Polska w finale globalnej kampanii #MyFreedomDay

Materiały prasowe Kulczyk Foundation fot. Materiały prasowe Kulczyk Foundation
14 marca amerykańska telewizja CNN zmobilizuje młodych ludzi z całego świata do udziału w akcji #MyFreedomDay. Jej celem jest zwiększanie świadomości na temat współczesnego niewolnictwa. We współpracy z Kulczyk Foundation stacja po raz pierwszy przeprowadzi globalną transmisję z przebiegu kampanii w Polsce.
/ 14.03.2019 12:47
Materiały prasowe Kulczyk Foundation fot. Materiały prasowe Kulczyk Foundation

Na świecie jest obecnie ponad 40 mln niewolników, co czwarty z nich jest dzieckiem. Skala tego problemu jest ogromna i rośnie, dlatego tak ważne jest znaczenie kampanii #MyFreedomDay. Akcja została zainicjowana przez najpopularniejszą na świecie amerykańską stację informacyjną CNN. W jej ramach dziennikarze zadają proste pytanie: „Czym dla Ciebie jest wolność?” i zachęcają uczniów do podzielenia się swoimi odpowiedziami w mediach społecznościowych poprzez komentarze, zdjęcia lub materiały wideo oznaczone hashtagiem #MyFreedomDay. Zeszłoroczna edycja kampanii cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Uczestniczyli w niej ludzie z ponad 100 krajów, a hashtag #MyFreedomDay został wyświetlony 1,4 miliarda razy na Twitterze i 20 milionów razy na Instagramie.

#MyFreedomDay dowodzi, że młodzież na całym świecie potrafi zmobilizować się, biorąc udział w całodniowej skoordynowanej akcji wsparcia dla osób, które przeszły przez piekło współczesnego niewolnictwa. Od Seulu po Sydney, od Londynu po Los Angeles. CNN spodziewa się, że tysiące uczniów zjednoczą się 14 marca, wzywając do położenia kresu niewolnictwu. Uczniowie z polskiego Poznania przekonali nas, że w ramach swojego zgłoszenia do #MyFreedomDay planują coś naprawdę wielkiego i nie możemy się już doczekać chwili, gdy przekonamy się, co to będzie
–mówi Leif Coorlim, redaktor naczelny CNN Freedom Project.

W tym roku akcja może mieć rekordowy zasięg, ponieważ korespondenci CNN International zrelacjonują ten dzień z różnych szkół na całym świecie. Odwiedzą m.in. Hong Kong, Kenię, Koreę Południową, Liban, Wielką Brytanię, a także Polskę. W naszym kraju korespondenci z USA odwiedzą Poznańską Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego. Materiał z tej placówki, w którym stacja na żywo pokaże, jak polscy uczniowie wspierają akcję #MyFreedomDay, będzie transmitowany do 475 milionów gospodarstw domowych w ponad 200 krajach świata.

Cieszę się, że we współpracy z Kulczyk Foundation, stacja CNN International przeprowadzi transmisję z finału akcji #MyFreedomDay w Polsce i to w moim rodzinnym Poznaniu. Dla nas Polaków wolność stanowi najwyższą wartość, dlatego wierzę, że jutro wielu z nas włączy się w akcję i podzieli ze światem swoją interpretacją znaczenia słowa „wolność”
– podkreśla Dominika Kulczyk, prezes Kulczyk Foundation.

Specjalna relacja w CNN International, którą poprowadzi dziennikarka Zain Asher, ruszy już 13 marca o godz. 18:30 i następnie będzie kontynuowana cały dzień 14 marca. Nie zabraknie w niej materiałów na żywo z innych szkół na świecie biorących udział w projekcie, w których stacja pokaże jak uczniowie, studenci i lokalne społeczności poprzez Facebooka, Twittera (@CNNFreedom), Instagram i dedykowaną zakładkę na stronie CNN (CNN.com/myfreedom) wspierają walkę ze współczesnym niewolnictwem.

Polsko-amerykański sojusz przeciwko współczesnemu niewolnictwu na świecie

Kampania #MyFreedomDay w Polsce to tylko część bliskiej współpracy Kulczyk Foundation z amerykańską stacją informacyjną. W marcu premierę na antenie CNN International miał film dokumentalny „Troubled Waters” (tłum. Wzburzone wody), poruszający problem handlu dziećmi w Ghanie. To pierwszy z cyklu reportaży realizowanych przez Dominikę Kulczyk i Kulczyk Foundation z najpopularniejszą na świecie amerykańską stacją informacyjną.

Prapremiera filmu „Troubled Waters” miała miejsce 28 lutego w Londynie. Pokazowi dokumentu towarzyszyła debata z udziałem m.in. Jej Królewskiej Wysokości, księżniczki Yorku Eugenii. Dzień później reportaż został wyemitowany na antenie CNN International. Dokument zawiera unikalną relację z akcji ratowania dzieci na jeziorze Wolta, jak również wstrząsające zeznania handlarza dziećmi oraz osoby, która zdecydowała się sprzedać własne dziecko.

Film jest przykładem dziennikarstwa aktywnie wpływającego na opisywaną rzeczywistość (tzw. impact journalism). Ich istotą jest odsłanianie prawdy w oparciu o relacje bezpośrednich świadków wydarzeń, połączone z osobistym zaangażowaniem reportera w poszukiwanie skutecznego sposobu rozwiązania opisywanych problemów społecznych. W kolejnych odsłonach cyklu, Dominika Kulczyk wraz z ekipą CNN, zapozna widzów z pracą innych organizacji walczących ze współczesnym niewolnictwem.

Cykl jest pierwszą globalną produkcją tej amerykańskiej stacji telewizyjnej, która została zrealizowana z udziałem reporterki z Polski i Europy Środkowej. Jest to efekt wieloletniej pracy Dominiki Kulczyk w zakresie odsłaniania przed szeroką publicznością problemów lokalnych społeczności w krajach rozwijających się. W naszym kraju międzynarodową działalność Kulczyk Foundation ukazuje emitowany od 2014 r. w stacji TVN serial dokumentalny „Efekt Domina”.

Wstyd współczesnego świata

Handel ludźmi, przymusowa praca dzieci czy aranżowane małżeństwa – to bezlitosne twarze współczesnego niewolnictwa. Wobec obojętności dużej części świata z roku na rok skala tego okrutnego zjawiska rośnie. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat niemal 90 milionów osób na całym świecie doświadczyło różnych form niewolnictwa. W tej chwili pozbawionych wolności jest ponad 40 milionów ludzi. Najbardziej szokuje to, że co czwarty współczesny niewolnik to dziecko. Według Międzynarodowej Organizacji Pracy zyski ze współczesnego niewolnictwa wynoszą 150 mld dolarów rocznie.

Film promujący akcję #MyFreedomDay jest dostępny pod adresem: https://cnn.it/2S3t7kQ
Więcej o inicjatywie #MyFreedomDay: https://cnn.it/2oYYfpx

Dominika Kulczyk

Jedyny polski filantrop, który poprzez osobiste zaangażowanie realizuje programy pomocowe na całym świecie. Międzynarodowy działacz humanitarny, globalny inwestor odpowiedzialny społecznie, właściciel grupy firm działających w oparciu o najwyższe standardy etyczne. Twórca cyklu filmów dokumentalnych o tematyce społecznej, reporter oraz Kawaler Orderu Uśmiechu.

Ukończyła sinologię w Katedrze Orientalistyki i politologię na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kształciła się także na Uniwersytecie w Szanghaju, Uniwersytecie Pekińskim oraz w Rockefeller Foundation i w Bertelsmann Foundation, gdzie zdobywała wiedzę z zakresu strategicznej filantropii. Jest inicjatorką i prezesem Kulczyk Foundation, w której propaguje ideę pomagania najbardziej potrzebującym, poprzez wspieranie transparentnych i skutecznych projektów rozwojowych w Polsce i na świecie.

Kulczyk Foundation

Działająca od 2013 r. w Polsce i na świecie rodzinna organizacja pomocowa, która we współpracy z lokalnymi partnerami edukuje oraz pomaga w rozwiązywaniu problemów ludzi, trwale zmieniając świat. Jej fundatorami byli Grażyna Kulczyk, dr Jan Kulczyk oraz Dominika Kulczyk. Fundacja powstała z inicjatywy Dominiki Kulczyk. I to właśnie ona od początku kieruje pracami Kulczyk Foundation.

Fundacja zrealizowała ponad 200 projektów pomocowych w 62 krajach na świecie, udzielając wsparcia 600 tys. potrzebującym. Tylko w kraju, z autorskiego programu fundacji Żółty Talerz, polegającego na zapewnieniu bezpłatnych, ciepłych i zdrowych posiłków w szkołach i świetlicach, korzysta ponad 18 tys. dzieci. Żółty Talerz to największy prywatny program wsparcia systemu żywienia dzieci w Polsce. Kulczyk Foundation to także działalność edukacyjna, w ramach której zrealizowano 40 filmów dokumentalnych z serii „Efekt Domina”.

CNN

Cable News Network (CNN) to najpopularniejsza na świecie amerykańska stacja informacyjna, należąca do Turner Broadcasting System, oddziału AT&T's WarnerMedia. Została założona w 1980 roku przez Teda Turnera i Reese Schonfelda jako pierwszy, całodobowy kanał informacyjny na świecie. Obecnie skupia ponad dwadzieścia różnych kanałów telewizyjnych.

Poza USA programy CNN nadawane są za pośrednictwem kanału CNN International, który jest najszerzej rozpowszechnionym kanałem informacyjnym świata, docierającym do ponad 475 milionów gospodarstw domowych w ponad 200 krajach. CNN International ściśle współpracuje przy realizacji programów z amerykańskimi i międzynarodowymi biurami informacyjnymi sieci macierzystej CNN. W odróżnieniu jednak do amerykańskiego serwisu CNN, nadawanego głównie ze studiów CNN w Nowym Jorku i Atlancie, CNN International jest nadawana na różnych platformach telewizyjnych na całym świecie, głównie ze studiów spoza USA: z Londynu, Bombaju, Hong Kongu i Abu Zabi. Dyrektorem zarządzającym CNN International jest Tony Maddox.

Redakcja poleca

REKLAMA