Umowa przybiera wówczas formę kontraktu, wspólnie wypracowanego przez dziecko, bądź grupę dzieci oraz terapeutę. Jest ona spisem zasad obowiązujących na wszystkich zajęciach, a także poza nimi. Wszystkie wyszczególnione reguły zarówno dzieci, jak i pedagog, przyjmują jako zapewnienie owocnej pracy, dobrej zabawy i mile spędzonego czasu.
Co warto zawrzeć w kontrakcie
1. Imiona i nazwiska uczestników terapii;
2. Zobowiązania terapeuty do:
- realizowania wskazań zawartych w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w sposób ciekawy, również zabawowy,
- zadawania pracy domowej oraz udzielania porad, co do jej wykonania,
- wskazywania materiałów do wykorzystania na zajęciach,
- dostarczania informacji o innych przydatnych środkach dla osób dyslektycznych (wydawnictwa, programy komputerowe, strony internetowe, różnorodne pomoce dydaktyczne itp.),
- wspierania dzieci w kontaktach z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- przypominania o obowiązku aktualizacji opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz o innych formalnościach,
- spotykania się z rodzicami dzieci,
- utrzymywania stałego kontaktu z wychowawcą, nauczycielami przedmiotowymi, opracowywania z nimi planu pokonywania trudności dzieci na lekcjach,
- niesienia dzieciom różnorodnej pomocy specjalistycznej,
- wspierania dzieci w sytuacjach trudnych,
- zachowania tajemnicy zawodowej i grupowej,
- bycia wyrozumiałym wobec trudności dzieci,
- motywowania dzieci do systematycznej pracy,
- zauważania sukcesów dzieci, udzielania im pochwał oraz nagród,
- ukazywania mocnych stron dzieci,
- okazywania dzieciom szacunku,
- bycia tolerancyjnym, szczerym, przyjaznym.
3. Zobowiązania dziecka (dzieci) do:
- realizowania wskazań zawartych w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- uczestnictwa we wszystkich prowadzonych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych,
- systematycznej pracy domowej, według wskazań terapeuty,
- gromadzenia materiałów pracy na zajęciach i w domu, przedstawienia ich przy kolejnej wizycie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- rzetelnego uczestnictwa w badaniach wyznaczonych przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną,
- zaangażowania w pracę i zabawę na zajęciach i w domu,
- proszenia innych o pomoc w sytuacjach trudnych,
- niesienia innym pomocy (ale nie wyręczania innych w wykonywaniu zadań),
- zwracania się do innych w przyjemny dla nich sposób (po imieniu, bądź ulubionym przydomku itp.),
- zachowania tajemnicy grupowej,
- okazywania innym szacunku,
- bycia tolerancyjnym, szczerym, przyjaznym.
4. Własnoręczne podpisy wszystkich uczestników terapii.
Faktyczna realizacja wszystkich zapisanych punktów kontraktu zapewnia uczestnikom zajęć poczucie bezpieczeństwa – bazową potrzebę terapeutyczną. Koniecznym jest więc, przyjęcie przez dzieci zatwierdzonego wspólnie kontraktu jako wielce dla nich ważnego i niepodważalnego.
Zobacz także: Oferta Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej