Cel główny: utrwalanie zasad ortografii w ćwiczeniach usprawniających funkcje percepcyjno-motoryczne
Cele operacyjne:
- usprawnia grafomotorykę, kaligrafię;
- ćwiczy koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową;
- usprawnia pamięć, logiczne oraz twórcze myślenie;
- usprawnia pracę obu półkul mózgowych, przekracza środkową linię ciała;
- ćwiczy poprawną pisownię wyrazów.
Metody: praktycznego działania
Formy: zbiorowa - indywidualna - jednolita
Środki dydaktyczne: artykuły piśmiennicze, komputer
Polecamy: VIII scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Przebieg zajęć:
Część I
- Prezentacja prac domowych;
- Gimnastyka mózgu P. Dennisona – zestaw wspomagający przekraczanie środkowej linii ciała (ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, słoń, motyl na suficie, pozycja Cooka, punkty na myślenie). Ćwiczenia przedstawia grupie wybrane dziecko, wspomagane przez prowadzącego. W trakcie wykonywania poszczególnych ćwiczeń dzieci recytują pasujące doń wierszyki.
Część II
- Ćwiczenia ortograficzne: Praca w grupach: dopisywanie do podanego wyrazu innych wyrazów zawierających wskazaną cząstkę i pisanych według tej samej zasady ortograficznej, np. wół – bawół. Prezentacja wytworów grupy.
Część III
- Ćwiczenia grafomotoryczne: Rysowanie w kratkach zadanych obrazków w lustrzanym odbiciu. Kaligraficzny opis wykonanych obrazków, z zachowaniem poprawności ortograficznej.
Część IV
- Ćwiczenia relaksacyjne: Lustrzane kalambury: wybrane dziecko rysuje w powietrzu obiema rękami na raz ten sam obiekt, reszta grupy rozpoznaje zadany kształt.
Część V
- Trening ortograficzny przy komputerze;
- Omówienie prac domowych.