Bardzo liczyłam, że histeria mojego dziecka związana z chodzeniem do przedszkola minie. Niestety jest już październik, a córka histeryzuje, gdy idzie do przedszkola i gdy tam zostaje! Płacze, krzyczy, klnie - daje prawdziwy popis swoich umiejętności! To prawdziwy dramat dla nas! Jedyne co jest w stanie nakłonić ją do zostania to koleżanka. Jeśli znajduje się w pobliżu to nasze dziecko owszem, płacze, ale w końcu pójdzie z nią za rączkę do klasy.
Gdy koleżanki nie ma płacze tak długo, tak długo prosi i trzyma się mnie lub męża, że w końcu odwozimy ją do babci. Co robić?
Odpowiedź psychologa:
Niewątpliwie jest Pani bardzo troskliwą mamą i zależy Pani na dobru dziecka.
Trudno mi podać trafną radę ze względu na brak informacji dotyczących np. wcześniejszych relacji dziecka z rówieśnikami oraz czy jest to obecnie nowe przedszkole dla dziecka.
Odniosę się do przypadku dziecka znajdującego się w nowym środowisku.
Polecamy: Agresywne dziecko - co robić?
Dla każdego dziecka zmiana środowiska jest związana z pewnym stresem, lękiem. Niektóre dzieci łatwiej sobie radzą z sytuacją, w przypadku Pani dziecka jest to proces dłuższy, kłopotliwy dla całej rodziny. Pani córka jest widocznie bardzo wrażliwym emocjonalnie dzieckiem i wymaga dłuższego okresu adaptacji w nowej grupie.
Należy ustalić z wychowawcą ewentualne przyczyny trudności dziecka. Z Pani relacji wynika, że córka dobrze znosi przedszkole w towarzystwie swej koleżanki. Być może warto poprosić wychowawcę o poświęcenie więcej czasu na zajęcia integracyjne w klasie.
W sytuacji histerii dziecka dobrze jest przytulić dziecko do momentu uspokojenia.
W miarę możliwości można skorzystać z pomocy babci we wcześniejszym odbieraniu dziecka z przedszkola i stopniowo ten czas wydłużać.
Należy również w spokojnej rozmowie z dzieckiem odwołać się do swoich doświadczeń w nawiązywaniu relacji i wzmocnić samoocenę dziecka poprzez zwrócenie uwagi na jego mocne strony.
Zobacz też: Histeria dziecka - nie będę się ubierał
Ponadto w formie zabawy np. z wykorzystaniem pacynek odegrać fikcyjne sytuacje podobne przez analogię do sytuacji dziecka, z zaznaczeniem przełamania nieśmiałości oraz osiągnięciem pozytywnych relacji z innymi w nowym środowisku.