Obowiązującymi dziś aktami prawnymi są:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz słuchaczy, a także przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Prawa ucznia z dysleksją
Uczniowie ze stwierdzoną dysleksją (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) mają prawo do:
- wczesnej diagnozy,
- stosowania specjalnych metod nauczania,
- dostosowania wymagań do możliwości i potrzeb ucznia według zaleceń zawartych w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- opieki specjalisty (pedagoga, psychologa, logopedy) w zakresie indywidualnej terapii w poradni,
- udziału w indywidualnych lub grupowych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych w szkole,
- uczęszczania do klas terapeutycznych i integracyjnych,
- zwolnienia z nauki drugiego języka obcego według zaleceń poradni,
- dostosowania rozwiązań organizacyjnych do sprawdzania kończących szkołę podstawową, gimnazjum i szkołę średnią zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii poradni,
- decydowania o możliwości skorzystania z praw.
Obowiązki ucznia z dysleksją
Uczniowie ze stwierdzoną dysleksją (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) mają obowiązek:
- dostarczenia aktualnej opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ze stwierdzonymi trudnościami dyslektycznymi do szkoły nie później niż do 30 września roku szkolnego, w którym odbywa się sprawdzian lub egzamin,
- podjęcia systematycznej pracy nad trudnościami według zaleceń zawartych w opinii poradni,
- współpracy ze specjalistami,
- uczestnictwa w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych w szkole i terapii indywidualnej w poradni,
- gromadzenia dowodów pracy i okazywania ich podczas badań w poradni,
- zgłoszenia się na badania kontrolne w wyznaczonym terminie.
Sposoby dostosowania warunków egzaminacyjnych:
- wydłużenie czasu na sprawdzianie w szkole podstawowej o 30 minut lub o 50%, a na egzaminie gimnazjalnym o 60 minut,
- odpowiednia czcionka, układ graficzny,
- nauczyciel wspierający ucznia w czytaniu i pisaniu,
- pisanie pracy na komputerze lub maszynie do pisania (egzamin maturalny),
- kodowane karty odpowiedzi,
- dostosowane kryteria oceniania pracy,
- oddzielne pomieszczenia.
Wszystkie zapisy ustawowe nie będą miały racji bycia bez podjęcia rzetelnej współpracy szkoły, specjalistów i rodziców. Tylko to gwarantuje pomyślność podjętych działań.
Zobacz także: Zestaw ćwiczeń koncentrujących uwagę.