2. Rozmowa na temat leśnych zwierząt.
- Jakie zwierzęta żyją w lesie?
- Jak się nazywają ich domy?
- Co jedzą zwierzęta?
3. Ćwiczenia ruchowe z elementami „Gimnastyki Mózgu”.
Idziemy na wycieczkę do lasu: marsz – lewa ręka, prawa noga naprzód i na odwrót. Dzieci podskakują: lewe kolano, prawa ręka naprzód i na przemian.
4. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
- Język skacze jak wiewiórka (język na brodę i do nosa).
- Przeciska się jak wąż między kamieniami (język wypycha policzki).
- Skacze jak sarenka (kląskanie językiem).
- Zsuwa się po pniu drzewa jak niedźwiedź (język ślizga się po podniebieniu).
- Stuka w drzewo jak dzięcioł (język stuka w podniebienie, usta szeroko otwarte).
5. Ćwiczenie uwagi słuchowej.
Słuchanie odgłosów ptaków z kasety Słucham i mówię [zestaw Słucham i mówię D. Nawrockiej i H. Rodak - dop. Redakcja] w Pozycji Dennisona. Rozpoznawanie dźwięków, które wydają ptaki.
Zobacz też: Ćwiczenia logopedyczne - magiczna łąka
6. Ćwiczenia oddechowe.
Zdmuchiwanie z dłoni papierowych motyli (wdech nosem – silny wydech ustami).
7. Onomatopeje (naśladowanie dźwięków z otoczenia).
- Sowa – „Gimnastyka Mózgu”
- Bąk buczy – bżżż...
- Drzewa szumią – szszsz...
- Z oddali dobiega głos pociągu – cz... cz... cz...
8. Ćwiczenia artykulacyjne.
Zabawa w „Echo”.
Dzieci powtarzają po logopedzie grupę „szcz” z samogłoskami w nagłosie, śródgłosie i wygłosie oraz nazwy obrazków ze zbitką „szcz” (szczur, szczęka, szczupak, szczypiorek, szczeniaczek, szczotka, pszczoła, świerszcz, deszcz, płaszcz, leszcz, chrabąszcz).
9. Układanie zagadek.
Każde dziecko losuje jeden obrazek (z wyżej wymienionych) i układa o nim zagadkę. Pozostałe dzieci odgadują.
Polecamy: Z dzieckiem u psychologa – jak wygląda wizyta?
10. Nauka na pamięć wiersza Szczypawka.
Jedna szczypawka
drugiej szczypawce,
opowiadała bajki na trawce.
Obok usiadły
dwa małe świerszcze.
Mówiły – „Ładnie!”
Prosiły – „Jeszcze!”
(źródło: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie, dz. cyt.)
Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.