Obecnie coraz mniej osób pracuje na etatach. Duża część, zwłaszcza młodych ludzi, ma umowy cywilnoprawne. Aby gospodarka rosła w siłę, warto, by ludzie nie bali się być przedsiębiorczy. Własny biznes to duża odpowiedzialność, ale i ogromna satysfakcja. Podpowiadamy, jak załatwić wszelkie formalności przed założeniem własnej firmy. To tylko kilka prostych kroków!
1. Wybór nazwy
Warto, aby – oprócz czegoś charakterystycznego – znalazła się w niej informacja o profilu działalności. Wybór nazwy nie może być pospieszny. Nie bądź pochopna, znajdź nazwę, która zwojuje rynek!2. Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
Ewidencja prowadzona jest przez Ministra Gospodarki. Możesz tego dokonać:- bezpośrednio przez internet (www.ceidg.gov.pl), jeśli posiadasz elektroniczny podpis lub zaufany profil (ePUAP);
- osobiście, w odpowiednim Urzędzie Miasta i Gminy. Wpis jest bezpłatny.
3. Wniosek o nadanie numeru REGON
Jest to numer identyfikacyjny krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Składasz go w wojewódzkim oddziale Urzędu Statystycznego.4. Wniosek na nadanie Numeru Informacji Podatkowej (NIP)
Jest to wniosek o rozpoczęcie działalności gospodarczej. Musisz go złożyć w oddziale urzędu skarbowego. Jednocześnie wybierzesz wtedy formę opodatkowania oraz zgłosisz, czy zamierzasz być płatnikiem podatku VAT, czy nie.5. Założenie konta w banku i wyrobienie pieczątki
Ta ostatnia nie jest obowiązkowa, ale potrzebna przy wystawianiu faktur i rachunków, dlatego powinna zawierać:- dokładną nazwę firmy,
- nazwisko i imię właściciela,
- adres, pod którym jest zarejestrowana firma,
- REGON,
- NIP.
6. Zgłoszenie się do oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Masz na to 7 dni od chwili zarejestrowania działalności, ponieważ od tej pory stajesz się również płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.7. Zgłoszenie firmy do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)
Niezależnie czy zatrudniasz tylko siebie, czy większą liczbę pracowników, ponosisz odpowiedzialność za bezpieczeństwo.8. Zgłoszenie do wojewódzkiej lub powiatowej Stacji Sanitarno-Edpidemiologicznej (Sanepid)
Zgłaszasz się tam tylko wówczas, jeśli zamierzasz zajmować się przetwarzaniem lub sprzedażą żywności. Jeśli nie, ten krok omijasz.9. Zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Handlowej
Podobnie jak w poprzednim kroku, nie jest to regułą. Zgłaszasz się tam wtedy, gdy będziesz zajmowała się handlem detalicznym lub usługami.Sprawdź też:
Na podstawie artykułu w magazynie Aktywna 50+
poradnik Przyjaciółki
poradnik Przyjaciółki