Palenie w pracy - przepis

kobieta paląca papierosa fot. Fotolia
Przekonaj się, co o paleniu w pracy mówi Kodeks!
kobieta paląca papierosa fot. Fotolia
Palenie papierosów negatywnie wpływa na zdrowie i jest to prawda powszechnie znana. Nie chcę z tym polemizować, bo sama uważam, że papierosy (nawet e-papierosy) są szkodliwe i pochłaniają masę pieniędzy, zaś w pracy mogą być po prostu źle widziane. Zobacz, co na ten temat mówi Kodeks Pracy. Poznaj też powody, dla których wyjście na fajkę może mieć pozytywne skutki.

Uwaga zmiany! Chodzi o e-papierosy! 

Plotki, ploteczki

Pracujesz na głośnym open space’ie, czy w niewielkim biurze, w którym słuchać nawet przelatującą muchę? A może twój szef siedzi biurko w biurko z tobą albo na tyle blisko, że nie masz najmniejszej szansy na swobodną rozmowę z innym pracownikami. Jest na to sposób. Wyjście na tzw. papieroska to doskonała opcja na plotki i integrację. Raz ty nie masz papierosa, raz koleżanka, a raz kolega. Fajka pokoju integruje, zbliża i pozwala na zawarcie nowych znajomości oraz zaznajomienie się z najnowszymi newsami firmowymi, o których wiedzą nieliczni.

Palenie papierosów zmniejsza efektywność w pracy

Palisz w pracy? Zobacz, co na ten temat mówi Kodeks Pracy

No właśnie. Niektórzy wychodzą na papierosa co godzinę. Spalenie jednej sztuki zajmuje im około 5 minut (do tego dochodzą przecież pogaduszki z innym pracownikiem). W ciągu 8 godzin na samo palenie pracownik traci około 40 minut! Przypominam, że Kodeks Pracy wyraźnie określa przepisy, dotyczące przerw.

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.

Ar. 134 KP

§ 1. Pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy nie wliczaną do czasu pracy, w wymiarze nie przekraczającym 60 minut, przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych.

§ 2. Przerwę w pracy, o której mowa w § 1, wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Art. 141 KP

§ 7. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom:
1) łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała – przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub
2) co najmniej 5-minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr 148, poz. 973).
 
To, co pracownik będzie robił w ramach przysługującej mu przerwy, zależy od jego woli i potrzeb - może robić wszystko (oczywiście w zgodzie z prawem). Problem pojawia się, gdy pracownik zbyt często wychodzi na papierosa. Jeśli pracodawca skrupulatnie przestrzega wychodzenia na przerwę, może zmniejszyć pracownikowi wynagrodzenie lub kazać mu odpracować wyjścia na papierosy.

Redakcja poleca

REKLAMA