Każdy pragnie mieć dobre relacje z szefem, bo to przekłada się zwykle na sukcesy w pracy. Przeczytaj zatem, jakie cechy są najbardziej cenione przez każdego pracodawcę i jak zdobyć szacunek szefa!
Zdaniem psychologów, chcąc zapewnić sobie uznanie zwierzchnika, nie wystarczy być dobrym fachowcem. Umiejętności zawodowe są oczywiście w każdej pracy ważne, jednak liczą się też inne nasze zdolności. Jak zatem postępować, by dać się poznać od swej najlepszej strony i zdobyć szacunek szefa?
Postaw na pracowitość
Jeśli nigdy nie nudzisz się w pracy i zawsze, nawet w luźniejsze dni, znajdujesz sobie dodatkowe zajęcia, szef to z pewnością doceni. Koncentruj się zatem na obowiązkach i staraj się je wykonywać najlepiej, jak potrafisz.
Wskazówki, jak zdobyć szacunek szefa:
- Pamiętaj, w biurze pracujesz. Nie trać czasu na plotki z koleżankami, długie przerwy śniadaniowe czy myślenie o tym, co ugotujesz na obiad. Pamiętaj też, że telefon, który stoi na twoim biurku, służy do załatwiania spraw służbowych – prywatne omawiaj tylko wtedy, gdy nie da się ich odłożyć na później.
- Nie bierz zwolnień z powodu byle kataru. Ani też nie nalegaj na urlop, jeśli w biurze jest akurat gorący okres. Inaczej możesz być postrzegana jako osoba nie do końca odpowiedzialna, dla której bardziej liczy się własny interes niż dobro firmy.
- Staraj się ściśle przestrzegać ustalonych godzin pracy. Przychodź zawsze na czas i nigdy nie urywaj się tuż przed jej zakończeniem. Oczywiście jeszcze lepiej, jeśli będziesz przychodziła do biura kwadrans przed rozpoczęciem pracy, a wychodziła 5–10 minut po czasie. Przełożony będzie cię wtedy uważał za osobę wyjątkowo obowiązkową i sumienną.
- Daj się poznać jako osoba pełna inicjatywy i pomysłów. Zgłaszaj się do trudnych zadań, a ciekawe rozwiązania od razu przedstawiaj przełożonemu.
- Wiedza, którą posiadasz, jest niewystarczająca? Dokształcaj się! Staraj się czytać fachowe książki, prenumeruj pisma z dziedziny, którą się zajmujesz w swojej pracy.
- Korzystaj też z wszelkich kursów, które mogą podnieść twoje kwalifikacje (choćby w zakresie znajomości obcego języka).
Sprawdź ofertę kursów językowych w Szkole Języków Obcych LINCOLN!
Umiejętnie zarządzaj czasem
To bardzo ważna kompetencja wysoko oceniana przez wszystkich szefów, bo dzięki niej pracujesz efektywnie. A chodzi tu przede wszystkim o pilnowanie terminów, niemarnowanie czasu i umiejętność określania priorytetów w pracy.
Jak to robić w praktyce?
- Nie koncentruj się na stu rzeczach jednocześnie, naucz się odpowiednio kwalifikować zadania. Każdego ranka zapisuj sobie w punktach wszystkie sprawy do załatwienia i oznaczaj je właściwymi literami: A – nie cierpiące zwłoki, B – dosyć pilne, C – te, które mogą zaczekać, D – sprawy, które możesz zlecić komuś innemu. Swoją pracę zaczynaj zawsze od spraw najpilniejszych.
- Zadania, z którymi nie uporałaś się w danym dniu, przed wyjściem z pracy przepisuj „na jutro”, dodając te, które pojawiły się w międzyczasie. Tak postępując, nie tylko będziesz pracować terminowo. Oszczędzisz sobie też połowy stresów, bo nic, co ważne, nie umknie twojej uwadze.
- Staraj się robić szczegółowy plan zajęć, które cię czekają w następnym tygodniu. Pozwoli ci to zawczasu przygotować wszystkie materiały potrzebne do pracy i dzięki temu unikniesz niepotrzebnych przestojów spowodowanych zbieraniem koniecznych informacji.
- Nie nadążasz z obowiązkami? Sprawdź, gdzie ci ucieka czas. Może często wychodzisz na papierosa, dużo rozmawiasz przez telefon lub jesteś niewolnikiem internetu? Jeżeli tak, zmień koniecznie swoje zwyczaje.
- Kiedy nie czujesz się na siłach wykonać w wymaganym czasie powierzone ci zadania, powiedz to od razu przełożonemu. I postaraj się wynegocjować dłuższy termin. To lepsze niż niedotrzymanie terminu czy oddanie pracy zrobionej byle jak. Możesz też zapytać szefa, które sprawy powinnaś potraktować jako najpilniejsze. To będzie dla niego sygnał, że zostałaś za bardzo obciążona obowiązkami.
Zobacz też:
Mądrze rozwiązuj konflikty
W żadnym razie nie oznacza to wycofywania się z sytuacji konfliktowej i np. prezentowanie uległości, gdy masz pewność, że racja leży po twojej stronie. Powinnaś natomiast umieć rozładowywać lub łagodzić sytuacje, które potencjalnie mogłyby zakończyć się konfliktem – np., gdy szef krytykuje twoją pracę czy dochodzi do jakichś tarć między tobą a współpracownikami.
Działaj zgodnie z tymi zasadami:
- Wszystkie nieporozumienia najlepiej wyjaśniaj od ręki. Jeśli koleżanka boczy się na ciebie, a ty nie wiesz, w czym rzecz, spytaj ją wprost, dlaczego tak się zachowuje. Może się okazać, że jednak coś „przeskrobałaś”. Wtedy postaraj się załagodzić sytuację. Powiedz np.: „Dziękuję, że mi o tym powiedziałaś. W przyszłości wezmę to pod uwagę”.
- Nie traktuj każdej uwagi na temat swojej pracy jak złośliwej krytyki. Raczej staraj się zauważać dobre strony takich ocen. W końcu każde uważne spojrzenie na twoją pracę może cię czegoś nowego nauczyć.
- Gdy czujesz, że napięcie narasta, weź kilka głębokich oddechów, wypij herbatkę z melisy lub zrób sobie masaż uciskowy skroni. Odprężysz się!
- Staraj się, by wszyscy dostrzegali w tobie osobę miłą i uprzejmą. Począwszy od sprzątaczki, na dyrektorze kończąc.
Bądź samodzielna w działaniu
Ta cecha jest przez pracodawców szczególnie ceniona, ponieważ pozwala szefowi powierzać innym obowiązki bez ryzyka, że będą co chwilę dopytywać, co i jak mają zrobić.
Tych zasad koniecznie się trzymaj:
- Nie biegaj pięć razy dziennie do gabinetu zwierzchnika, żeby coś ustalić, dogadać, wyjaśnić. W ten sposób wcale nie udowadniasz, że jesteś zaangażowana. Przeciwnie, wprawisz zapracowanego szefa w zniecierpliwienie.
- Przewiduj możliwe problemy. To pozwoli ci spokojnie znaleźć właściwy moment na omówienie ich z przełożonym. Właściwa jest np. ta chwila, gdy drzwi do gabinetu szefa są uchylone. Postaraj się wtedy załatwić kilka spraw za jednym zamachem. Jeśli do tego przyjdziesz do szefa od razu z gotowymi rozwiązaniami, twoje akcje na pewno wzrosną!
- Zapomnij o zasadzie: „Siedź w kącie, a znajdą cię”. Bądź w biurze widoczna – zgłaszaj pomysły, wyjaśniaj niejasności, zabieraj głos na zebraniach. Możesz w oczach szefa wiele zyskać!
Miej nerwy jak ze stali
Zbyt łatwe poddawanie się emocjom (np. kiedy szef cię strofuje), uchodzi za słabość w oczach przełożonego. Dlatego zawsze lepiej jest trzymać emocje w ryzach niż tracić cierpliwość i nie ukrywać tego.
Nie daj się zbić z tropu:
- Szef ocenił twoją pracę niezbyt pochlebnie? Nawet gdy nie zgadzasz się z jego krytyką, staraj się zachować zimną krew. Mów spokojnie, nie pozwól się sprowokować do podniesienia głosu. Pamiętaj, różnica zdań między przełożonym a podwładnym jest czymś naturalnym.
- Swoje argumenty zawsze wypowiadaj spokojnie i rzeczowo. „Rozumiem, pan napisałby to inaczej. Zastanawiam się tylko, czy takie ujęcie nie będzie odpowiedniejsze, bo...” W ten sposób bardzo często udaje się wypracować rozwiązanie kompromisowe.
- Gdy czujesz, że ze złości zbiera ci się na płacz, szybko zejdź przełożonemu z oczu. Możesz np. poprosić o przerwę w rozmowie, by napić się wody. Lepiej cichutko wypłakać się gdzieś na boku niż uderzyć w szloch przed szefem. On wcale nie musi mieć ojcowskiego podejścia i takie emocjonalne sceny mogą go zwyczajnie irytować
Zobacz też:
Traktuj szefa z szacunkiem
Nie chodzi o lizusostwo, jednak do przełożonego wypada odnosić się z właściwym respektem.
Jak powinnaś się zachowywać?
- Nigdy pierwsza nie wychodź do szefa z propozycją mówienia sobie po imieniu. Taka inicjatywa zawsze powinna wyjść od przełożonego. Natomiast wezwana do zwierzchnika, nie siadaj bez zaproszenia i pamiętaj – to szef pierwszy podaje rękę swojemu podwładnemu, nie odwrotnie.
- Nie zwracaj się z niczym do zwierzchnika swojego szefa, nie konsultując tego uprzednio z bezpośrednim przełożonym. Ten ostatni mógłby to poczytać za brak szacunku, a to z jego punktu widzenia jest grzechem niewybaczalnym.
- Okazuj uznanie dla kompetencji przełożonego („Cenna wskazówka, pójdę tym tropem!”). A kiedy szef pojawia się np. na spotkaniu czy korytarzu, skiń głową, uśmiechnij się. Miłe i uprzejme osoby zawsze mają w pracy znacznie lepsze notowania od tych na bakier z etykietą.
- Unikaj pochlebstw. Nieszczere oznaki sympatii (np. komplementy mówione na wyrost) przez nikogo nie są mile widziane.
Nie bój się mieć własnego zdania
Nie unikaj dyskusji z przełożonym. Jeśli tylko jesteś pewna swego i masz w zanadrzu rzeczowe argumenty, zawsze przedstaw swoje racje i broń swego stanowiska.
Te wskazówki będą ci pomocne:
- Nie wycofuj się od razu ze swoich pomysłów, tylko dlatego że zwierzchnik rozważa inne podejście do sprawy. Możesz powiedzieć, że jego propozycja jest ciekawa, ale warto jeszcze rozważyć to i to. Traktuj szefa nie jako przeciwnika lecz partnera, z którym łączy cię wspólny cel.
- Przełożony zarzuca ci, że nie masz pojęcia o pracy na komputerze? W odpowiedzi na taką ogólnikową krytykę odwołaj się do faktów. Spytaj szefa, na jakiej podstawie wydał tę opinię. Być może będziesz wtedy mogła wyjaśnić, że dobrze zapisałaś plik, tylko trzeba go poszukać w innym katalogu.
- Pamiętaj, w spornych sprawach ostatnie słowo należy do zwierzchnika. Kiedy więc zawzięcie o czymś dyskutujecie i szef pozostaje nieugięty, podporządkuj się.
Pamiętaj!
- Na pytania zwierzchnika odpowiadaj wprost, bez zbędnych dygresji. Szef doceni twoją komunikatywność.
- Choć mylić się jest rzeczą ludzką, przepraszaj za swoje błędy. A potem jak najszybciej popraw źle wykonaną pracę.
Zobacz też:
Jak rozmawiać z szefem o podwyżce?
Co utrudnia zdobycie awansu?