Sam konflikt nie jest ani dobry, ani zły. Nabiera on wartości pozytywnej lub negatywnej w zależności od tego, w jaki sposób zostanie potraktowany. Konflikt rozwiązywany niewłaściwie (kłótnie, pretensje) lub tłumiony (obrażanie się, obmawianie za plecami) może przynieść wymierne straty. Zaobserwowany w porę i rozwiązany pozytywnie (poprzez rozmowę) na pewno przyniesie korzyści.
Kolega z pracy
Jeśli ciężko się nam dogadać ze współpracownikiem, to warto zastanowić się, dlaczego tak się dzieje. Należy się zastanowić, co było przyczyną konfliktu, dlaczego nie można porozumieć się i w jaki sposób to można zmienić. Zmiany trzeba przede wszystkim zacząć od samego siebie. Należy zastanowić się, jakie mamy nastawienie do danej osoby. Pamiętajmy, że nasz stosunek do innych ludzi ma wpływ na to, w jaki sposób nas postrzegają. Emanując życzliwym i przyjaznym nastawieniem do innych ludzi, sprawimy, że odpłacą nam tym samym.
Warto wiedzieć: Jak być dobrym słuchaczem, czyli o potędze empatii
Rozmawiajmy
Spróbujmy pomimo dzielących nas różnic, wyjść z propozycją dogadania się. Umówmy się na rozmowę w cztery oczy i zastanówmy się wspólnie, jak polepszyć nasze relacje, tak by w naszym zespole nie panowała niemiła atmosfera. Jeśli założymy, że zawsze można znaleźć rozwiązanie, nawet w najtrudniejszej sytuacji, to znajdziemy je. Jeśli z góry założymy, że nasz współpracownik jest „niespełna rozumu”, to nie dogadamy się i wytworzymy relacje wrogości i wzajemnej agresywności. Trzeba wyważyć, co jest dla nas najlepsze.
Polecamy: Jak powstaje stres?