Seksistowskie okładki magazynów dla nastolatków - dyskusja o Girl's Life i Boy's Life

okładka Boys Life i Girls Life fot. Girls Life, Boys Life
Twitter oszalał! Rozpętała się dyskusja o rolach, do których zmuszamy nasze dzieci takimi publikacjami. Bo czy dziewczynki nie mogą marzyć o zostaniu astronautką i interesuje je tylko, jak być piękną?
/ 16.09.2016 14:50
okładka Boys Life i Girls Life fot. Girls Life, Boys Life

"Twoje wymarzone włosy", "Pierwszy pocałunek", "Zbudź się, piękna" - takimi hasłami na okładce zachęca magazyn dla nastoletnich dziewcząt. "Poznaj swoją przyszłość: Astronauta? Artysta? Strażak? Szef kuchni? Oto jak zostać, kim tylko chcesz" - apeluje do swoich czytelników bliźniaczy magazyn dla nastoletnich chłopców. Widzicie jakąś różnicę?

Zestawienie okładek "Girls’ Life" i "Boys’ Life" wywołało burzliwą dyskusję na temat tego, czy dorastających chłopców i dziewczęta traktuje się w równy sposób. I czy kierowany do nich medialny przekaz nie ogranicza dziewczęcych perspektyw, sprowadzając ich zainteresowania do kwestii związanych niemal wyłącznie z wyglądem, podczas gdy chłopców zachęca się do poszerzania swoich horyzontów, rozwijania pasji i poszukiwania wiedzy. Czy pismo dla dziewczynek nie mogłoby zawierać podobnych treści? Przecież nastoletnie dziewczyny też zaczynają myśleć o przyszłej karierze, mają zainteresowania, talenty i ambicje. Interesują się sportem, kosmosem, historią, gotowaniem - dziesiątkami rzeczy. Dokładnie tak samo jak chłopcy. Którzy też przejmują się swoimi nastoletnimi pryszczami i spędzają długie minuty w łazience, układając grzywkę. Zupełnie jak dziewczyny.

Jednak z jakiegoś powodu ta faktyczna równość nie znajduje odzwierciedlenia w przekazie medialnym. Istnieje wciąż podział na "dziewczęce" (lub kobiece) treści związane z makijażem, strojem, zakupami i "chłopięce" (lub męskie) skierowane ku rozmaitym zainteresowaniom: od motoryzacji i sportu po programowanie i badania naukowe. Co w tym złego? Z pozoru nic. Nie ma nic złego, wstydliwego i niewłaściwego w dbałości o wygląd. Kosmetykami można się interesować nie tylko na poziomie "czy pasuje mi ten odcień szminki", ale też zgłębiając skład i działanie poszczególnych komponentów kremu czy szamponu, ich chemicznej budowy i właściwości. Dlaczego więc tak wiele osób jest oburzonych tymi dwiema okładkami?

 

Zaczęło się od tego tweeta.

W odpowiedzi pojawia się brzydkie słowo na "s" - seksizm. Seksizm, czyli przyjęte z góry założenie, że płci nie są sobie równe, między innymi intelektualnie. Dla płci żeńskiej w takim podziale zarezerwowane są treści błahe, skierowane ku własnej powierzchowności, a dla płci męskiej nie ma właściwie ograniczeń - świat stoi otworem. Wydaje się to nieco niesprawiedliwe, zwłaszcza w kontekście kształtowania młodych ludzi, sposobu, w jaki patrzą na siebie i na świat. Czy dziewczynki nie mogą marzyć o zostaniu astronautką? Nie tylko mogą, ale wiele z nich to marzenie realizuje. Wśród załóg Międzynarodowej Stacji Kosmicznej były, są i będą kobiety - choć jest ich zauważalnie mniej, niż mężczyzn. Dlaczego więc nie skierować do młodych dziewczyn przekazu: "możecie zostać astronautkami, dowiedzcie się jak"? Może wówczas tych kobiet eksplorujących przestrzeń kosmiczną byłoby więcej? Bo chyba już, w 2016 roku, nikt nie odważy się twierdzić, że to nie jest "kobiece" zajęcie albo, że to coś przekraczającego intelektualne, fizyczne czy jakiekolwiek inne możliwości płci żeńskiej? Dowody temu przeczą.

Dlaczego więc wciąż chcemy ograniczać dziewczynkom świat, zamiast pokazywać im niezliczone możliwości, które ten świat im daje? Jasne, nastolatki chcą wiedzieć, jak modnie ułożyć włosy i co jest "cool" w tym sezonie. Dziewczyny i chłopcy w tym wieku są bardzo wrażliwi na punkcie własnego wyglądu i tego, jak postrzega ich otoczenie. Takie są bóle dorastania, co robić. Jednak na tym trudnym etapie rozwoju chłopcy dostają motywujący impuls: "pomyśl o przyszłości, zainteresuj się czymś fajnym", a dziewczynki: "bądź ładna i atrakcyjna, tylko to się liczy".

Na szczęście rynek mediów też widzi tę nierówność i coraz częściej pojawiają się na nim tytuły, które mają pomóc dziewczynkom w odnajdywaniu własnych pasji, realizacji marzeń i ambicji. Jak amerykański magazyn "Kazoo" przeznaczony dla "dziewcząt, które mają różne zainteresowania". Bo jak mówi jego założycielka Erin Bried: "Nie ma nic złego w brokacie i kolorze różowym. To piękny kolor. Ale to nie powinna być jedyna oferta dla naszych córek. One też lubią rakiety kosmiczne i wspinać się na drzewa. Czy mają odejść od półki z czasopismami bez niczego?". To pytanie warte przemyślenia.

Jak unikać (i jakich) błędów wychowawczych?
 

17-23 PAŹDZIERNIKA
szaleństwo zakupów
-15% na produkty TOUS
-15% na produkty TOUS
Rabat 15% na produkty ze srebr... więcej»
Kod rabatowy:TOUS15PL
Zobacz
+
-15% na produkty TOUS
Online
Stacjonarnie

Rabat 15% na produkty ze srebra oraz na torebki i akcesoria. Oferta dotyczy wybranego asortymentu, dostępna na tous.com oraz w salonach stacjonarnych. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:TOUS15PL
Zobacz
-20% przy zakupie min. 2 produktów*
-20% przy zakupie min. 2 produktów*
Rabat 20% na cały asortyment m... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
+
-20% przy zakupie min. 2 produktów*
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na cały asortyment marki Kiehl’s dostępny w butikach oraz online. *Oferta nie dotyczy kalendarzy adwentowych oraz zestawów. Promocje nie łączą się. Szczegóły u Partnera.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO20
Zobacz
-25% na całe zakupy
-25% na całe zakupy
Rabat 25% na całe zakupy na ww... więcej»
Kod rabatowy:szalenstwo24
Zobacz
+
-25% na całe zakupy
Online

Rabat 25% na całe zakupy na www.gabriella.pl. Promocja nie łączy się z innymi promocjami i nie obejmuje kolekcji Sablewska x Gabriella. Szczegóły u Partnera.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:szalenstwo24
Zobacz
-30% na kosmetyki
-30% na kosmetyki
Rabat 30% na kosmetyki dostępn... więcej»
Kod rabatowy:SZ2024
Zobacz
+
-30% na kosmetyki
Online
Stacjonarnie

Rabat 30% na kosmetyki dostępny online na koicosmetics.pl i w sklepie stacjonarnym przy ul. Pięknej 19 w Warszawie. Oferta nie dotyczy zestawów i akcesoriów. Szczegóły u sprzedawcy.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:SZ2024
Zobacz
-40% przy zakupie min. 2 sztuk
-40% przy zakupie min. 2 sztuk
Rabat 40% na nową kolekcję prz... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY40
Zobacz
+
-40% przy zakupie min. 2 sztuk
Online
Stacjonarnie

Rabat 40% na nową kolekcję przy zakupie min. 2 sztuk. Promocja naliczana od cen regularnych. Z akcji wykluczone są linie Bloovii i bazowa oraz kosmetyki. Rabat nie łączy się z innymi promocjami. Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na esotiq.com. Szczegóły u Partnera.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY40
Zobacz
Dodatkowe -30% na wszystko
Dodatkowe -30% na wszystko
Wyjątkowy rabat -30% na wszyst... więcej»
Kod rabatowy:30JESIEN
Zobacz
+
Dodatkowe -30% na wszystko
Online

Wyjątkowy rabat -30% na wszystko, również już przecenione produkty na GAP.PL. Oferta nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:30JESIEN
Zobacz
REKLAMA