Video zaczyna się niewinnie: na ekranie pojawia się napis „100 years of…” przypominający inne tego typu filmiki, na których pokazuje się, jak w ostatnich latach zmieniała się kobieca lub męska moda. W pierwszych sekundach w kadr wchodzi mężczyzna z brodą. W tle słychać wesołą, francuską piosenkę. Po chwili model przebierany jest w łachmany, a potem w kolejne i kolejne… Wtedy wiadomo już, że nie chodzi o trendy, typowe modowe tendencje czy przegląd stylu, ale o… bezdomność i biedę.
Bieda jest niezmienna
Każdy strój mężczyzny obrazuje inne lata, ale łączy je jedno: wszystkie pokazują nędzę i niedostatek. Bieda bowiem nie jest zależna od wieków, dekady czy ustroju politycznego. Na wszystkich ujęciach twarz brodatego mężczyzny – niezależnie od tego, w co jest ubrany – ma ten sam smutny wyraz. Na końcu filmu pojawia się napis: „Przez sto lat twarz ubóstwa nie zmieniła się”.
Spot został przygotowany przez francuską organizację Depaul. Szacuje się, że w tym kraju aż milion osób żyje na granicy ubóstwa.
Bezdomność w Polsce
A ilu bezdomnych jest w Polsce? To trudno ocenić – szacuje się, że pomiędzy 30,000 a nawet 300,000. Rozbieżności wynikają z tego, że obliczenia prowadzi się na podstawie liczby osób, którym pomagają ośrodki pomocy społecznej. Niektórzy jednak korzystają ze wsparcia różnych źródeł. Często też się przemieszczają, zazwyczaj koncentrując się w największych miastach. Według statystyk bezdomnymi w naszym kraju są zwykle samotni mężczyźni w średnim wieku. Nie wiadomo dokładnie, ile osób żyje na granicy ubóstwa.
Amerykański fotograf pomaga bezdomnym, uwieczniając na zdjęciach ich marzenia z dzieciństwa