Jak wzmocnić odporność dziecka?

Małe dzieci przeciętnie przechodzą od 4 do 6 infekcji rocznie. Są także maluchy, które z jednej choroby przechodzą w kolejną. Wystarczy przemarznięcie na spacerze, przeziębione dzieci w przedszkolu, niewyspanie – by organizm poddał się kolejnej infekcji. Jak zatem wzmocnić odporność dziecka?

Małe dzieci przeciętnie przechodzą od 4 do 6 infekcji rocznie. Są także maluchy, które z jednej choroby przechodzą w kolejną. Wystarczy przemarznięcie na spacerze, przeziębione dzieci w przedszkolu, niewyspanie – by organizm poddał się kolejnej infekcji. Jak zatem wzmocnić odporność dziecka?

Jak wzmocnić odporność dziecka?

 

Aby wzmocnić organizm dziecka, należy zadbać o: urozmaicenie diety, ruch na świeżym powietrzu, higienę (głównie w przedszkolu) i sen.

Żywienie

Dziecko poniżej trzech lat powinno przyjmować jak najmniej syntetycznych preparatów i sztucznych witamin na poprawę odporności (wchłaniają się one dużo słabiej, niż te z naturalnych źródeł). Najlepszym źródłem wszystkich potrzebnych dla zdrowia składników jest urozmaicona, bogata w witaminy dieta.

Witamina A – najważniejsza przy częstych przeziębieniach!
Pomaga zwalczyć wirusy oraz wzmacnia błony śluzowe nosa, gardła, oskrzeli i przewodu pokarmowego.
Gdzie znaleźć:

  • pomarańczowe owoce: morele, brzoskwinie;
  • warzywa: dynia, marchew, buraczki, szpinak;
  • produkty zwierzęce: mięso, jajka, sery, masło.

Aktywność witaminy A zwiększa witamina E, której dużo jest w orzeszkach ziemnych, ziarnach pszenicy, słonecznika i soi!

Witamina C

Niszczy wirusy i bakterie oraz zapobiega ich rozmnażaniu.
Gdzie znaleźć:

  • owoce: pomarańcze, mandarynki, kiwi, truskawki, maliny, porzeczki (także mrożone);
  • warzywa: pietruszka, pomidory, kapusta.

Witamina B6

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Jest niezbędna w produkcji przeciwciał. Jest cenną pomocą białych krwinek w niszczeniu zarazków.
Gdzie znaleźć:

  • mięso: ryby, wątróbka, chude mięso;
  • produkty zbożowe: kasza jaglana, gryczana, płatki owsiane, kasze dla dzieci;
  • warzywa: rośliny strączkowe;
  • owoce: banany, orzechy.

Żelazo

Wchodzi w skład hemoglobiny. Jeśli jest go za mało, krew nie może rozprowadzać cennych witamin i składników odżywczych do każdej komórki.
Gdzie znaleźć:

  • produkty zwierzęce: czerwone mięso, ryby, jajka;
  • warzywa: brokuły, natka pietruszki, fasola.

Selen

Bez niego komórki odpornościowe nie mogą wytworzyć przeciwciał.
Gdzie znaleźć:

  • pieczywo: pełnoziarnisty chleb, płatki zbożowe;
  • warzywa: cebula, czosnek.

Cynk

Wspomaga grasicę w produkcji przeciwciał. Przy niedoborach cynku, dziecko może nie mieć apetytu. Niejadkom trzeba podawać:

  • suszone owoce: pestki dyni, słonecznika, migdały, orzechy.
  • produkty zwierzęce: ryby, chude mięso, jajka;
  • produkty zbożowe: kasza gryczana.

Kwasy omega-3

Wspomagają wytwarzanie przeciwciał, wzmacniają błony śluzowe gardła, nosa i oskrzeli.
Gdzie znaleźć:

  • mięso: ryby;
  • suszone owoce: orzechy, migdały.

Probiotyki

Dobre bakterie, które zwalczają zarazki w jelitach. Wspomagają odporność i zapobiegają biegunkom.

Gdzie znaleźć:

  • produkty mleczne: mleko dla dzieci z probiotykami, jogurty, kefiry.

Prebiotyki

Odżywiają dobre bakterie, które pomagają efektywniej zwalczać zarazki.
Gdzie znaleźć:

  • mleko: pokarm z piersi, niektóre mleka modyfikowane, kaszki dla niemowląt;
  • owoce: banany;
  • warzywa: por, cebula.

Naturalne antybiotyki:

Hamują rozwój bakterii i wzmacniają odporność.

  • miód;
  • cebula;
  • czosnek;
  • tran;
  • mleko z miodem;
  • herbata z sokiem malinowym.

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Ruch

 

 

Dziecko powinno spędzać minimum godzinę na świeżym powietrzu w sposób aktywny! Zamiast spaceru, lepiej postawić na aktywność fizyczną, np. granie w piłkę, jazdę na rowerze, hulajnodze, czy rolkach. Intensywnie pracujące mięśnie stają się bardziej dotlenione, organizm przewentylowany. Wysportowanym dzieciom łatwiej jest też znosić niższe temperatury. Przeciwwskazaniem do wyjścia z domu dla zdrowych małych dzieci jest jedynie temperatura poniżej -10 stopni Celsjusza.

Wietrzenie i nawilżanie mieszkania

Optymalna temperatura w domu to 20-22 stopnie Celsjusza. Podczas pobytu na dworze, okna w domu powinny być uchylone, a mieszkanie przewietrzone. Okna na krótko powinny być także otwierane po nocy i przed pójściem spać (uwaga jedynie na przeciągi). Jeśli włączamy kaloryfery, na noc warto powiesić na nich pojemnik z wodą lub wilgotny ręcznik.

Ubieranie

Na spacer należy ubierać dziecko na cebulkę, czyli założyć kilka warstw, które w razie potrzeby można szybko ściągnąć (rozpinane bluzy, dwuczęściowe kombinezony). To, czy maluchowi nie jest za zimno albo za gorąco sprawdzamy, dotykając jego karku (a nie czoła)! Dziecko, które biega powinno mieć na sobie jedną warstwę ubrań mniej niż rodzic.

Higiena

Dziecko powinno kąpać się odziennie (jest to szczególnie ważne u dzieci chorych, które muszą zmyć z siebie bakterie). Prócz tego bardzo ważne jest częste mycie rąk mydłem. Wirusy i bakterie łatwo przenoszą się przez dotyk. Wystarczy, że maluch będzie się bawił zabawkami chorego kolegi, a zaraz będzie chory. O myciu rąk należy pamiętać nie tylko przed posiłkiem, ale także po każdej zabawie i po powrocie z podwórka. Bardzo ważne jest także regularne mycie blatów, stołów i wszystkich powierzchni, których mogła wcześniej dotykać chora osoba (bardzo ważne w przedszkolu). Równie istotne jest używanie wyłącznie wyciąganych chusteczek higienicznych i wyrzucanie ich do pojemnika, który jest codziennie opróżniany.

Sen

Dziecko w wieku przedszkolnych powinno spać co najmniej 12 godzin na dobę, w tym godzinę, półtorej w ciągu dnia. Najlepiej, gdy chodzi spać dość wcześnie - między godziną 20.00 a 21.00. Kiedy dziecko ma problem z zasypianiem, należy ustalić stałe zasady i kłaść malucha zawsze o tej samej porze. Ważne są przy tym tzw. rytuały jak: przeczytanie bajki, buziak czy kołysanka, które uspokoją dziecko.

 

Jak wzmocnić odporność dziecka?

Przedszkole

Dziecko najszybciej zaraża się od chorych rówieśników. Dopiero około grudnia (o ile regularnie uczęszcza do przedszkola), jego organizm zaczyna przyzwyczajać się i walczyć z „przedszkolnymi zarazkami”, a jego układ immunologiczny wytwarzać przeciwciała. Ta „naturalna szczepionka” będzie chronić malucha przed wieloma infekcjami, dlatego nie mu należy ograniczać kontaktów dziećmi. Zanim to jednak nastąpi, będzie musiał swoje odchorować. Ważne jest, aby rodzice na bieżąco rozmawiali z nauczycielami na temat utrzymywania higieny i zapobiegania chorobom. Oto na co należy zwrócić uwagę:

  • jak często myte są stoliki dzieci (czy tylko po jedzeniu)? Czy używany jest do tego detergent?;
  • czy myje się zabawki dzieci, pierze pluszaki i ubranka lalek (minimum raz na 3 miesiące). Nauczyciel może poprosić o pomoc rodziców;
  • czy dzieci karmione są swoimi sztućcami. Zdarza się, że w żłobkach i w grupach trzylatków w przedszkolach kilkoro dzieci karmi się 1 łyżką;
  • jak często pierze się dywan w sali? (minimum raz na 3 miesiące);
  • czy dzieci wychodzą codziennie na podwórko? Nauczyciel ma obowiązek - o czym mało kto wie - codziennie wychodzić z dziećmi na godzinę. Jeśli pogoda nie sprzyja (temperatura poniżej zera, ulewa), powinien zorganizować zabawę ruchową w sali przy otwartym oknie! W czasie spaceru, okna w sali powinny być otwarte;
  • czy dzieci mają możliwość drzemki? Zazwyczaj zachęca się do tego tylko 3-latki, ale odpoczynku potrzebują też dzieci starsze;
  • czy w każdej sali znajduje się opakowanie z wyciąganymi chusteczkami higienicznymi i zamykany kosz, który jest regularnie opróżniany;
  • czy w łazienkach jest mydło przy każdej umywalce i ciepła woda w kranach?;
  • czy dziecko, które przyjdzie chore do przedszkola, jest izolowane od zdrowych dzieci? Nauczyciel powinien zadzwonić do rodziców (lub dziadków) i poprosić o natychmiastowe zabranie go do domu.

W przypadku częstych albo przewlekłych chorób wskazane jest podawanie dziecku preparatów witaminowych z apteki. Jednak ich dawkowanie należy zawsze skonsultować z lekarzem. Nadmiar niektórych witamin (głównie A, D, E, K) może dziecku poważnie zaszkodzić!

Zdjęcia: Depositphotos

    SKOMENTUJ
    KOMENTARZE (5)
    /8 miesięcy temu
    Mamy wrażliwców - spróbujcie sobie sok "Rumiane oliczki" z firmy Rabenhorst - można go dostac w niektórych supermarketach albo w skleach ze zdrowa żywnościa. Jest naturalny, na bazie owoców, smakuje dobrze i pity regularnie naprawde sprawia, ze dziecko rzadziej choruje. My już nie szukamy żadnych suplementów, tabletek itd. Rumiane oliczki nam wystarczają :)
    /2 lata temu
    same inhalacje nie mogą być receptą na odporność. Najważniejsza jest zdrowa dieta, dostosowana do potrzeb dziecka i ewentualnych alergii lub schorzeń. Do tego codzienna aktywność fizyczna i dopasowane do pory roku ubranie. głównie chodzi o zasadę, nie przegrzewać i nie wychładzać. Ja inhalacje robię tylko w przypadku kaszlu, jako pomoc ale uważam,że jeśli dziecko ma infekcję to wolę mu podać fosidal, żeby zatrzymać stan zapalny i nie dopuścić do rozwoju infekcji. Nie jestem fanem antybiotyków antybiotyków ale nie wierze w cudowne właściwości samego inhalatora.
    /3 lata temu
    Ja od kiedy zaczęłam inhalować swoje dziecko problemy tak często nie występują. Ważne żeby nie nadużywać leków i antybiotyków. Korzystam z inhalatora simple sanity. Przez inhalacje leki są podawane tam gdzie są potrzebne i do tego bez skutków ubocznych.
    POKAŻ KOMENTARZE (2)