Najczęściej stosowane aktywizujące metody pracy terapeutycznej:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne (M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, „Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne”),
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz (M. Bogdanowicz, „Metoda Dobrego Startu”),
- Metoda „Rytmiczny ruch” Kerstin Linde i Harald Blomberg, (J. Krzyżewska, „Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej”, I. Mańkowska, „Kreowanie rozwoju dziecka”),
- Metoda integracji sensorycznej Violet Maas (V.F. Maas, „Uczenie się przez zmysły”),
- Kinezjologia edukacyjna Paula i Gail Dennison (P. Dennison, G. Dennison, „Brain Gym EduKinesthetics”, praca zbiorowa „Twórcza kinezjologia w praktyce”, I. Mańkowska, „Kreowanie rozwoju dziecka”),
- Logorytmika (J. Tokarczyk, „Wykorzystanie ćwiczeń logorytmicznych w terapii dzieci z zaburzeniami mowy i współwystępującymi nieprawidłowościami w rozwoju psychomotorycznym”),
- Gry i zabawy w terapii pedagogicznej (J. Jastrząb, „Gry i zabawy w terapii pedagogicznej”),
- Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci dyslektycznych (J. Jastrząb, „Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci dyslektycznych”),
- Metoda 18 struktur wyrazowych Ewy Kujawy i Marii Kurzyny (E. Kujawa, M. Kurzyna, „Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych”),
- Metoda sylabowa w czytaniu i pisaniu (K. Grabałowska, J. Jastrząb, J. Mickiewicz, M. Wojak, „Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych”),
- Program Edukacyjno-Terapeutyczny „Ortograffiti” (J. Studnicka, „Ortograffiti dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych”, D. Chwastniewska, R. Czabaj, „Czytam, rozumiem, piszę. Ortograffiti dla kl. IV-V”, R. Czabaj, A. Piechnik – Kaszuba, „Czytam, rozumiem, piszę. Ortograffiti dla kl. V-VI”),
- Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania Danuty Chwastniewskiej (D. Chwastniewska, „Poczytam Ci, mamo. Elementarz dla dzieci 6 i 7-letnich”, „Napiszę Ci, mamo. Zeszyt do kaligrafii dla dzieci 6 i 7-letnich”),
- Metoda supernauczania (S. Ostrander, L. Schroeder, „Superlearning 2000 podręcznik”),
- Metoda mapy pojęciowej (T. Buzan, „Mapy twoich myśli”, „Podręcznik szybkiego czytania”, „Rusz głową”),
- Metoda kolorowej ortografii Lesława Furmagi (L. Furmaga, „Ortofrajda: gawęda i teoria. Przewodnik”),
- Drama (K. Pankowska, „Edukacja przez dramę. Przewodnik metodyczny”),
- Ekspresja artystyczna (I. Mańkowska, „Kreowanie rozwoju dziecka”),
- Programy multimedialne.
Miłej lektury!
Na podstawie materiałów Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Zobacz także: Metoda dziennych raportów