Dukat

Dukat
Gra przeznaczona jest dla 2 osób. Potrzebna jest talia 32 kart. Starszeństwo kart w kolorze atutowym jest następujące: W (najstarsza), 9, A, 10, K, D, 8, 7 (najmłodsza), w kolorze nieatutowym: A, 10, K, D, W, 9, 8, 7. Karty mają następującą wartość w oczkach: W atutowy – 20, 9 atutowa – 14, A – 11, 10 – 10, K – 4, D – 3, W nieatutowy – 11 oczka, pozostałe karty 0 oczek.
/ 11.02.2010 14:38
Dukat

Gracze rozdają karty po kolei. Rozdaje się po 6 kart każdemu graczowi. Górną kartę pozostałej talii odkrywa się. Kolor tej karty – to kolor atutowy.

Pierwsza odzywka należy do przeciwnika rozdającego, który ogłasza: „Gram” w przypadku gdy zgadza się grać z odkrytym atu. Jeśli się nie zgadza – ogłasza: „Pas”. W tym przypadku grać z odkrytym atu ma prawo rozdający. Natomiast, jeśli on spasuje, przeciwnik ma prawo wyznaczyć inny atu. W przypadku, gdy z innym kolorem atutowym gracz również nie chce grać – mówi: „Pas”, a rozdający wyznacza jeszcze raz kolor atutowy. Przy drugim spasowaniu rozdającego gracze rzucają karty, a przeciwnik rozdającego ponownie je rozdaje. W sytuacji, gdy któryś z graczy decyduje się na grę z odkrytym bądź wyznaczonym atu, nazwijmy go „rozgrywający” – obaj gracze dobierają z talii jeszcze po 3 karty. W grze z odkrytym przy rozdaniu atu, gracz posiadający atutową siódemkę może przed swoim ruchem wymienić ją na ten atu.

Przed pierwszym wyjściem gracze zgłaszają swoje komplety kart. Można zgłaszać 2 rodzaje kompletów:

  • Drzewko – cztery następujące po sobie karty jednego koloru. Wartość drzewka – 50 oczek.
  • Dukat – trzy następujące po sobie karty jednego koloru – 20 oczek.

Porządek kart dla drzewek oraz dukatów jest następujący: A, K, D, W, 10, 9, 8, 7.

Każde drzewko jest wyższe od dowolnego dukatu.

Drzewko lub dukat rozpoczęte silniejszą kartą są wyższe odpowiednio od drzewka lub dukatu rozpoczętych słabszą kartą. Dukat atutowy jest wyższy od nieatutowego.

Pierwszy zgłasza swój komplet kart przeciwnik rozdającego. Jeśli rozdający nie ma kompletu wyższego bądź równorzędnego – nie odpowiada na zgłoszenie. Natomiast, jeśli posiada równorzędny komplet kart – pyta: „W górę?”: Takie pytanie oznacza, że przeciwnik chce wyjaśnić, czyj komplet kart jest wyższy. Na pytanie należy odpowiedzieć, np.: „D”. Jeśli rozdający posiada komplet rozpoczynający się słabszą kartą – mówi: „Twoja”. Natomiast, jeśli rozdający posiada wyższy komplet, to ogłasza: „Drzewko”.

W przypadku, gdy pierwszy gracz nie posiada żadnego kompletu kart – rozdający zgłasza swój komplet po pierwszym ruchu przeciwnika. Posiadacz wyższego kompletu kart, nalicza sobie oczka nie tylko za ten komplet, ale i za inne. Na przykład, posiadacz drzewka i dukatu ma 70 oczek. W tym przypadku jego przeciwnik nie otrzymuje żadnych oczek za swoje komplety kart.

Posiadacz atutowych K i D przy swoim ruchu może ogłosić: „Mariaż atutowy”. Mariażem atutowym nie można przebić żadnego kompletu, jak również żaden komplet nie może przebić atutowego mariażu. Wartość mariażu – 20 oczek.

Pierwszy ruch należy do przeciwnika rozdającego, kolejny – do pobierającego wziątkę. Na zagraną kartę gracze dokładają kartę w tym samym kolorze, przy braku takiej – atutową. Gracz, pobierający ostatnią wziątkę, dopisuje sobie 10 oczek.

Po rozgrywce gracze podliczają uzbierane oczka. Do liczby uzbieranych oczek dolicza się oczka za komplety, mariaż oraz ostatnią wziątkę. W przypadku, gdy rozgrywający uzbierał więcej oczek od przeciwnika – każdy zapisuje sobie liczbę swoich uzbieranych oczek. Natomiast, gdy rozgrywający uzbierał mniej oczek – jego przeciwnik zapisuje sobie swoje oraz jego oczka. W tym przypadku rozgrywający nie ma żadnych oczek.

Grę kontynuuje się do momentu uzbierania przez któregoś z graczy 501 oczek.

Źródło: Wydawnictwo KARUZELA

Redakcja poleca

REKLAMA