POLECAMY

Ból pleców u ciężarnej

Bóle pleców należą do najczęstszych dolegliwości okresu ciąży, a zwłaszcza jej drugiej połowy. Usposabia do nich co najmniej kilka czynników: przyrost wagi i zmiana środka ciężkości ciała...
Bóle pleców należą do najczęstszych dolegliwości okresu ciąży, a zwłaszcza jej drugiej połowy. Usposabia do nich co najmniej kilka czynników: przyrost wagi i zmiana środka ciężkości ciała, zmniejszona aktywność fizyczna, niezdolność do pełnego wyprostowania się i rozluźnienia mięśni grzbietu.

Intensywny, ostry, przeszywający ból odcinak lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa może wskazywać na zakażenie dróg moczowych albo zagrażające poronienie i wymaga szybkiego zgłoszenia lekarzowi. We wczesnej ciąży atak równie silnego bólu pleców, zwłaszcza z połączeniem bólu brzucha, miednicy lub barku, nagłym osłabieniem lub omdleniem może świadczyć o pęknięciu ciąży pozamacicznej lub zagrażającym poronieniu.

Pod koniec drugiego i w trzecim trymestrze ciąży ostry ból wychodzący z dolnego odcinka grzbietu i promieniujący w dół do jednej lub obu kończyn może być następstwem ucisku coraz większej główki dziecka na nerw kulszowy.

Ból górnej połowy pleców może wynikać z nadmiernego obciążenia kręgosłupa i mięśni grzbietu masą powiększających się piersi.

Metody zwalczania bólu pleców:
  • Ruszaj się. Staraj się jak najczęściej zmieniać pozycję w ciągu dnia.
  • Pływaj i mocz się w wannie. Pływanie czy choćby bierne wylegiwanie się w letniej kąpieli zmniejsza obciążenie grzbietu.
  • Zmieniaj pozycję podczas snu. Spróbuj układać się do snu na lewym boku, z poduszeczka między kolanami. Pozycja ta sprzyja dobremu ustawieniu macicy, a jednocześnie zapobiega jej uciskowi na kręgosłup.
  • Przeciągaj się. W zapobieganiu bólom pleców pomagają dowolne ruchy, które wypychają miednicę do przodu.
  • Siedź wygodnie. Najlepszy jest fotel ze sztywnym oparciem.
  • Prowadź aktywny tryb życia. Wybieraj mało obciążające zajęcia sportowe, w tym przede wszystkim pływanie.
  • Noś pas podtrzymujący brzuch. Pozwala on ulżyć mięśniom grzbietu, rozkładając obciążenie brzuchem na większe partie ciała. Jest to specjalny pas dla kobiet ciężarnych, nie można go zastępować żadnym innym.
  • Zmień obuwie. Zastąp eleganckie szpilki butami na płaskim obcasie.
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (29)
/3 lata temu
Ponieważ przyczyn bólu pleców w czasie ciąży jest bardzo wiele, zawsze metodę radzenia sobie z tego typu dolegliwościami należy dobrać do rodzaju dręczącego nas problemu. Warto za każdym razem zasięgnąć rady specjalisty; lepiej nie leczmy się na własną ręką, szczególnie jeśli uważamy, że bez lekarstwa ani rusz. Z pewnością dla niektórych pań ruch i aktywność fizyczna nie są wskazane. Jednak odpowiednio dobrany rodzaj ćwiczeń może zdziałać bardzo dużo dobrego (oczywiście jeśli nie ma przeciwwskazań podanych przez lekarza prowadzącego). Polecane są na przykład ćwiczenia izometryczne, doskonale wzmacniające mięśnie całego ciała, szczególnie zaś te mięśnie, które wspierają nasz kręgosłup. Dzięki takim ćwiczeniom wzmacniającym możemy uniknąć bólu; warto skonsultować zestaw ćwiczeń ze specjalistami, na przykład trenerem oraz z lekarzem. Trening oczywiście nie powinien nigdy być zbyt forsowny, ale ważne jest by był regularny. Długie przerwy nie są wskazane, ponieważ dolegliwości mogą wrócić. Bardzo dobrym rozwiązaniem dla kobiet w ciąży, w przypadku bólu kręgosłupa, jest podtrzymujący pas ciążowy. Warto w niego zainwestować, bo efekty z pewnością będą bardzo zadowalające. Baby-line.pl - sklep dla dzieci
/2 lata temu
ja chodziłam na masaże dla ciężarówek od 24t.c. Teraz już Jasiek jest na świecie, ale tak sobie myślę, że fajnie byłoby do tego wrócić. I polecam Kręg Clinic w Poznaniu - świetni specjaliści :)
/3 lata temu
Aktywnosc fiZyczna zalecana? Haha smiech! Mnie wladnie dopada bol po aktywnosci. Jak chodze za duzo albo za duzo robie. Tez mi rada.
POKAŻ KOMENTARZE (26)