Dorożka

Dorożka
Gra przeznaczona jest dla 2 osób. Potrzebna jest talia 32 kart. Starszeństwo kart w kolorze atutowym jest następujące (od najwyższej do najniższej): W, 9, A, 10, K, D, 8 i 7. Starszeństwo kart w pozostałych kolorach: A, 10, K, D, W, 9, 8 i 7. Karty mają następującą wartość w oczkach: W atutowy – 20 oczek, atutowa 9 – 14, A – 10, 10 – 10, K – 4, D – 3, W nieatutowy – 2, pozostałe karty – 0 oczek.
/ 11.02.2010 14:42
Dorożka

Rozdają gracze po kolei. Przy rozdaniu każdy gracz otrzymuje 6 kart. Górną kartę pozostałej talii odkrywa się. Kolor tej karty – to kolor atutowy.

Pierwsze zgłoszenie należy do przeciwnika rozdającego. W przypadku, gdy zgadza się na grę z odkrytym przy rozdaniu atu – mówi: „Gram”, gdy nie zgadza się – „Pas”. W tym drugim przypadku z odkrytym atu ma prawo grać rozdający. Jeśli rozdający również spasuje, to przeciwnik będzie mógł wyznaczyć inny kolor atutowy. W przypadku, gdy i z drugim atu nie zgadza się grać – mówi: „Pas”, a wyznaczenie kolejnego atu przysługuje rozdającemu. Jeśli rozdający spasuje po raz drugi – zrzuca się karty, a powtórne rozdanie należy do przeciwnika rozdającego. Natomiast, gdy któryś z graczy postanawia grać z odkrytym bądź wyznaczonym atu, to otrzymuje tytuł „twórcy”. W tym przypadku gracze dobierają sobie do 9 kart z talii.

Przed pierwszym wyjściem gracze zgłaszają swoje kombinacje kart. Kombinacje mogą być następujące:

Grupa – składa się z czterech kart jednakowych figur. Cztery W warte są 200 oczek (najstarsza grupa), pozostałe – 100 oczek. Starszeństwo grup określa się zgodnie ze starszeństwem składających się na nie kart. Posiadacz najstarszej grupy liczy sobie oczka również z pozostałych kart, jego przeciwnik – nic nie liczy za swoje grupy.

Sekwencja składa się z kart jednego koloru. Sekwencja z 5 kart – 50 oczek, z 4 – 40, z trzech kart – 20 oczek. Posiadacz sekwencji najstarszej, podobnie, jak posiadacz najstarszej grupy, liczy sobie oczka również za pozostałe sekwencje, natomiast jego przeciwnik – nic. Porządek kart w sekwencji wyłącznie następujący: A, K, D, W, 10, 9, 8, 7.

Pierwszy zgłasza swoje kombinacje przeciwnik rozdającego. Jeśli rozdający nie posiada równorzędnej lub starszej kombinacji, to nie odpowiada na zgłoszenie. Jeśli posiada – pyta: „W górę ?”. To oznacza, że przeciwnik chce ustalić, czyja kombinacja jest starsza. W odpowiedzi należy podać z jakich kart składa się kombinacja przeciwnika. Jeśli rozdający posiada młodszą kombinację – mówi: „Twoja”, jeśli starszą – określa z jakich kart.

Gracz, posiadających atutowych K i D, przy swoim ruchu może zgłosić: „Mariaż atutowy” i dopisać sobie 20 oczek. Mariaż nie przebija innej kombinacji, jak również nie może być przebity żadną kombinacją.

Pierwszy ruch należy do przeciwnika rozdającego, kolejny – do pobierającego wziątkę. Na zagraną kartę należy dokładać kartę danego koloru, przy braku takiej –atutową. Gracz, pobierający ostatnią wziątkę dopisuje za nią 10 oczek.

Po rozgrywce gracze podliczają uzbierane oczka. Do oczek na wziątkach dolicza się oczka z kombinacji, mariaż oraz ostatnią wziątkę. Jeśli „twórca” uzbierał więcej oczek niż jego przeciwnik – gracze zapisują sobie swoje uzbierane oczka. Natomiast, gdy „twórca” uzbierał mniej oczek – wszystkie jego oczka przepadają.

Gra trwa aż do uzbierania przez któregoś z graczy 500 oczek.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA