O torbie idealnej - czyli jesteś tym, co nosisz ze sobą

W listopadzie 2010 roku na zlecenie firmy kurierskiej UPS przeprowadzono badania dotyczące tego, co Polki sądzą o własnych torebkach i jak powinna wyglądać torba doskonała. Co się okazało? Co trzecia Polka nie ma dobrego zdania na temat własnej torby i ocenia ją zaledwie na dostateczny. UPS wraz z projektantką Anią Kuczyńską rozpoczęli poszukiwania torebki doskonałej i w efekcie powstała minikolekcja UPS à la mode.

Badania UPS à la mode to projekt, który zaowocował kolekcją torebek damskich, odpowiadających na potrzeby nowoczesnych kobiet. Jak poznano te potrzeby? Pytając Polki. Zadanie zbadania torebkowego gustu statystycznej Polki powierzono instytutowi Homo Homini, który przepytała ponad udział ponad 1000 kobiet z całej Polski.

Jaka jest statystyczna torebka statystycznej Polski? Daleka od ideału. Narzekamy na rwącą się podszewkę i psujący się zamek, na to, że nasza torba zawsze jest za duża lub za mała, i że za dużo kosztuje. Okazało się także, że trudno opisać jedną idealną torbę – musiałaby ona łączyć ze sobą sprzeczne potrzeby i wykluczające się marzenia. Jeśli chodzi o torebkę idealną, to stawiane przed nią wymagania różnią się w zależności od wieku i trybu życia noszącej ją kobiety.

„Po analizie wyników tego sondażu wyodrębniliśmy 3 grupy wiekowe i postanowiliśmy stworzyć specjalny projekt torebki dla każdej z nich” – tłumaczy Grzegorz Urban, Dyrektor Marketingu UPS Polska. – „Wzięliśmy także pod uwagę rozmowy z laureatkami konkursu Prêt à Torbę! ogłoszonego na łamach magazynu VIVA!”.

Uczestniczki konkursu Prêt à Torbę! miały za zadanie przygotować opis idealnej torebki, a kolekcja autorstwa Ani Kuczyńskiej została zainspirowana zarówno badaniami, jak i potrzebami wyrażonymi przez laureatki konkursu.

Zobacz także: Co spakować do torebki na fitness?

Czego oczekuje studentka?

Badania pokazały, że im młodsza kobieta, tym bardziej pragnie ona, by torebka była uniwersalna – czyli towarzyszyła jej od rana do wieczora i stylowo wyglądała zarówno na uczelni, jak i wystrzałowo na wieczornej imprezie. Najczęściej pojawiające się słowo na określenie tej codziennej torebki? Kosmos.  Cecha, bez której nie może się obyć damska torebka? Trwałość. Ponad 17 proc. respondentek  w swoim „kosmosie” nosi również gaz do samoobrony i narzędzia, takie jak na przykład śrubokręt. Na dodatek powinna być modna (tę odpowiedź wskazało 10 proc. młodych respondentek), ale przy tym wcale nie rzucać się w oczy (21 proc). Przedstawicielki tej grupy o wiele częściej są skłonne odejść od klasyki i zdecydować się np. na torbę płócienną (15 proc.) – w końcu jeśli nosisz przy sobie cały swój kosmos, to dobrze by było, gdyby sama torebka przy swojej pojemności nie była zbyt ciężka.

Ania Kuczyńska uznała, że torba dla studentki powinna być uszyta z miękkiej skóry i mieć materiałowe, sztywne rączki – odpowiednio długie, by można było wygodnie zarzucić ją na ramię. W środku ma wygodny worek ściągany na troczek z 6 dużymi i pojemnymi kieszeniami wewnętrznymi.

Kobieta o wielu rolach

Druga grupa, którą wyróżniono, to kobiety pomiędzy między 26 a 35 rokiem życia. Ich potrzeby i oczekiwania względem torebki, różniły się zdecydowanie od kobiet w innym wieku. Przede wszystkim – w tej grupie wiekowej znajdują się kobiety łączące życie zawodowe i rodzinne, i dla nich w torebkach liczy się przede wszystkim wygoda, tej odpowiedzi udzieliło 51 proc. respondentek w tym wieku. Ani jedna z nich nie powiedziała, że wadą może być wielkość torebki, co czwarta z nich uważa swoją torbę za niezbędnik, w  którym nosi zakupy, kosmetyki (również te dla dziecka) ale również ładowarkę do telefonu i gazety (ponad 30 proc.). Torba dla pracującej mamy musi w sobie łączyć  różne role, podobnie jak kobieta godząca życie rodzinne z obowiązkami zawodowymi. Wykonano ją ze sztywnego materiału nadającego się na każdą okazję. Kształtem nawiązuje do teczki na dokumenty, ma wygodną przegrodę wewnętrzną z umieszczonymi po obu stronach kieszeniami, także zamykanymi na suwak. Zmieszczą się w niej książka, pieluszka i laptop.

Torba dla aktywnej bizneswoman

Z badań wyszło, że kobiety powyżej 35 roku bardziej zwracają uwagę na szczegóły. O swojej torbie mówią per „przyjaciel”. Cenią sobie praktyczne ułatwienia typu: dodatkowe kieszonki, karabińczyki na klucze, łańcuszki na portfele (30 proc). Częściej wybierają torby uszyte skóry naturalnej (55 proc.) czy z zamszu (20 proc.). Są też tradycjonalistkami. Wybierają klasyczny kształt - 70 proc. z nich uważa, że torba powinna być w kształcie prostokąta, ale przy tym częściej od innych deklarują, że torebka powinna się rzucać w oczy.

Torba dla trzeciej grupy jest elegancka, a jej charakter dostosowany do wymogów właścicielki. Łączy w sobie kobiecość i profesjonalizm. Torba – kwadrat (w sumie składa się z 5 kwadratów) to idealna przestrzeń biznesowo-kobieca. Krótkie uszy dodają jej lekkości i szyku. Zapina się na magnes, a dodatkowo ma wewnętrzny ściągany worek i dużo kieszeni. Uroku dodają jej także zewnętrzne frędzle.

Ania Kuczyńska dla UPS

Połączenie funkcjonalności z estetyką, elegancji z praktycznością opanowała do perfekcji polska projektantka mody - Ania Kuczyńska. Dlatego to jej zostało powierzone stworzenie kolekcji idealnych torebek w oparciu o pełne sprzeczności wizje współczesnych kobiet. „Pomysł stworzenia kolekcji torebek w ramach projektu UPS à la mode inspirowanych opiniami i potrzebami Polek od początku bardzo mi się spodobał. Było to duże wyzwanie, ale także przyjemność. Moda powinna nas wyróżniać, dawać poczucie komfortu i satysfakcji, wpisywać się w nasze potrzeby i nawyki, a o to właśnie chodziło w tworzeniu tej kolekcji” – mówi Ania Kuczyńska, projektantka mody.

Zobacz także: Jak dobierać dodatki?

Niestety, każda z toreb została wyprodukowana jedynie w trzech egzemplarzach.

Redakcja poleca

REKLAMA