Efektywna współpraca nauczyciela z uczniami

Efektywna współpraca nauczyciela z uczniami
W celu osiągnięcia efektywnej współpracy z uczniami, nauczyciel powinien pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
/ 03.06.2009 15:30
Efektywna współpraca nauczyciela z uczniami

Nauczycielu, jeśli chcesz, aby Twoja współpraca z uczniami przynosiła upragnione efekty:

  • Oceniaj ich osiągnięcia we właściwy sposób. Udzielaj pochwały po każdej poprawnej odpowiedzi, natomiast unikaj stawiania ocen za odpowiedzi słabe i nie na temat;
  • Daj uczniom do zrozumienia, że oczekujesz większych osiągnięć. W publikacjach naukowych podkreśla się, że wysokie oczekiwania wpływają na podwyższenie osiągnięć;
  • Czekaj...czekaj... czekaj, aż uczeń odpowie. Jeżeli odpowie źle, naprowadzaj go na trop, a potem zadaj kolejne pytanie na ten sam temat;
  • Koncentruj swój krytycyzm na zadaniu, nie na uczniu. Powiedz raczej: "Ten fragment powinien zawierać więcej konkretów", a nie: "Twój sposób pisania jest słaby";
  • Staraj się, żeby słabi uczniowie nie siedzieli daleko od Ciebie. Zwracaj się równie często do słabych uczniów jak do pozostałych;
  • Gdy uczniowie wykonują na lekcji zadanie sami, często podpatruj pracę słabych uczniów. Wiadomo, że słabi uczniowie gubią się w pracy i zadań nie wykonują. W takich przypadkach nie należy wyznaczać następnego zadania;
  • Przekazuj im często swoje spostrzeżenia na temat ich pracy. Zauważaj, że zrobili postępy, dostrzegaj częściowe sukcesy. "Sześć zadań na dziesięć jest dobrze rozwiązanych. Teraz potrzeba tylko byś popracował nad czterema".

Jak zyskać zaufanie uczniów

  • Unikaj krytyki, np. nie koncentruj się na błędach ortograficznych;
  • Wyrażaj zrozumienie i uznanie dla wysiłków podejmowanych przez uczniów i dla ważności poruszonych przez nich spraw;
  • Stwarzaj takie sytuacje, by każde dziecko mogło się swobodnie wypowiedzieć i było wysłuchane;
  • Stosuj różnorodne formy zajęć wzbudzające zaciekawienie i zaangażowanie uczniów w temat;
  • Wyrażaj własne odczucia i poglądy, jednak bez narzucania tych poglądów uczniom; nie spieszyć się z udzielaniem rad;
  • Pobudzaj uczniów do samodzielnej aktywności w szukaniu pozytywnych rozwiązań i w podejmowaniu prób nowych sposobów zachowania.

Cytowane za: "Teacher Today", vol 3, 1.

Zobacz także:  Jak oceniać ucznia z dysleksją

Redakcja poleca

REKLAMA