymi normami, powinno się kończyć zwrotami typu:

  • Pozostając z szacunkiem,
  • Z wyrazami szacunku,
  • Z uszanowaniem,
  • Z poważaniem, 
  • Z szacunkiem.

Zwroty tego typu są jak najbardziej na miejscu w listach formalnych, biznesowych, gdyż wyrażają one szacunek, jakim darzymy te druga osobę. Traktowanie są niekiedy jako formy przestarzałe, bo wypowiedziane brzmią nieco archaicznie, niemniej jednak są w bardzo dobrym tonie zwłaszcza, jeśli zwracasz się do osoby starszej.

Jak zakończyć list do przyjaciół lub rodziny

W listach nieoficjalnych, czyli skierowanych do przyjaciół, znajomych lub członków rodziny, możesz pozwolić sobie na znacznie więcej czułości i emocji. Zakończenie listu do bliskich osób w formie bardziej emocjonalnej w 1.os. l poj. jest postrzegane jako sympatyczna kropka nad i. Listy nieformalne najlepiej jest uwieńczyć zwrotami typu:

  • Serdecznie pozdrawiam,
  • Twój szczery przyjaciel,
  • Przesyłam buziaki,
  • Całusy,
  • Załączam mocne uściski,
  • Serdeczności.

Jak zakończyć list z podziękowaniem

Jeżeli w liście przesyłasz drugiej osobie wyrazy wdzięczności (jest więc on formą podziękowania), to zaleca się go zakończyć w stylu:

  • Z podziękowaniami,
  • Z serdecznymi podziękowaniami,
  • Ze szczerymi wyrazami wdzięczności.

Wyrażając chęć odwdzięczenia się i podkreślenia, jak ważna jest dana sprawa w opisanym liście, można go zakończyć formułą: „Szczerze oddany”. Kieruje się takie słowa do osoby, którą znamy, ale niezbyt dobrze.

Jak zakończyć list urzędowy lub biznesowy

Zwroty grzecznościowe w korespondencji urzędowej są dość utarte i schematyczne - ważniejsze są w nich informacje, a nie wydźwięk listu. Jak zakończyć list urzędowy?

Jeśli oczekujesz odpowiedzi lub załatwienia sprawy, dołącz podpis:

  • Z góry dziękuję za odpowiedź.

Jeśli chcesz np. jedynie podać informację czy złożyć wniosek pisemny, zakończ taki list neutralnym zwrotem:

  • Z wyrazami szacunku.

Ten schemat stosuje się w korespondencji urzędowej, skierowanej do wysokich urzędników, do ambasadorów czy wysokiej rangi duchownych.

Jak zakończyć list motywacyjny

List motywacyjny powinien być zakończony zwrotem z prośbą o rozpatrzenie kandydatury i nadzieją na odpowiedź. Bardzo dobrym wyborem jest klasyczne zakończenie listu. Zazwyczaj list motywacyjny kończy się słowami:

  • Łączę wyrazy szacunku,
  • Z wyrazami szacunku,

Można też zawrzeć całe zdanie wieńczące list tego typu:

  • Chętnie spotkam się z Państwem osobiście...
  • Będę wdzięczny za możliwość spotkania...
  • Chętnie odpowiem na dodatkowe pytania podczas spotkania.

Jak podpisać się pod listem

Nie tylko sam zwrot wieńczący list jest kluczem do poprawnego zakończenia pisma. Jak poprawnie podpisać się pod listem?

  • Nie stosuj inicjałów,
  • nie używaj skrótów ani pseudonimów,
  • nie pozostawiaj listu bez podpisu chociażby imieniem,
  • nie stosuj wersalików.

Zakończenie listu inicjałami czy skrótami może wprowadzić w błąd odbiorcę lub zasugerować fałszywe intencje. Zazwyczaj inicjałami lub skrótowcami, zdrobnieniami podpisują się osoby, które mają coś do ukrycia (przykładem są tu np. komentarze w internecie). Wyjątkiem są bliskie relacje z osobą, do której pisze się list. 

Bardziej stosowne jest podpisanie się pełnym imieniem (nie znaczy to oczywiście, że nie możemy stosować form krótszych od niektórych imion, form, które już od dawna goszczą w polskiej kulturze, np. Katarzyna-Kasia, Joanna-Asia, Magdalena-Madzia).

Formy krótsze imion można stosować tylko w listach nieoficjalnych, tj. skierowanych do przyjaciół, rodziny lub znajomych. W listach oficjalnych zaleca się jednak używanie pełnych imion) lub ewentualnie imieniem i nazwiskiem (listy oficjalne).

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 07.04.2010.

Czytaj także: Jak właściwie tytułować listKrótki test, czy znasz się na savoir-vivrzeDobre maniery w mailach - jak pisać maile i jak na nie odpisywać

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (7)
/12.09.2018 19:45
ghaaaaaaa
/26.09.2016 17:41
dsadass
/11.11.2015 22:36
. .
POKAŻ KOMENTARZE (4)