Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów klas IV – VI wg R. Czabaj
- Uczeń ma ubogi zasób słów.
- Uczeń ma trudności z budowaniem dłuższych wypowiedzi słownych.
- Uczeń zniekształca mało znane słowa.
- Uczeń robi błędy gramatyczne w mówieniu i pisaniu.
- Uczeń ma wadę wymowy.
- Uczeń przejawia niechęć do zajęć ruchowych.
- Uczeń jest mało sprawny ruchowo: słabo biega, skacze, ma trudności z łapaniem piłki i rzucaniem jej do celu, źle jeździ na rowerze i deskorolce.
- Uczeń brzydko pisze.
- Uczeń ma wolne tempo pisania.
- Pismo ucznia nie mieści się w liniaturze.
- Uczeń zbyt mocno lub zbyt słabo naciska długopisem na kartkę podczas pisania.
- Uczeń szybko się męczy podczas pisania i rysowania, co wpływa na obniżenie poziomu graficznego jego prac.
- Uczeń niechętnie rysuje.
- Uczeń nieprawidłowo trzyma długopis, ołówek.
- Uczeń z trudem posługuje się nożyczkami.
- Uczeń przejawia niechęć do klejenia modeli.
- Uczeń myli kolejność działań matematycznych.
- Uczeń ma trudności z nauką tabliczki mnożenia.
- Uczeń ma trudności z zapisem działań matematycznych.
- Uczeń myli znaki „<”, „>”.
- Uczeń popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości zasad.
- Uczeń popełnia błędy podczas przepisywania.
- Uczeń ma trudności z zapamiętaniem pisowni rzadko używanych liter (Ł, E, F, f).
- Uczeń opuszcza drobne elementy liter.
- Uczeń myli litery: w–f, z–s, d–t, k–g, b–p.
- Uczeń nie różnicuje: ę–em–en, ą–o–on.
- Uczeń myli litery: m–n, l–ł–t, o–a–e, u–y, b–p–d–g, i–j.
- Podczas czytania i/lub pisania uczeń opuszcza bądź dodaje litery, a także przestawia kolejność liter w wyrazach i wyrazów w zdaniach.
- Uczeń ma trudności z podziałem wyrazów na głoski/sylaby i łączeniem głosek/sylab w wyrazy.
- Uczeń myli wyrazy podobnie brzmiące.
- Uczeń wolno czyta.
- Uczeń czyta szybko, ale popełnia dużo błędów.
- Uczeń ma trudności z rozumieniem czytanego tekstu.
- Uczeń nie opanował techniki czytania.
- Uczeń przejawia niechęć do czytania dłuższych tekstów.
- Uczeń ma trudności w rozróżnianiu prawej i lewej strony ciała.
- Uczeń ma trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie.
- Uczeń nie dostrzega różnic w podobnych obrazkach.
W przypadku 50% prawdziwości stwierdzeń konieczna jest diagnoza specjalistyczna w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Polecamy: Jak rozmawiać z nadpobudliwym dzieckiem
Kwestionariusz nie ma mocy diagnostycznej (nie wskazuje na występowanie dysleksji lub jej brak), ale sygnalizuje istnienie trudności, które powinny być rozeznane przez zespół specjalistów.
Źródło: R. Czabaj, „Kwestionariusz objawów dysleksji u uczniów kl. IV – VI”, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 1/2008.
Zobacz także: Dlaczego dzieci seplenią