Gaworzenie - tak to się zwykle zaczyna
Większość rodziców czeka z utęsknieniem na pierwsze słowa swojego dziecka. Gaworzenie przypomina proste wyrazy. Najczęściej z ust maluszka można usłyszeć jako pierwsze "mama" lub "dada". Przeważnie ma to miejsce około 9-12 miesiąca życia dziecka. Oczywiście ta sytuacja może mieć miejsce wcześniej, ale rzadko ma to miejsce.
Aby dziecko mówiło, trzeba z nim rozmawiać. Najlepiej mówić wyraźnie, nie zmiękczając głosu. Intonacja głosu pozwala maluszkowi rozróżnić intencje rodziców i to po niej dziecko dochodzi znaczenia słów. Już w czasie gaworzenia nosząc dziecko czy bawiąc się z nim warto opisywać przedmioty, mówić mu co się robi, pokazywać rzeczy. Także jeśli chcemy, by dziecko było dwujęzyczne, można naprzemiennie używać dwóch języków, bez obawy, że dziecku one się w przyszłości będą mylić.
Pierwsze wyrazy wypowiadane przez maluszka należą przeważnie do grupy dźwiękonaśladowczych takich jak "miau", "mu" czy "koko". Dziecko potrafi też sygnalizować np. że jest głodne mówiąc "am". Choć dzieci roczne niewiele jeszcze mówią, rozumieją około 100-300 słów. Często pierwsze wypowiadane przez maluszka wyrazy są przez rodziców niezrozumiałe. Dziecko umie już wymawiać wszystkie samogłoski z wyjątkiem nosowych.
Polecamy: Co potrafi roczne dziecko?
Pomóż dziecku zrozumieć mowę
Pomoc rodziców w nauce mówienia jest niezbędna. Najlepiej do dziecka mówić prostymi zdaniami, zwłaszcza gdy wydajemy mu jakieś polecenia. Warto też opowiadać mu bajki lub czytać książeczki. Nawet kilkakrotne powtórzenie opisu obrazka pomoże w łatwiejszym przyswojeniu wiedzy. Słuchanie muzyki także sprzyja nauce. Dzieci łatwo zapamiętują melodie i razem z nimi wyrazy. Oczywiście najbardziej wartościowe będą dla niego piosenki śpiewane przez opiekuna z odpowiednią intonacją głosu.
Po pierwszych urodzinach dziecko przeważnie używa około 15. słów. Rozumie polecenia, choć nie zawsze oznacza to, że je wykona. Każdy kolejny miesiąc przynosi nowe słowa i pierwsze proste zdania. Jeśli dziecko dwuletnie mówi kilka wyrazów nie zawsze oznacza, że jest z nim coś nie tak. Zwłaszcza chłopcy często zaczynają mówić później niż rówieśniczki.
Jeśli dziecko przebywa z innymi maluchami, szybciej opanuje mówienie. Dzieci, które uczęszczają do żłobków czy świetlic szybciej się rozwijają i zazwyczaj więcej mówią.
Zobacz na Babyonline.pl: Czy nasz sposób mówienia wpływa na mowę dziecka?