kobieta paląca papierosa fot. Fotolia

Palenie w pracy - przepis

Przekonaj się, co o paleniu w pracy mówi Kodeks!
kobieta paląca papierosa fot. Fotolia
Palenie papierosów negatywnie wpływa na zdrowie i jest to prawda powszechnie znana. Nie chcę z tym polemizować, bo sama uważam, że papierosy (nawet e-papierosy) są szkodliwe i pochłaniają masę pieniędzy, zaś w pracy mogą być po prostu źle widziane. Zobacz, co na ten temat mówi Kodeks Pracy. Poznaj też powody, dla których wyjście na fajkę może mieć pozytywne skutki.

Uwaga zmiany! Chodzi o e-papierosy! 

Plotki, ploteczki

Pracujesz na głośnym open space’ie, czy w niewielkim biurze, w którym słuchać nawet przelatującą muchę? A może twój szef siedzi biurko w biurko z tobą albo na tyle blisko, że nie masz najmniejszej szansy na swobodną rozmowę z innym pracownikami. Jest na to sposób. Wyjście na tzw. papieroska to doskonała opcja na plotki i integrację. Raz ty nie masz papierosa, raz koleżanka, a raz kolega. Fajka pokoju integruje, zbliża i pozwala na zawarcie nowych znajomości oraz zaznajomienie się z najnowszymi newsami firmowymi, o których wiedzą nieliczni.

Palenie papierosów zmniejsza efektywność w pracy

Palisz w pracy? Zobacz, co na ten temat mówi Kodeks Pracy

No właśnie. Niektórzy wychodzą na papierosa co godzinę. Spalenie jednej sztuki zajmuje im około 5 minut (do tego dochodzą przecież pogaduszki z innym pracownikiem). W ciągu 8 godzin na samo palenie pracownik traci około 40 minut! Przypominam, że Kodeks Pracy wyraźnie określa przepisy, dotyczące przerw.

Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy.

Ar. 134 KP

§ 1. Pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy nie wliczaną do czasu pracy, w wymiarze nie przekraczającym 60 minut, przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych.

§ 2. Przerwę w pracy, o której mowa w § 1, wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Art. 141 KP

§ 7. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom:
1) łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała – przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub
2) co najmniej 5-minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr 148, poz. 973).
 
To, co pracownik będzie robił w ramach przysługującej mu przerwy, zależy od jego woli i potrzeb - może robić wszystko (oczywiście w zgodzie z prawem). Problem pojawia się, gdy pracownik zbyt często wychodzi na papierosa. Jeśli pracodawca skrupulatnie przestrzega wychodzenia na przerwę, może zmniejszyć pracownikowi wynagrodzenie lub kazać mu odpracować wyjścia na papierosy.