Czy zdarzyło Ci się stać obok kogoś, kto jest wyższy? Czy znasz kogoś, kto jest od Ciebie niższy? Z pewnością tak. W szkole Pani mogła też poprosić, by dzieci ustawiły się według wzrostu: najpierw staje najwyższe dziecko, a potem dzieci coraz niższe, lub odwrotnie – najpierw osoba najniższa – a następnie osoby coraz wyższe. Skoro wiesz co to znaczy być niższym lub wyższym, przeczytaj wierszyk i rozwiąż ukryte w nim zadania. Powodzenia!
Wierszyk – Ile masz wzrostu?
To jest Pani pielęgniarka
A to jej magiczna miarka.
Stajesz sobie tu prościutko
Ona mierzy cię szybciutko.
Potem Pani Ci z uśmiechem
Mówi, czy urosłeś w zeszłym lecie?
Krzyś ma wzrostu sto szesnaście,
Adaś tylko sto dwanaście,
Sto dwadzieścia mierzy Kasia,
Sto piętnaście zaś ma Asia,
Tomek ma wzrostu sto dwadzieścia jeden
A jego siostra Ania – sto dwadzieścia siedem,
I na sam koniec zmierzę się ja.
O! Proszę mam wzrostu sto dwadzieścia dwa.
Kto z was najwyższy? – pyta się Pani
Staje więc Tomek obok siostry swojej Ani
Obok Tomka staje Kasia
Obok Kasi – Krzyś i Adaś
O przepraszam, a gdzie Asia?
Robią miejsce więc dla Asi między … a …
No i jeszcze ja zostałem
Czy wiesz obok kogo stałem?
Polecamy: Wzrost i waga powyżej pierwszego roku życia
Dla rodziców
Ćwiczenie to jest przewidziane dla uczniów klas drugich lub starszych, młodsze dzieci mogą mieć z nim problem ze względu na zawarte w nim liczby (116, 112, itp.), nie oznacza to jednak, że nie poradzą sobie z nim pierwszoklasiści – niektórzy mogą już znać liczby powyżej stu i umieć je zapisać.
Ćwiczenie to wykonają dzieci, które potrafią szeregować według wielkości klocki, patyczki lub inne rzeczy (od największego do najmniejszego i odwrotnie). Nie jest to jedyna potrzebna umiejętność – co innego ustawić przedmioty różnej wielkości, a co innego uporządkować liczby.
By poprawnie wykonać zadanie dziecko musi umieć wykonać inne polecenia, np. wymień liczby mniejsze od 10, podaj liczby większe od 12, jakiej liczby tu brakuje; 11, 12, 13, …, 15, 16.
Czytaj także: Czy wiesz dlaczego pada deszcz?