Sugerowane kryteria diagnostyczne pozwalające rozpoznać zespół zaburzeń uwagi u dorosłych
1. Przewlekłe zaburzenia charakteryzujące się co najmniej piętnastoma z niżej wymienionych zachowań:
- Poczucie braku osiągnięć, niespełnienia własnych celów (niezależnie od tego, ile ktoś naprawdę osiągnął).
- Trudności z organizacją.
- Ciągłe odkładanie spraw na później i trudności z rozpoczęciem pracy.
- Wiele zadań rozpoczętych jednocześnie, trudności z ich dokończeniem.
- Skłonność do mówienia wszystkiego, co przyjdzie do głowy, bez rozważenia właściwości chwili lub stosowności danej uwagi.
- Częste szukanie silnych wrażeń.
- Paniczny strach przed nudą.
- Łatwe rozpraszanie się, trudności ze skupieniem uwagi, skłonność do „wyłączania się” w środku lektury czy rozmowy.
- Kreatywność intuicja, wysoka inteligencja.
- Trudności z trzymaniem się wyznaczonych planów i z przestrzeganiem „właściwych” procedur.
- Brak cierpliwości, mała odporność na frustrację.
- Impulsywność, werbalna lub w działaniu, np. kompulsywne wydawanie pieniędzy, nagłe zmiany planów, snucie nowych pomysłów zrobienia kariery itp.
- Skłonność do niepotrzebnego i ciągłego zamartwiania się, oczekiwania rzeczy budzących niepokój, występująca zamiennie z nieuwagą lub lekceważeniem rzeczywistych niebezpieczeństw.
- Poczucie niepewności.
- Zmiany nastroju, szczególnie gdy chory nie jest niczym zaabsorbowany.
- Pobudzenie.
- Skłonność do uzależnień.
- Ciągłe problemy z poczuciem własnej wartości.
- Nieprawidłowy ogląd samego siebie.
- Przypadki ADHD, choroby afektywnej dwubiegunowej lub depresji w rodzinie.
Czytaj też: Afektywne czyli jakie? O chorobach związanych z emocjami.
2. Przypadek ADHD w dzieciństwie (nawet jeśli nie został formalnie zdiagnozowany, analizując przeszłość można odnaleźć wspomniane objawy).
3. Brak innych wyjaśnień w kategoriach medycznych.
Kryterium można uznać za spełnione tylko wtedy, gdy dane zachowanie pojawia się częściej niż u większości osób na tym samym poziomie rozwoju intelektualnego.
Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska – Łaz
Źródło: Hallowell E. M., Ratey J. J. „W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”.
Polecamy: Test na ADHD dla dorosłych