Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw?

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw? Naukowcy polecają pasty oraz dipy i przekonują, że odpowiednie dodatki zachęcą do jedzenia warzyw nawet wyjątkowo uparte niejadki. Od 4 do 6 roku życia dziecka trwa intensywny proces kształtowania nawyków żywieniowych.
/ 03.09.2013 10:15

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw? Naukowcy polecają pasty oraz dipy i przekonują, że odpowiednie dodatki zachęcą do jedzenia warzyw nawet wyjątkowo uparte niejadki.
Od 4 do 6 roku życia dziecka trwa intensywny proces kształtowania nawyków żywieniowych.

To, czy maluch będzie sięgał po ciastka i batony czy raczej marchewkę lub seler naciowy, w znacznej mierze zależy od decyzji i zachowania rodziców. Ale także od ich pomysłowości w podawaniu warzyw.

Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw?

Dziecko w wieku 3 do 5 lat potrzebuje ok. dwóch filiżanek warzyw dziennie w celu dostarczenia organizmowi odpowiedniej ilości witamin, ale także np. błonnika, kwasu foliowego czy beta-karotenu. Warzywa i owoce powinny znajdować się w każdym z 5 posiłków, które dziecko spożywa w ciągu dnia. Problemy zaczynają się wówczas, gdy maluch nie chce ich jeść. Aby pomóc rodzicom zachęcić dzieci do jedzenia warzyw, naukowcy przeprowadzili szereg eksperymentów związanych z preferencjami żywieniowymi dzieci w wieku 3 do 5 lat. Odkryli, że dzieci chętnie zjadają nawet te warzywa, które wcześniej zostały przez nie odrzucone, pod warunkiem, że są one im dostarczane z interesującymi dodatkami.

Jak wynika z badań Jennifer Savage z Centrum Badań Otyłości Dziecięcej w Penn State, dzieci trzy razy częściej odmawiają zjedzenia samych warzyw niż warzyw z dodatkiem niskokalorycznej pasty lub dipu. Co więcej, jeśli warzywnej przekąsce towarzyszy odpowiednia pasta, określone warzywo może zostać przez dziecko przeniesione z grupy „nielubianych” do „lubianych”. Dzieci, które karmiono warzywami z dodatkiem ulubionych past i dipów zjadały średnio dwa razy więcej warzyw niż dzieci, którym podawano same warzywa.

W roli dodatków do warzyw świetnie sprawdzają się lekkie warzywne dipy na bazie jogurtu, nieco bardziej pożywne wysokobiałkowe pasty, takie jak hummus albo naturalne pasty warzywne, jak np. ajvar, lutenica czy pinjur dostępne na polskim rynku w naturalnej i pozbawionej konserwantów formie, za sprawą marki KonexFoods. Decydując się na warzywne pasty łatwo wzbogacić posiłek złożony z gotowanych lub surowych warzyw o warzywne dodatki zawarte w samej paście. Warto o to zadbać, bo jak zauważa Jennifer Savage: To, że dziecko odmawia próbowania warzyw, wcale nie znaczy, że ich nie lubi. Warzywa są nieznane, toteż kluczem jest sprawienie, aby ich próbowanie było przyjemnym doświadczeniem.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)