Aby być pewną, że poczta nie dopełniła swojego obowiązku, musisz wiedzieć, w ciągu ilu dni przesyłka powinna dotrzeć do adresata. Zgodnie z przepisami list zwykły poczta ma dostarczyć w ciągu 5 dni (nie licz dnia nadania). Ten opatrzony naklejką priorytet winien znaleźć się u adresata w ciągu 3 dni. Listy polecone mają takie same terminy jak przesyłki nierejestrowane.
Uwaga! Jeżeli wysyłasz list polecony, nie zapomnij zabrać pokwitowania nadania. Jest niezbędne przy reklamacji.
Gdy wysłany przez ciebie list przyjdzie z opóźnieniem albo nie dotrze do adresata, masz prawo wnieść skargę. Możesz to zrobić najwcześniej 5. dnia po nadaniu przesyłki priorytetowej lub 7. dnia – gdy wysłałaś list zwykły. Ale nie później niż 30 dni od nadania listu. Skargę składasz w dowolnym urzędzie – na piśmie, drogą elektroniczną (na adres: skargi@centrala.poczta-polska.pl) lub ustnie – wtedy żądaj, by pracownik poczty zaznaczył ten fakt w protokole.
Reklamuj przesyłkę
W przypadku listu poleconego lub innej przesyłki zarejestrowanej (np. z zadeklarowaną wartością), jeśli nie dotarła ona do adresata w ciągu 14 dni od nadania, masz prawo złożyć reklamację. Musisz wypełnić specjalny druk pocztowy i dołączyć do niego dowód nadania. Na tej podstawie poczta jest obowiązana zwrócić ci opłatę pobraną za nadanie.
Warto wiedzieć
Jeżeli list nadany za pokwitowaniem zaginął, możesz domagać się od poczty odszkodowania. Wynosi ono 50-krotność kwoty 2,20 zł, co oznacza, że możesz dostać 110 zł.
Porady prawne - forum >>