Zarządzanie pracownikami - zasady

Zarządzanie pracownikami - zasady fot. Fotolia
Jak sprawić, żeby twoi podwładni byli bardziej efektywni?
Milena Oszczepalińska / 09.09.2014 06:54
Zarządzanie pracownikami - zasady fot. Fotolia

Jak każdy szef chcesz, żeby twoja firma rozwijała się prężnie i stawała coraz bardziej popularna na rynku. Widzisz jednak,  że nie wszystkim się to udaje. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być oczywiście wiele, ale na pewno jedną z ważniejszych jest nieprawidłowe zarządzanie zasobami ludzkimi.

Maszyny można odpowiednio zaprogramować i dopóki się nie zepsują, działają bez zmian. Ludzi trzeba ciągle stymulować, zachęcać, motywować. Nie pozwól, żeby praca była dla nich tylko przykrym i nudnym obowiązkiem. Poznaj poniższe zasady i zacznij stosować je w swojej firmie, a szybko przekonasz się, że są naprawdę skuteczne. Atmosfera w pracy znacząco się poprawi, wyniki finansowe na pewno również.


Oto 5 elementarnych zasad zarządzania pracownikami:

1. Wyznaczaj realne, ale ambitne cele

Twoja firma ciągle powinna iść na przód. W związku z tym na pewno planujesz kolejne inwestycje, projekty. To bardzo dobrze, twoi pracownicy muszą wiedzieć, że mają do zrealizowania kolejne cele. Wyznaczaj je jednak bardzo rozważnie. Cele powinny być ambitne, ale nie nazbyt wymagające, które mogłyby spowodować jedynie zniechęcenie pracowników.
 

2. Doceniaj osiągnięcia

Do zrealizowania głównego celu będzie na pewno potrzeba zrobić po drodze mnóstwo innych małych rzeczy. Nie zapominaj o nich i nie umniejszaj ich znaczenia. Przecież bez ich realizacji nie udałoby się wam na pewno osiągnąć tego, co jest tym celem nadrzędnym. Naucz się zatem doceniać i chwalić wszelkie małe postępy. Pracownik, który widzi, że jego osiągnięcia liczą się dla ciebie i są przez ciebie zauważane, będzie miał dużo więcej motywacji do dalszej pracy.

3. Nagradzaj odpowiedzialność

Znajdź sposoby na zachęcanie pracowników do brania odpowiedzialności za poszczególne zadania. Pozwól im, by czuli się zaangażowani w pracę i by mogli decydować w ramach zleconej im odpowiedzialności. Nie wszystko muszą konsultować z tobą. Zaufaj im. Aby jednak mieć kontrolę nad tym, co robią, ustal, że będą systematycznie wysyłać ci raporty informujące o postępach w pracy.

4. Dostosuj zadania do osobowości

Dobry szef nie przydziela zadań pracownikom w nieprzemyślany sposób. Nie każdy sprawdzi się tak samo dobrze w poszczególnych zadaniach. Postaraj się, aby pracownicy robili te rzeczy, które lubią i dają im satysfakcję. Bardzo ważna jest odpowiednia komunikacja. Rozmawiaj zatem z podwładnymi, dopytuj, jak im idzie i czy odnajdują się w danym zadaniu. Idealnie byłoby, gdyby żaden z nich nie czuł się ani nadmiernie obciążony pracą, ani zepchnięty na bok z powodu braku odpowiednich umiejętności potrzebnych w danym projekcie. Każdy pracownik jest ważny i ty musisz im to poczucie zapewnić.

5. Stawiaj na rozwój pracowników

Jeżeli zatrudniasz osoby ambitne i nastawione na rozwój, wiedz, że będą oczekiwały, że w twojej firmie spełnią się zawodowo. Uświadom sobie, jak wielka jest to korzyść dla ciebie. Doskonale wyszkoleni pracownicy staną się filarem na drodze do sukcesu firmy. Jeśli ty w nich zainwestujesz, oni odpłacą ci wysoką jakością pracy. Poza tym wzrośnie ich przywiązanie do firmy i poczucie lojalności. Nie musisz więc bać się, że za chwilę przejdą do konkurencji, a ty będziesz musiała budować zespół od nowa.
 

Zobacz też: