Marzę o wyjeździe na południe Europy. Chcę skorzystać z oferty biura podróży. Na co powinnam zwrócić uwagę?
Przede wszystkim należy stwierdzić, czy biuro działa legalnie. Świadczy o tym wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonego przez wojewodę właściwego dla siedziby biura. Tę informację uzyskasz w oddziale turystyki Urzędu Marszałkowskiego lub w Internecie w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych (http://turystyka.mg.gov.pl). Jeżeli biuro jest w rejestrze, to oznacza, że ma koncesję na prowadzenie działalności, obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz gwarancję bankową lub ubezpieczeniową (w razie problemów te instytucje wyłożą pieniądze na powrót turystów do kraju).
4 pytania, które musisz zadać w biurze podróży:
Przed wykupieniem wycieczki zawsze warto zapytać w biurze podróży o:
1. Jak długo będzie trwała wycieczka?
Czas trwania wycieczki – niektóre są zaplanowane np. na 14 dni, ale dwa dni zabiera podróż.
2. Jaki jest standard i położenie hotelu?
Standard i położenie hotelu, a szczególnie:
- czy ma np. klimatyzację (zwykle jest ona dodatkowo płatna na miejscu),
- co oznacza określenie „blisko plaży” (może się okazać, że aby dojść do morza, trzeba przejść przez ruchliwą ulicę),
- czy korzystanie ze sprzętu (np. leżaków) jest płatne ekstra;
3. Jakie są dodatkowe koszty wycieczki?
Dodatkowe wydatki – cena zwykle nie obejmuje wycieczek lub wstępów do muzeów;
4. Jak wygląda sprawa ubezpieczenia?
Ubezpieczenie – przy wyjazdach grupowych biuro ma obowiązek wliczyć w cenę wycieczki koszt ubezpieczenia NNW (następstwa nieszczęśliwych wypadków) i bagażu. Sprawdź, jaki zakres ma polisa.
Dobra rada: Biuro podróży może zmienić cenę imprezy tylko w wyjątkowych sytuacjach i nie później niż 21 dni przed jej rozpoczęciem.
Zobacz także:
Porady prawne i finansowe - forum >>