Co najbardziej motywuje do pracy? Pracownicy wskazywali jedną rzecz

Co najbardziej motywuje do pracy_ Pracownicy wskazywali jedną rzecz fot. Adobe Stock, Halfpoint
Co nas najbardziej motywuje do pracy? Pytanie to zadali pracownikom autorzy raportu „Rok Lidera”. Pracownicy wskazali ważne motywatory w swoim życiu zawodowym oraz swoje oczekiwania odnośnie do szefów. Najważniejszą motywacją dla wielu pracowników są pieniądze. Ważne są również stabilizacja i bezpieczeństwo pracy.
/ 30.07.2024 14:52
Co najbardziej motywuje do pracy_ Pracownicy wskazywali jedną rzecz fot. Adobe Stock, Halfpoint

Co najbardziej motywuje pracowników? Okazuje się, że ludzi najbardziej motywują pieniądze.

Spis treści:

  1. Pieniądze najbardziej motywują do pracy
  2. Czego pracownicy oczekują od szefów?
  3. Od czego zależy motywacja do pracy?

Pieniądze najbardziej motywują do pracy

W raporcie „Rok Lidera” opracowanym przez GFMK czytamy, że pracowników najczęściej motywuje do pracy wysokie wynagrodzenie.

Wysokie wynagrodzenie było wskazywane jako najważniejsze bez względu na wielkość firmy czy sektor, w którym pracują badani. Jedynie pracownicy handlu nieznacznie bardziej cenią sobie elastyczny czas pracy. Przyglądając się dokładniej wynikom, widzimy też, że zatrudnieni w usługach częściej niż w innych sektorach cenią sobie to, że mogą robić to, co lubią. Natomiast dla pracowników produkcji motywująca jest różnorodność wykonywanych zadań

– mówi Dominik Pieczewski, ekspert w dziedzinie zarządzania zespołem i komunikacji interpersonalnej, wykładowca w GFKM.

Na drugim miejscu znalazły się stabilizacja i bezpieczeństwo pracy, a kolejno robienie tego, co lubimy. Swoboda i poczucie sensu wykonywanej pracy są mocne również u pracowników powyżej 50. roku życia.

Czego pracownicy oczekują od szefów?

Na motywację pracowników wpływają zachowania przełożonych i ich relacje z podwładnymi. Badania GFKM pokazują, że prawie połowa pracowników chciałaby, aby przełożeni częściej doceniali ich za pracę i inicjatywę, a także chcieliby umieć przyznawać się do błędów i stosować wobec wszystkich jednakowe zasady.

40 proc. respondentów oczekuje skuteczniejszego rozwiązywania konfliktów – poprzez znajdowanie rozwiązań, a nie wskazywanie winowajców. W mniejszym stopniu polegają na większym zaangażowaniu szefa w tworzenie środowiska pracy opartego na zaufaniu i otwartości.

Co trzeci respondent nie jest usatysfakcjonowany konstruktywną informacją zwrotną i pozytywną zachętą. Chciałby także, aby jego przełożony traktował innych z szacunkiem. Ponadto co trzeci respondent oczekuje, że szef będzie zachęcał do rozwoju, dzielił się wiedzą i doświadczeniem oraz inspirował ludzi swoim podejściem do pracy.

 Na motywowaniu, docenianiu i umożliwianiu rozwoju zależy przede wszystkim najmłodszym pracownikom oraz kierownikom niższego szczebla. Wynika to głównie z etapu kariery, na którym się znajdują. Ich potrzeby związane zarówno z podnoszeniem kompetencji, jak i wzmacnianiem pewności siebie w miejscu pracy są dużo większe niż pracowników bardziej doświadczonych, z dłuższym stażem pracy

 – mówi Dominik Pieczewski z GFKM.

Od czego zależy motywacja do pracy?

Pieniądze, choć stanowią skuteczne narzędzie, nie powinny być jedynym czynnikiem motywacyjnym. Badacze najczęściej wskazują, jakie cechy powinno mieć skuteczne motywowanie pracowników.

Przede wszystkim powinno być dobrane pod kątem kompetencji i osobowości pracowników. Kryteria oceny pracy powinny być jasne i zrozumiałe dla wszystkich pracowników, a motywowanie nie powinno się ograniczyć wyłącznie do aspektów finansowych.

Czytaj także:
To koniec umów śmieciowych? Państwowa Inspekcja Pracy zyska potężne narzędzie kontroli
Powodzenia w nowej pracy – gotowe teksty, które dodają otuchy i motywacji. Przekaż swoje wsparcie
To będzie rewolucja w prawie pracy. Zmiany obejmą miliony Polaków niezależnie od formy umowy

Redakcja poleca

REKLAMA