Zwykle mówi się tylko o tym, jakie tragiczne szkody wyrządza alkohol. Problem prowadzenia pojazdów po narkotykach, a także po lekach, jest często pomijany i nie poruszany. Jedynie co jakiś czas w wiadomościach słyszymy komunikat o wypadku spowodowanym przez kierowców pod wpływem narkotyków.
25 czerwca o godzinie 11:00 w sali konferencyjnej Polskiej Agencji Prasowej we Warszawie, odbędzie się konferencja prasowa przybliżająca istotę tegoż problemu. Głównymi poruszanymi kwestiami będą: zachowanie kierowcy pod wpływem narkotyków oraz postawa młodzieży wobec tego zjawiska.
Kampania jest organizowana przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Jej przesłanie jest kierowane do młodszej części naszego społeczeństwa. KBPN postanowiło zorganizować ową Kampanię po przeprowadzeniu pewnych badań, których wynik był zaskakujący – młodzież uważa, że narkotyki nie wpływają na zdolność prowadzenia samochodu. Celem jest zmiana tego poglądu i uzupełnienie wiedzy na temat środków odurzających o wspomniany aspekt. Jest to pierwsza w Polsce antynarkotykowa kampania społeczna dla kierowców i pasażerów. Gościem specjalnym będzie Minister Adam Fronczak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia.
Krótko o tym jak narkotyki wpływają na reakcje kierowcy...
Działanie tych substancji nie jest obojętne dla każdego organizmu. Różnie wpływają na nasze zachowanie, psychikę, emocje, refleks itd. Oto kilka najczęściej zażywanych narkotyków i objawy, które wpływają na niezdolność do prowadzenia pojazdów:
- amfetamina i kokaina – pobudzenie, urojenia i omamy, zaburzenia świadomości, zaburzenia widzenia – rozszerzenie źrenic, arytmie, opóźnione reakcje
- morfina i kodeina – bóle i zawroty głowy, zaburzenia widzenia – zwężenie źrenic, pobudzenie, wahania nastroju, oszołomienie, zaburzenia orientacji, senność
- marihuana – rozkojarzenie i spowolnienie psychoruchowe, oczopląs, zmiana percepcji ciała, opóźnienie reakcji, omamy
- LSD-25 i grzyby halucynogenne – zawroty głowy, zaburzenia widzenia – rozszerzenie źrenic, zmniejszenie krytycyzmu, omamy, lęki
- rozpuszczalniki – zaburzenia widzenia, omamy, senność
Prowadzenie pojazdów pod wpływem narkotyków jest w Polsce karalne, tak jak kierowanie pod wpływem alkoholu – mimo iż przepisy na ten temat nie są tak szczegółowo sprecyzowane jak w przypadku alkoholu. Poziom narkotyku i jego szkodliwość ocenia biegły lekarz po analizie badań laboratoryjnych. Niektóre radiowozy policyjne są wyposażone w narkotestery, które są szczególnie przydatne w kontroli młodzieży po dyskotekach czy koncertach. Test wykonywany jest ze śliny badanego. Nie pozwala jednak na identyfikację substancji, ale ujawnia, ze stosowany był środek narkotyczny. Jednak nie wszyscy policjanci dysponują takim sprzętem, a co dopiero odpowiednimi umiejętnościami i wiedzą o środkach odurzających (szkolenia), a osoby pod wpływem narkotyków, oceniają na wisus.
Pamiętajmy zatem, że nie tylko alkohol jest przyczyną wszelkich nieszczęśliwych i tragicznych zdarzeń jak np. wypadki komunikacyjne. Kierowanie pojazdami w amoku narkotykowym czy lekowym stwarza wysokie i realne zagrożenie dla kierowców, ale i dla pasażerów których wiozą, pieszych oraz innych zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego. Zwracajmy uwagę na to z kim „podróżujemy” lub wracamy z imprez. Czasem może być to nasza ostatnia podróż w życiu...
Na podstawie:
Informacji z Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii
Heitzman J., Psychiatria Podręcznik dla studiów medycznych, PZWL, Warszawa 2007